• Groopy
  • Epic2017
  • Groopy
  • Groopy
Groopy

המדריך לרכישת אופניים 3

כשקונים אופניים יד 2, המפרט 'על הנייר' לא שווה הרבה בלי בדיקה. במאמר הבא אסקור כיצד לגשת לרכישת אופני יד 2, ואילו בדיקות יש לבצע.

חלק 1 - בחירת האופניים בהתאם לתקציב
חלק 2 - אבזור
חלק 3 - בדיקת אופני יד 2
מדריך אביזרים לרוכב המתחיל

אז החלטת ללכת על אופניים יד 2... סחטיין. כשעושים זאת כמו שצריך, מקבלים תמורה טובה בהרבה לכסף.
הקניה עצמה מחולקת ל2 - בחירת האופניים, ובדיקתם.
אם קראת את חלק 2, אתה אמור לדעת מהו הציוד החשוב לך, וכיצד לבחור אופניים בהתאם. כשבוחרים אופניים אני ממליץ לעשות זאת בלי לחץ, להמתין בסבלנות עד שמודעה מתאימה עולה, ועם זאת לדעת להיות זריז ברגע שעולה מודעה העונה לדרישותיך.

מצאת מודעה שאתה אוהב? מצויין, עוברים לחלק הבא.
קודם כל, יש לדבר עם הבעלים ולקבל תחושה במי מדובר. האם האדם נשמע לך אמין? מעבר לסתם רושם, אפשר לשאול שאלות בנוגע למכלולים ולראות מה הוא אומר. צריך לשים לב שדבריו תואמים למציאות בשטח, ושהוא לא מייפה דברים (לדוגמא: הוא טוען שהאופניים מגיעים עם בולם אוויר 120 מ"מ, כשבפועל הם מגיעים עם בולם קפיץ 100 מ"מ).
יש לשאול על טיפולים שוטפים של האופניים - מתי פעם אחרונה שטיפלו בבולמים (אם בכלל), האם היו בעיות מיוחדות, האם יש פגיעות בשלדה? צריך לשים לב איך האדם מתמודד עם השאלות, האם נשמע שהוא עונה בכנות, או ממציא סיפורים.
בכלליות כל העניין הזה הוא בעיקר קשור לתחושה, וקשה להסביר זאת במילים. אני תמיד אומר שכלל אצבע לרכישת אופניים מאדם הוא חיבור אישי - האם היית יושב לבירה עם האדם? יוצא איתו לרכיבה? צריך לסמוך על 'תחושת הבטן', ואם היא לא טובה - אז להתרחק מהאופניים גם אם הם נשמעים נהדר על הנייר.

הגענו לנקודה בה האופניים עברו את סינון האבזור והמידה, ואת סינון הטלפון - וכעת הולכים לבדוק אותם בפועל.
קודם כל - אם יש חבר שמבין בתחום, לבקש ממנו ללוות אתכם (פרגן לו באיזו א.ע. אח"כ בשביל ההרגשה הטובה)! אם יש מכנאופן באזור שאתם סומכים עליו - לקחת את האופניים לשם! בדיקה מדוקדקת של האופניים יכולה לחסוך עוגמת נפש, לא לזלזל בכך.
בהנחה שאין לכם חבר כזה, ואין חנות מתאימה באזור, אז אני ממליץ לסכם עם המוכר שאתה לוקחים את האופניים ממנו אל מכנאופן, ובמידה ויש בעיה רצינית באופניים אתם מחזירים לו את האופניים תוך יום/יומיים והוא מחזיר לכם את הכסף. אם ביצעתם את הסינון מהפסקה הקודמת כמו שצריך, ואכן מדובר במישהו אמין, לא תהיה לו בעיה להסכים לכך. הרי מישהו אמין לא מוכר אופניים תקולות. אני אישית מכיר מקרה שאדם מכר לחבר אופניים עם בולם לא תקין, והחבר אכן החזיר לו את האופניים לאחר 3 ימים וקיבל את מלוא כספו בחזרה...

אחרי כל החפירות הנ"ל - הגענו לשלב הבדיקות. אני ממליץ להגיע עם פנס, וכמה מגבונים לחים. אם אני משתמש במושגים שלא מוכרים לכם, אז תריצו חיפוש בגוגל ותסתכלו על תמונות, זה לא מדע טילים... ;)
  1. שלדה - זה האלמנט החשוב ביותר באופניים. קודם כל לוודא עם המוכר שהשלדה לא עברה תיקונים, שאין סדקים, שלא היו הלחמות וכו'.
    לבקש מהמוכר שיראה לכם פגיעות גדולות שהוא מודע להן.
    אם בשלב מאוחר יותר מתגלה שהוא שיקר / 'שכח' פגיעות גדולות, לפסול מיידית את האופניים (גם אם מדובר במשהו קטן יחסית, אי אפשר לסמוך שאין דברים גדולים יותר).
    יש לעבור עם מטלית על האופניים, ולהסתכל עם פנס על השלדה. אם יש סדקים, שיטה זו תדגיש אותם. לעשות זאת בדקדקנות, ולהשקיע אקסטרה מאמץ בכל אזור הBB (איפה שהמעביר הקדמי), DOWN TUBE, וכל האזור בין המעביר הקדמי למוט כסא. אם מתגלה סדק - האופניים פסולים.
  2. בלמים (הידראוליים) - בגדול מדובר במערכת אמינה למדי, שבד"כ לא עושה בעיות. בדיקות שאפשר לבצע: 
    1. כשמבצעים בלימה, האם צריך 'לסחוט' את ההדק ממש עד הסוף, או שמספיקה לחיצה לא עוצמתית? 
      במידה וצריך לסחוט את ההדק, סימן שצריך בלידינג למערכת. זה עסק של 100-200 שקלים כתלות במכנאופן. לא סוף העולם אבל מחייב טיפול.
    2. עושים סיבוב על האופניים, לוחצים בעוצמה על הבלם האחורי - הגלגל ננעל ונגרר על הרצפה? יופי. לעשות בזהירות את אותה הבדיקה עם הבלם הקדמי (לחיצה פחות עוצמתית - לא רוצים לעוף קדימה) - האם הגלגל האחורי התרומם (או כמעט התרומם) באוויר?
      במידה והבלמים מרגישים חלשים, יש לבדוק את הרפידות. אפשר לעשות זאת ע"י התבוננות בקליפר, ובדיקה שיש 'בשר' בין הדיסק לבין הבוכנות שנמצאות בשני צדדיו. במידה והרפידות דורשות החלפה, זה עניין של 100 שקלים בערך.
    3. תרים את הגלגל באוויר ותסובב אותו, ותסתכל אך ורק על הדיסק. האם הדיסק עקום (נע בשמיניות)? במידה וכן, הוא כנראה ידרוש החלפה בשביל לא לשגע אותך במהלך הרכיבה... עלות של דיסק היא כ100-150 שקלים בערך.
      שים לב - אם כשהגלגל מסתובב יש רעשי חריקה מדי פעם, והדיסק אינו עקום - מדובר בחוסר כיוון של הבלמים, זו לא תקלה וזה ממש לא אקוטי. פתח בבית יוטיוב ותקן את זה לבד (זה ממש פשוט).
  3. בולמי זעזועים - מערכת קריטית ויקרה. תיקון לבולם עלול להגיע לחצי (ויותר) משווי האופניים כשמדובר באופני כניסה, אני ממליץ לא להתעסק עם אופניים עם בעיות במערכת זו.
    1. בדוק ויזואלית את הבולם, האם יש שריטות על רגלים הבולם עצמו (הבוכנות)? במידה וכן זה עלול לגרור בריחת שמן ותקלות נוספות, עד להשבתה של הבולם. לא לרכוש בולם עם רגליים שרוטות, זה לא שווה את הסיכון.
    2. לחץ על הבלם הקדמי, ודחוף את האופניים קדימה. הבולם אמור להתכווץ ('להסגר'). עשה זאת מספר פעמים, ותגיע לסגירת מהלך (כאשר הבולם התכווץ עד הסוף). האם הבולם זז חלק? האם מנגנון הריבאונד עובד תקין? (ריבאונד - האטה של עליית הבולם, מלווה בצליל של נשיפת אוויר). במידה ולבולם יש אופציית נעילה, נעל אותו ותראה שהבולם אכן נע מאט מאוד בזמן לחיצה (בולמים חדשים לא אמורים להנעל כמו אבן, כי זה פוגע בתפקוד שלהם). אם הבולם מתקשה לנוע, או נע באופן לא חלק - להתרחק. אני חוזר ואומר שתקלה בבולם זה דבר יקר ובעייתי.
  4. גלגלים - תקלות בגלגלים הן קלות לתיקון אצל מכנאופן בד"כ, ורובן לא 'משביתות' את האופניים
    1. תרים את הגלגל באוויר, ותסובב אותו. תתבונן בחישוק - האם יש שמיניות?
    2. תעבור עם היד על כל השפיצים, ותוודא שהם מתוחים (נוגעים בהם בעדינות, לא צריך להפעיל כוח). במידה והשפיץ קצת משוחרר - ייתכן שחיזוק קטן יסדר אותו. במידה והוא מאוד משוחרר, תבדוק את הבסיס שלו ותוודא שלא מדובר בשפיץ שבור. בכל מקרה ברוב הגלגלים החלפת שפיצים זה עניין זול יחסית.
  5. מערכות הינע - אין לי הרבה מה לומר בנוגע להילוכים, בעיות בהעברת הילוכים בד"כ נובעות מכיוון לא נכון, ואפשר לפתור אותן בקלות אצל מכנאופן. עשה סיבוב על האופניים ותוודא שההילוכים עוברים כמו שצריך, גם כשמדוושים בכוח. במידה ואי אפשר להגיע להילוכי קצה, או ההילוכים לא עוברים חלק, או שיש קפיצות - כנראה שביקור אצל המכנאופן יסדר את העניינים.

זהו בגדול. אני חוזר ומדגיש שבדיקה עצמאית אינה מחליפה בדיקה אצל מכנאופן, וגם אם אופניים עברו בהצלחה את כל הבדיקות שלך - עדיין כדאי לקחת את האופניים למחרת למכנאופן בשביל בדיקה נוספת, וכיוון האופניים בהתאם אליך.

בהצלחה !

 

שאלות ותגובות

נכתב ב - 03/12/2014 00:27:36

יישר כח

נכתב ב - 02/11/2015 17:23:12

תודה רבה!!

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר