אחרי 4 חודשי רכיבה בכביש/שבילים/סינגלים/מדבר, החלטתי שיש ברשותי מספיק מידע בשביל לרשום ביקורת על הScott Scale 29 Elite שלי.
הקדמה
לאחר שהיו ברשותי מספר חודשים Scott Aspect 10, אותן אהבתי מאוד, התחלתי לפזול לעבר קטגוריית ה29 אינטש.
בתחילה הייתי סקפטי מאוד. למה שקוטר גלגל ישפיע ברמה כזו שצריך "להמציא" קטגוריה חדשה? למרות שהבנתי את הפיזיקה, זה היה נשמע לי יותר כמו תעלול שיווקי מאשר נתוני אמת. חשבתי שזה שקול לויכוח בין שני שפים על כמות המלח שצריך לשים בריזוטו, כאשר הסועד הממוצע לא יודע להבדיל בין שתי המנות. לאחר הרבה רכיבות במגוון תנאים אני מוכרח להודות שטעיתי - למרות שעדיין יש כמה דברים בהם ההתפלספות היא מוגזמת לטעמי (ואסביר בהמשך).
26 מול 29
ברכיבה הראשונה שלי על הScale הצטרפתי לקבוצה במסלול שאינו מוכר לי. כבר בכניסה הבנתי שיכול להיות שעשיתי טעות - המסלול היה מורכב ממדרגות סלעים, עם שלל סוגי דרופים וירידות חדות. אמנם היו לי מס' חודשי נסיון - אך רובם המוחלט נעשה בתנאים קלים בהרבה, ובכל מקרה את האופניים הנוכחיות עדיין לא הכרתי. אבל מהר מאוד הבנתי את היתרון המשמעותי ביותר (מבחינתי) בקרב בין 29 ל26 - אלמנטים שאילצו אותי לרדת בבושת פנים מהזוג הקודם, היו עבירים בצורה קלה עם הזוג הנוכחי. הגלגל הגדול אוכל דרופים ומדרגות בקלות כמעט מעליבה, ומאותה קבוצה (כולם עם 26) היה רק רוכב יחיד חוץ ממני שרכב את כל המסלול, למרות שאני הייתי הכי חסר נסיון מבין כולם. בנוסף ליתרון הגאומטרי (הדרופ יהיה קטן יותר עבור האופניים ככל שהגלגל גדול יותר), האופניים משרות תחושת בטחון שעוזרת מאוד במהלך הרכיבה - התחושה היא כי אתה רוכב "בתוך" האופניים ולא "על" האופניים, והתחושה נהדרת.
מבחינת צבירת מהירות ושמירתה - למרות שהפיזיקה לצד ה29, בפועל אני לא יכול לומר שאני מרגיש הבדל ממשי בהגעה למהירות סופית. מצד שני, כאשר אני רוכב עם אנשים אחרים בירידות בשטח, במקטעים בהם אנחנו לא מפדלים, ב80 אחוז מהמקרים אני תופס פער משאר הקבוצה - ושאת למרות שהמשקל שלי נמוך יחסית (70 ק"ג). ייתכן שאלו האופניים, וייתכן שזו רק הסלידה שלי מהבלמים.
אני יכול לדווח גם על כך שטיפוס באופני 29 קשה יותר מאשר על 26. בסופ"ש לפני שמכרתי את הAspect עשיתי רכיבה בחיפה (נשר->אוניברסיטה->בית אורן->פרוייד, 800 מ' מצטברים), ולאחר קבלת הScale עשיתי את אותה רכיבה בדיוק - ולמרות שהזמנים כמעט נשמרו, התאמצתי יותר בטיפוסים (את הפער סגרתי במישורים, ובכך שעל הScale התחלתי לרכב מחובר). עם זאת, כאשר מדובר בשטח טכני - ה29 לוקחות בגדול עקב ההתמודדות שלהם עם אלמנטים בשטח: העבירות של הגלגל הגדול שוב נותנת יתרון משמעותי לאופני 29, במיוחד כאשר ישנן מדרגות/סלעים במהלך העליות.
אז למה אני אומר שההתפלספות מוגזמת?
ה"סטיגמה" הרווחת היא כי אופני 29 צוברים ושומרים על מהירות, בעוד 26 יציעו תמרון ותאוצה עדיפים. הפיזיקה תאושש את שתי הטענות, וכך גם רוכבים מיומנים - אך עבור הרוכב הממוצע (ובמיוחד הרוכב המתחיל הממוצע), ההבדל הוא מינורי. ה29 ידעו לתמרן מספיק טוב בסינגל הממוצע, ואופני 26 יוכלו להיות מהירים מאוד בשבילים המוכרים. הפער המשמעותי ביותר מבחינתי הוא ההתמודדות עם מכשולים בשטח, וכאשר מדובר בז"ק עם מהלך קצר (80-120 מ"מ) - אופני ה29 לוקחים בענק.
ועכשיו, אחרי שחפרתי מספיק על ההבדלים בין הגדלים - נעבור לביקורת עצמה
Scott Scale 29 Elite
הדבר הראשון שאנשים ששמים לב באופניים הוא המשקל הנמוך. סקוט מוכרים את האופניים עם מפרט של 11.5 ק"ג, וזה כאשר לוקחים בחשבון שלא מדובר באביזרי קרבון, ושהגלגלים אינם קלילים במיוחד. עובדה זו היא יתרון מאוד רציני כאשר חושבים לטווח הרחוק, שכן השלדה מהווה פלטפורמה מצויינת לשדרוגים עתידיים.
בנוסף, כמסורתם של מהנדסי סקוט האופניים יפייפיות. ברשותי מודל 2011 (שחור/ירוק/לבן) והאופניים נראות מדהים. לא ברור לי מה עבר להם בראש כאשר הם הפכו את האופניים לאפור משעמם בדגמי 2012, אבל בScale 950 (הדגם המקביל בשנתון 2013) הם חזרו לקו העיצובי המוצלח.
גאומטריית השלדה מצויינת. אני בגובה 179 ורוכב על מידה M, והאופניים העלימו לחלוטין את כאבי הגב שהיו לי בסוף כל רכיבה. השלדה נמוכה, ונוח מאוד לזוז קדימה/אחורה מהכיסא כאשר מגיעים לאלמנטים טכניים. סקוט מייצרות אופני XC קרביות, והScale אינן שונות - הזוויות אגרסיביות ומתאימות לרוכבים שמחפשים מהירות. לרוכב המחפש "Touring" הייתי ממליץ לשקול שלדה עם גאומטריה סולידית יותר.
מערכות המעבירים/בלמים נהדרת. המעבירים מתפקדים מצויין בכל סיטואציה, ולמרות שאישית אני מעדיף רכיבי שימאנו, בלמי הAvid Juicy 3 לא מאכזבים ומציעים יכולת בלימה חזקה מאוד. ישנן ביקורות בנוגע לרעש שלהם, אבל אני יכול לספר שלרוב הם מרעישים בתחילת הרכיבה, וכאשר מתגלגלים הם מתפקדים בסדר גמור (אין לי מושג מה הקשר, אני מניח שמדובר בחום אבל זו סתם השערה).
הבולם הקדמי שלי הוא Rockshox Recon Gold, בולם 100ממ אוויר עם ריבאונד ונעילה מהכידון. מדובר בבולם טוב, אבל לעומת השלדה/רכיבים הוא הנקודה הפחות חזקה במפרט. סקוט כנראה קלטו את זה - מכיוון שה950 מגיעים עם Float 29 מבין FOX שכנראה יציע שיפור משמעותי לעומת הבולמים משנתונים קודמים.
הגלגלים סבירים בלבד. החישורים והגלגל מצויינים, אבל הנאבות הן הבסיסיות ביותר שניתן לקבל - מה שקצת פוגע בחווית הרכיבה. מה לעשות - בשביל לא לקחת משכנתא צריך להתפשר על דברים מסויימים.
יתרונות: משקל נמוך, פלטפורמת שדרוג עתידית, רכיבים מוצלחים וגאומטריה מצויינת
חסרונות: בולם קדמי אינו באותה רמה של שאר הרכיבים
שורה תחתונה: למי שרוכב XC וסינגלים, ומתחבר לגאומטריה קרבית - אני בספק גדול מאוד שיש ז"ק 29 עדיפים במחיר הזה
ציון סופי: 4.5/5