ירד גשם על הסינגל? הניחו לו...

כשהגשם ומסלולי האופניים נפגשים


רכיבה אחרי הגשם. איזו חוויה נהדרת. האוויר נקי, העצים רעננים ובצדי הדרך טיפות תלויות על הגבעולים והעלים. המראה אכן מלבב, אלא שלרכיבה מיד אחרי הגשם, כשהאדמה עדיין לא ספגה את המים, יש לפעמים השפעה שלילית על המסלול, וחשוב להיות מודעים לכך ובמקרים מסוימים אף להימנע מרכיבה מיד אחרי הגשם.

כדי להבין את הנושא צריך לחזור כמה צעדים לאחור ולהבין כלל מנחה אחד חשוב במיוחד בבניית סינגל – משטר זרימת המים. השטחים שאנו רוכבים בהם קיימים מיליוני שנים, ובמשך הזמן הארוך הזה התעצבו פני השטח בהתאם למזג האוויר ובכללו כמובן הגשם. מים, כידוע, הם הכוח החזק בטבע, ומפני שלנו, בני האדם, תאריך תפוגה קצר מאוד, אין אנו יכולים לחזות בתמורות שמחוללים המים במשך הזמן אלא רק לראות את תוצאותיהם של תהליכי הבליה שנחרטו בנוף במשך העידנים.

המים עיצבו אם כן את השטח ויצרו בו מסלולים משלהם, והאדמה, הצמחים ובעלי החיים שקבעו את ביתם באזור, למדו לחיות בהתאם למשטר הזרימה, הסחף וההיקוות המקומיים. ואז מגיע לו רוכב אופניים ומחליט "כאן ייבנה מסלול", אלא שהשביל שהוא חורץ במעדרו הופך למעשה למעין מרזב המנקז אליו את מי הגשם ובכך משנה לחלוטין את האופן שבו זרמו המים קודם לכן.

אם התוודעתם למושג "אפקט הפרפר" אתם ודאי מבינים כי לכל שינוי שתגרמו בשטח תהיה השפעה על מרקם החיים העדין שנוצר במקום. מרגע שהמאזן מופר, ההשלכות יכולות להיות הרות אסון עבור חלק לא מבוטל מהחי והצומח במקום. בוני השבילים המקצועיים שהקדישו זמן ללימוד הנושא, כמו אלו שאחראים למסלולי האופניים של קק"ל, מביאים בחשבון את האופן שבו המים זורמים בשטח ודואגים לשלב בו את השביל כך שההשפעה שלו על החי והצומח תהיה מינימלית. 
 

 

מה הסיכונים ברכיבה אחרי הגשם?


ומה קורה כשרוכבים במסלול מיד אחרי הגשם? ובכן, גלגלי האופניים הצרים העוברים על השביל הרטוב שהאדמה בו רכה, יוצרים חריצים (קוליסים), ואלה גורמים לכמה בעיות: ראשית כול, הם יכולים לשנות את משטר זרימת המים (וכבר הבנו שזה לא טוב..) ואם לא די בכך, הרי שהם גם הורסים את התשתית של השביל עצמו וגורמים לכך שכשהאדמה תתייבש, תיהרס התשתית הכבושה שמאפשרת לנו לזרום בסינגל בנוחות, ובמקומה נקבל שביל מחורץ מלא סדקים, שקערוריות ותלמים שלא רק יהפכו את הרכיבה ללא נעימה אלא גם יסכנו את הרוכבים בשביל באיבוד שליטה על האופניים.

הבעיה אינה קיימת בכל המסלולים והיא תלויה כמובן בכמות המשקעים שירדה באזור ובסוג האדמה ויכולתה לספוג מים. למשל באזור בן שמן, אתר הרכיבה המוכר והפופולרי, האדמה הופכת אחרי כמויות משקעים רבות לבוצית ולכן לא מומלץ לרכוב במסלולים שם עד שיתייבשו.

במסלולים שנמצאים באזור בארי, לעומת זאת, האדמה סופגת את המים במהירות ולכן גם זמן קצר אחרי גשם אפשר לרכוב שם. אך ככלל, אם הגעתם למסלול וגיליתם שהוא בוצי, טוב תעשו אם תניחו לו לנפשו עד שיתייבש ובכך גם תבטיחו את שלומם של הצמחים ובעלי החיים וגם תוודאו שבפעם הבאה שתגיעו אליו, יהיה השביל נעים ובטוח לרכיבה. 

נכתב על ידי צוות אתר מסלולי אופניים - בשטח עם קק״ל.
 

 

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר