• Groopy
  • Groopy
  • Groopy
  • Groopy
Groopy

החלפה לכידון רחב

כידון רחב-פרמטרים והשפעתם


מעל 5000 ק'מ בגרופי

נידמה לי שלכידון וסטם ישהשפעה משמעותית על תנוחת הרכיבה ועל רכיבה טכנית. יחד עם זאת לא ידוע הרבה (חיפשתי ברחבי האינטרנט) על נתוני הכידון וכיצד הם משפיעים, או מה זה אומר למשל זווית הגבהה, זווית משיכה,  רייז 15 מ"מ או רייז 30 מ"מ? 

אז חפרתי קצת יותר בזמן המוגבל שיש לי וגיליתי שיש הרבה לדעת וכי גם לכידון  יש היסטוריה, או יותר נכון אבולציה, הקשורה קשר הדוק לגודל הגלגל ולגאומטריה הנגזרת מייעוד האופניים.

נתחיל ממלון מונחים:
כידון רחב - כל מה שהוא מעבר ל 700 מ"מ (באופניים משנים קודמות -גלגל 26 היה מקובל 630-עד 680 בהתאם לסוג הרכיבה)

38.1מ"מ - קוטר הכידון באיזור הכי עבה - האיזור המתחבר לסטם. זוהי מידה סטנדרטית לכל היצרנים וגם הסטם מיוצר כך שאיזור החיבור שלו לכידון יתאים. ישנם כידונים עם קוטר 35 מ"מ- מה שנקרא  heavy duty לא מצאתי הסבר למה זה טוב.

רייז  Rise- הגבהה במ"מ או אינצ' של חלק הכידון זה שמעל האיזור המתחבר לסטם.
רייז נפוץ לכידונים של היום:
הגבהה 0  - כידון שטוח - ללא רייז מקובל באופניי 29 לרכיבת XC
 5 מ"מ - כידון כמעט שטוח
15 מ"מ
30מ"מ
באופני DH מקובל גם רייז 40מ"מ  או 50מ"מ
באינצ'- יש  מידות של  ½" ,  ¾"    ½" 1     ¾" 1
בעבר, כלומר בעידן גלגלי 26 הרייז הנפוץ נע בין 30-40 מ"מ

 Back Sweep  או  Backward  -  זווית משיכה- הכיפוף שיש לכידון באיזור הגריפים שנועד לקרב אותם כלפי גוף הרוכב. מקובל 9-8  מעלות משתנה בין היצרנים.
Up Sweep  או  Upward -  זווית הגבהה באיזור הגריפים מקובל 4-6 מעלות  - בכידוני העבר שנזכרו לעיל לא היתה הגבהה באיזור הגריפ כלל. לא הצלחתי למצוא הסבר לאפקט ההגבהה הנ"ל.

על מה משפיעים כל הנ"ל?:
רוחב- הכידון התחיל להתרחב (כלומר שבעצם אורכו גדל) עם כניסתם של גלגלי 29.
קוטר הגלגל הגדול חייב מנוף גדול יותר לביצוע ההיגוי ולהרגשת השליטה של הרוכב.
רייז - ככל שחדירתם של אופניי 29 גדלה והיצרנים למדו לשפר את המזלג, הגאומטריה ואורך בסיס הגלגלים, כך שאופניים אלה חדרו לכיוון הסינגלים והשטח היותר אגרסיבי, הרייז של הכידון גדל יותר  כדי לתת לרוכב הרגשה של בתוך האופניים ולא מעלהם.  אופני קרוס קנטרי שהיום מקובל מאד עם גלגל , 29 הכידון שטוח לגמרי או עם רייז קטן. באופני 27.5 -הטרנד החדש שמחליף כנראה לגמרי את ה 26, מקובל רייז 15 לפחות. ככל שהאופניים מיועדות לשטח מאתגר יותר כך גובה הרייז גדול יותר.
להלן קישור המפרט בנושא הכידון והשפעתו על הרכיבה:
http://www.utahmountainbiking.com/fix/hndlebar.htm

כללים אלו נכונים עקרונית גם לגבי הסטם-  כאשר לסטם יש שני פרמטרים עיקריים- זווית ואורך
הקטע הנ"ל לקוח מאתר:  http://www.utahmountainbiking.com/fix/stem.htm
ומסביר זאת בפשטות:
Summary: Long and flat = advantage uphill, "body" steering. Short and high = advantage downhill, "twisting" steering.
 
כמה הנחיות שיכולות לעזור למי שמתכנן להחליף לרחב:
במידת האפשר, ויש לך גריפים ננעלים טובים וחזקים, ניתן לשנות את מיקומם כלפי חוץ בסנטנטרים ספורים3-4 מכל צד ולהתנסות ברכיבה עם כידון כאילו רחב- כך תלמד מה מתאים לך בהתאם לסגנון הרכיבה שלך.
נניח שמצאת ואתה סגור על הרוחב, בהחלט כדאי לקנות קצת יותר רחב - לחתוך תמיד אפשר..
לפני הקניה בדוק את הכידון שיש לך כרגע- מהו הרייז שלו ומה זווית ההגבהה והמשיכה.
נתונים אלו רשומים בדרך כלל על הכידון או שתוכל למצוא אותם באינטרנט - במפרט של האופניים שלך.
אם אתה מרגיש שנוח לך עם תנוחת הרכיבה הנוכחית השתדל למצוא כידון עם רייז ועם זוויות (משיכה והגבהה) דומים ככל האפשר לכידון שלך.
קישור למאמר - איך להתאים את האופניים לרוכב כולל קטע  של התאמת הכידון:
http://www.utahmountainbiking.com/fix/fit-bike.htm
קשה היום למצוא  כידון רחב עם רייז 40 אבל גם רייז 30 עם סטם קצר ישלימו את הפזאל. כמה קצר הסטם?- אין נוסחה מדעית וצריך להתנסות או להמר- ע"פ הכללים שניזכרו לעיל .
אפשר גם לנסות את התרגיל הבא:
לעלות על האופניים כשמישהו חזיק אותך ולהתבונן בשקט על תנוחת הגוף-גב, מרפקים ברכיים- שים לב שמבט דרך הכידון אל ציר הגלגל הקדמי - צריך שיהיה כך שהכידון מסתיר את הציר הנ"ל. אפשר למדוד את המרחק ממרכז הסטירר לקו הכתפיים -קו דמיוני העובר מכתף לכתף דרך השקע שמתחת לצוואר.
עכשו חבר את הכידון החדש (זמנית ללא ידיות הברקס וההילוכים ) עם אותו סטם, עלה על האופניים לתנוחת הרכיבה ומדוד המרחק הנ"ל שוב. - תגלה שהוא התקצר בכמה ס"מ. זאת מכיוון שהכידון הרחב "פותח את החזה" ופלג הגוף העליון נע קדימה.
החלף לסטם בעל אורך קצר יותר, כזה שיחזיר אותך לאחור אל הנקודה בה המרחק זהה למרחק המקורי שלך - זהו הסטם הדרוש לך.

כמה מילים על החומר ממנו עשוי הכידון:
לרוב אלומיניום - סגסוגת 7075 או 6061 מקנה קלות וחוזק מכני (260-340 גר' לכידון תלוי ברוחב).
קרבון - כידון קל בכ-100גר'  מכידון מאלומניום במידה זהה.  ויש אומרים גם סופג זעזועים טוב יותר.
ספיגת זעזועים או יותר נכון מניעת הוויברציות שעוברות בכידון בזמן רכיבה כתלות בפני השטח, הוא נושא שמתחיל להעסיק את הייצרנים יותר ויותר בנסיון להגיש לנו הרוכבים, כידון שמאפשר יותר שליטה ופחות עיפות בידיים.
חברת SPANK יצאה לאחרונה עם פיתוח חדשני של כידון שאינו חלול ובתוכו חומר קל ביותר שתכונתו העיקרית היא חסימת הוויברציות.
קישור למאמר:  http://mag.weride.co.il/005/index.html עמודים 96-97

למה בכלל להחליף:
אני הרגשתי שהרחב מאפשר לי:
 סיבובים - לקחת טוב יותר ע"י תנועת האגן-"יציאה מהאופניים" לכיון הנגדי לסיבוב
ירידות - שליטה טובה יותר
עליות - בגלל שהרחב פותח את החזה יש שיפור בנשימה

*זהירות - מעבר בקר בצורת גישרונים ירוקים בשטח- בעלי כידון 760 ומעלה שימו לב לא נשאר לכם הרבה רווח..
              עצים שמופיעים בפתאומיות בצידי הסינגל

החלפה מוצלחת, תהנו
שאולי

 

 

שאלות ותגובות

נכתב ב - 24/08/2016 17:58:48

החלפה

מה החסרונות של כידון רחב?

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר