• Groopy
  • Groopy
  • Groopy
  • Groopy
Groopy

למתחילים ברכיבת כביש

מתחילים בכביש:


כמה מילים על הבוחרים ברכיבת כביש.

בבחירה של אופני כביש, או כפי שהמבוגרים בינינו מכירים כאופני "מירוץ" או "ספורט" יש כמה דגשים ודברים שכדאי לדעת.
ראשית , ככה נראים אופני כביש :



המאפיין אותם הוא צורת השלדה - מבנה 'יהלום' טיפוסי שלא השתנה מזה עשורים רבים.
לאופניים צמיגים דקים , וכידון המאפשר מספר נקודות אחיזה. אלה יחד הופכים אותם לקשיחים ונטולי כל שיכוך, אך מהירים וקלים.

המחיר ההתחלתי של אופני כביש הוא גבוה משל המקביל שלהם לשטח ויעמוד על 4000 ₪ לערך.
קצה הסקלה בצד השני עומד על פי 10 מזה ויותר. היופי בענף הוא כי ניתן לקנות אופניים זהים לחלוטין לאלה של רוכבי ה'טור-דה פראנס' ואלופי העולם אם רק תחפצו.

אופני הבסיס יהיו מאלומיניום ובעלי מזלג קרבון.
בהמשך הסקלה האופניים כולם יהיו עשויים כולם קרבון ברמות שונות.
העלות השולית עבור זה היא משמעותית ולא שולית כלל ואינה מורגשת או רלוונטית לרוכבים מתחילים ואפילו מתקדמים.

שני הדברים קריטיים לתת עליהם את הדגש בבחירה:
1. התאמת מידת האופניים. בניגוד לאופני שטח, בהם טווח ההתאמה מתחלק על 4 מידות בלבד, לאופני כביש יש לא אחת 10 מידות . התנוחה ברכיבת כביש מקובעת ומונוטונית הרבה יותר, ומכאן בין היתר הצורך להתאמה מושלמת. ניתן לעשות מדידה מקצועית אצל מספר מביני דבר המציעים את השירות בתשלום.

2. יחסי העברה של מערכת ההנעה.
ישנן 3 אפשרויות עיקריות וחשוב לדעת מה היכולת שלכם, מה המטרה ואיפה תרכבו מרבית הזמן .
לפי זה להתאים את מה שתבחרו :

i. טריפל - 3 פלטות מקדימה איתן תאכלו לכבוש באיטיות כל שיפוע והר בעולם. לא מקובל ולא נראה הרבה.
ii. דאבל סטנדרט - שתי פלטות מקדימה ( 39/53 שיניים ). קיים ומקובל, אם כי נפוץ הרבה פחות מבעבר.
iii. קומפקט - שתי פלטות מקדימה סלחניות יותר 36/50 וקסטה אחורית מפנקת. גם גדולים הרוכבים המקצוענים בעולם היום משתמשים בזה..

מכאן כל מה שצריך לזכור כי הרכיבה בכביש לצד מכוניות חולפות היא מסוכנת, בכבישים ללא שוליים מסוכנת עוד יותר, וכדאי להתרכז במקומות דלילי תנועה או פארקים במידה והמרחב מאפשר. ביגוד זוהר ובהיר יהווה תמיד יתרון וכדאי להקפיד על כך גם בשעות היום.

אלמנט נוסף המבדיל בין אופני כביש לשטח הוא כי לחץ האוויר באופני כביש גבוה משמעותית מהמקובל בשטח וזה מחייב משאבה שתוכל לתת את הלחץ הדרוש. דבר שני הוא כי סוג הפנימית באופני כביש הוא בעל ראש צרפתי "פרסטה" שלא כמו מכוניות ומרבית אופני השטח. לא יזיק לשים בתיק האוכף מתאם לניפוח בתחנת דלק.

בכביש נהוג לרכוב עם קסדה ללא מצחיה, גם אם יש לכם כזו מרכיבת השטח, לרוב ניתן להסיר אותה בלי מאמץ, זה חשוב לשיפור שדה הראיה.

טיפ הטיפים - ידיות הבלמים וההילוכים הן משולבות. זו המצאה גאונית והגיונית. חשוב רק בתחילת הדרך, טרם הקניית ההרגל, לזכור כי לידית ישנם שני צירים בהם היא פועלת ומבצעת פעולות שונות :

לחיצה אחורה תביא לעצירה בעוד דחיפה פנימה של הידית ( כלומר בניצב לציר האורך של האופניים ) תביא להחלפת הילוך



הסיבה שאנו מביאים את זה היא כי אופי אחיזת הידיות רוב הזמן היא כזו כמו בתמונה מטה, ומי שלא רגיל יכול לסיים בבלימה חזקה לא מכוונת וההמשך ידוע..






שאלות ותגובות

נכתב ב - 15/02/2014 21:49:15

תודה רבה, כתבה מעולה

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר