אופני קרטון כחול לבן

אופניים מקרטון
כתב: עידן טופר


במסגרת הסיור ביום הארוך בשנה ואחרי מפגש מיחזור ווינטאג' יצאתי לפגוש מקרוב אופניים ייחודיים. יצא ככה בסוף, שחוץ מאופניים, הכרתי עוד דמות מעניינת מאוד. שקטה, מתלהבת וצבעונית , כאשר אהבתי.

שם הבחור הוא יזהר ביבי. שמעתי עליו לראשונה לפני כעשור, אחרי שתיקן לי גלגל כביש קליל שהוגדר כ"RACE DAY ONLY" ואח"כ שימש אותי הרבה אלפי קילומטרים ללא כיוונון נוסף.

במקום מושבו השקט במושב בעמק-חפר יש לו סדנה קטנטנה בגודל שני דולבים של אבטיחים. לא סדנה ולא בטיח. הסתבר בכלל כי מדובר בחממה של רעיונות וחוות ניסויים.

הסיבה המוצהרת שחיברה בינינו למפגש הפעם היא אופניים שבנה - מקרטון.

אוקי , מה כבר יכול להיות באופני קרטון . ברור שזה גימיק. מקסימום אולי מישהו הצליח לבנות שלדה מקרטון ובתוכו איזה שלד ברזל. אז זהו, שלא. אופניים שכולם עשויים מקרטון תעשייתי.

וכשאני אומר הכל - הכוונה להכל :



אז זהו , שלא לזה התכוונו. לא אופני Strider של קטנים . מדובר באופניים של גדולים והכל כולל הכל עשוי מקרטון :



המצחיק הוא שבבוקר הפגישה נתקלתי ברוכב על סינגל כמו בתמונה, מבמבוק. מה שנקרא - " הוא במסגרת הבחירות שלו הוא בחר ב Calfee .. "



באמת יום ירוק..

מעבר לפרוייקט המעניין והמאתגר שעליו ארחיב בהמשך, מצאתי איש מרתק ביכולותיו ואישיותו.

כמו תמיד באופניים ובכלל - דע מאין באת ולאן אתה רוכב.

מתברר כי כבר מגיל 13 דבק בו איזה חיידק של המצאות ופיתוחים. בגיל 17 בנה אופנוע לבד. ריתך שילדה והשמיש שאר חלקים מאיזו למברטה ישנה. מסתבר כי לבחור ידיים טובות וראש יצירתי מאוד. ב 91' הוא יצא לשנה עבודה למפעל NB לעבוד על רובוט שתופר נעליים. לא חשוב הרובוט, אבל במקביל הוא מוצא עצמו מגלה את המקומיים רוכבים באתר סקי כך שעולים במעלית עם אופני שטח ויורדים למטה בטיסה נמוכה . עוד לא קראו לזה אז DownHill זה בטוח . ובטח לא כשעושים את זה אופני 930 TREK ובולם Judy 80 ממ' . בכל מקרה, מתברר כי הוא מעדיף את רכיבת הכביש והשקט שהיא מביאה. אכן בחור שקט על גבול הסוגסטיה מבחוץ אבל בטוח מלא שמרים תוססים בפנים.

אחר כך מצליח יזהר לפתח מכונה לתעשייה צבאית שאין שני לה ביעילותה כדי להיפתר ולפרק משהו כמו 15 מליון כדורים של תחמושת ישנה.

עם נסיון כזה בתחמושת רגישה אפשר באופן טבעי לעבור ל..רימונים. אחרי שבמכון להנדסה חקלאית עמלו במשך 20 שנה על מכונה לקילוף רימונים מפתח יזהר מכונה לשימוש תעשייתי . הפרוייקט הזה נהפך להקמת קו ייצור שלם וממוכן בקליפורניה. במקביל לזה לומד בניית גלגלים אצל מורים טובים . בישראל הוא ידוע בברנג'ה כאומן בניית גלגלים. רק מה, "לצערי" אומר יזהר , "שיטת העבודה לא מתאימה לארץ , אין לה ביקוש וגם לא יודעים מספיק להעריך אותה" . בין היתר היא אינה מיושמת בשל 'זמן הבישול' הארוך אחרי ההרכבה ולמנטליות המזרח-תיכונית של 'כאן ועכשיו כי מחר מלחמה' זה לא מתאים. ההסבר לתהליך הגיוני מאוד. הרי לקחת חישוק אלומיניום. הוא נושם ובעל תכונות מסוימות במנוחה. עכשיו, בשעת עבודה הפעלת עליו בעת השזירה עומסים שונים של מתיחה מכיוונים שונים. מה יותר טבעי מזה שניתן לו זמן ל'נשום' ולהתבשל חודש. אח"כ עושים כיוון נוסף וזהו, הגלגל הזה לא יצטרך כיוונון נוסף עשרות אלפי קילומטרים. אבל כמה רוכבים בישראל יקנו בנפרד חישוק + נאבה+ שפיצים+ניפלים וסרט שבחרו, ישלמו לאומן על עבודתו ויקבלו אותה עוד חודש ?! מעט מדי. אז במקביל הוא מתעסק גם בתיקון שלדות קרבון פצועות. גם כאלה אין הרבה.

בנוסף לכך הוא פיתח גם שיטה ייחודית בה הוא עושה שימוש בחישורים באורכים שונים באותו צד של שזירה. לכל הדעות דבר לא רגיל. מה שיוצא מזה הוא חיזוק משמעותי נוסף לגלגל.

הרעיון לבנות אופניים מקרטון הוא תוצאה של מודעות ירוקה ואהבה לאופניים. להרפתקה הייתה ועדיין יש כוונת מימוש אמיתי, מסחרי. גם אם לא בצורה הזהה ב100% לדגם הנוכחי בו השלדה , המושב , הגלגלים הכידון והקראנק הם קרטון .

לפני



אחרי



כשהתלוננתי שהאוכף לא הכי נוח, יזהר הסביר לי כי אני בד"כ רוכב בבית על אוכף תחרותי ולא רגיל לברוקס שלו הוא , ממנו שאב את הגזרה.. . אה... OK ..עכשיו ברור למה לא היה נוח.. אל תיטעו , אין כאן סתם מעשה אומן, ישנו תכנון מדוקדק, התחשבות בעומסים מתוך כוונה מוצהרת שהאופניים יעברו תקינה רשמית. מה התקן הרשמי לאופני קרטון לא ברור עדיין אבל יזהר בטוח שהם יעמדו בזה. ולתכנון שכזה משתמשים ב CAD .



מילא לתכנן , אבל גם ביצוע.



בתצורה הנוכחית האופניים שוקלים כ 11 ק"ג אך לדעתו של יזהר אין בעיה לבנות גם דגם משופר שיהיה קל משמעותית באזור ה 9 ק"ג . הגרסה הזו מצוידת בבלמי V וצמיגי טובולר אך המוצר המסחרי יצויד בדיסק וצמיג גומי מלא.



כן, כן -אמרנו מסחרי . יזהר משוכנע כי בתחום כזה של מיליארדי $ בשנה, יותר ויותר פרוייקטים המוניים בערים וכניסת אופניים חשמליים ככלי תחבורה חלופי , בהחלט יש מקום לגרסה שתצא מפס ייצור. פס ייצור פשוט יחסית לדבריו .

לכל המתעניין- זה המקום לציין כי בשלב זה הוא מחפש משקיעים רציניים לפרויקט.

הרעיון הוא מינימום תחזוקה, יעילות גבוהה מול עלויות ייצור מגוחכות עם עודף מ 100$ לחתיכה. סתם להשוואה מול תל-אופן של 2500$+ לחתיכה . בנוסף , לדעתו המודל הוא גם אידיאלי כדי לתמוך בהם כאופניים חשמליים. יזהר מספר לנו על אפשרות של אופניים בהם סוללה ומנוע נשלפים כך שמה שנותר קשור למטה בחצר, אין לו ערך לגנבים. אולי עוד כמה שנים יהיו גונבי נייר במקום מתכת.. זה כבר בעיה אחרת.

למי שמוטרד הם עמידים במים, יחזיקו רוכבים כבדים במשך שנתיים. אח"כ למיחזורית .



ולמי שהצטרף אלינו זה עתה - כל מה שאתם רואים בתמונות עשוי מקרטון - רק קרטון.

ליטוף אחרון ולסיבוב בשכונה.



האופניים כבר הסתובבו בדרכים לעיני קהל משתאה ומככבים בסרטון ברשת.

ללא ספק, אטרקציה לצופה מהצד, אתגר לא פשוט למי שבוחן את זה ברצינות.





לחוויית הרכיבה עצמה קשה לי להתייחס מפאת הזמן הקצר על האוכף הרחב. אציין רק כי ברגע ראשון עבר לי בעמוד השדרה ואח"כ גם בראש שיר-הנושא מכאן :



הדגם הקודם לזה הנוכחי מזכיר את הפלינטסטונס אף יותר :





בשלב ה'שאלה הזהה' לסיכום הפגישה ציין יזהר את הכוונה הרצינית להפוך את הפרויקט הזה לתכנית מסחרית שהוא מקווה שתצא לפועל. בסוף ציין, בחצי חיוך, כי הוא לא פוסל גם בניית מכונית מקרטון תוך מספר שנים. יצאנו בתחושה שהוא לא אמר את זה בצחוק..





E.T. יולי 2012


לצפיה בגלריה מהמפגש :


שאלות ותגובות

נכתב ב - 07/07/2012 15:35:08

שאפו !!

על הראייה למרחקים ארוכים !
על היוזמה,
ועל הכישורים !
בהחלט שווה בדיקה לצורך השקעה.
צבי
נכתב ב - 07/07/2012 15:45:29

השקעה?

מישהו אמר השקעה?
שכחנו לכתוב כי יזהר מחפש משקיעים רציניים ( לא רציניים היו לו הרבה.. )
נשמח לקשר.
נכתב ב - 07/07/2012 16:37:03

כתבה

מאד מעניינת כן יירבו עוד ועוד חשוב לחשוף את האנשים שלא תמיד שומעים עליהם בתחום הזה.
נכתב ב - 07/07/2012 19:37:31

סוסיתא

מזכיר לי נשכחות, את שילדת הפיברגלס של מכוניות הסוסיתא (והזינו גמלים רעבים בדרך לאילת...)
נכתב ב - 07/07/2012 21:31:10

יופי של כתבה!!!

מגיע לו תמונת היום......אולי בעצם ממחר שנספיק להנות עוד קצת מהנוכחית...
נכתב ב - 11/07/2012 13:24:03

שאפו עידן

נהנתי לקרוא.
נכתב ב - 19/07/2012 20:06:00

זה נראה מתגלגל

זה מתחיל לקבל כיוון חיובי :-)
נכתב ב - 08/10/2012 10:29:18

עם יכולות כאלה ...

איןגבול למרחק שאפשר להגיע
יזהר מאחל לך שתגיע רחוק
נכתב ב - 06/03/2019 17:16:25

Hi dear


Greetings my dear
My name is Basilia Jackson a lady from U.S, i saw your profile and become interested in knowing you please contact
me in my email address as a friend
(basiliajackson028@gmail.com)

ברכות יקירתי
שמי Basilia ג'קסון גברת מארה"ב, ראיתי את הפרופיל שלך והתעניינתי לדעת אותך בבקשה ליצור קשר
  לי בכתובת הדוא"ל שלי כחבר
      (basiliajackson028@gmail.com)

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר