ברלין מעל האוכף
פורסם על ידי:
,
22/05/2014
שני דברים עיקריים תופסים את עינו של התייר המגיע בעונת הסתיו לברלין, צבעי השלכת וכמות אופניים שברחובותיה.
אחרי מסע משדה התעופה ברכבות עיליות ותחתיות, הגעתי לברלין לחופשה בת שבוע ימים.
(אוקטובר 2013)
שני דברים עיקריים תופסים את עינו של התייר המגיע בעונת הסתיו לברלין, צבעי השלכת וכמות אופניים שברחובותיה.
אחרי מסע משדה התעופה ברכבות עיליות ותחתיות, הגעתי לברלין לחופשה בת שבוע ימים.
את השלכת תראו בתמונות שלהלן, חבל להכביר מילים.. רק אציין שהצבעים בשילוב האפור שבשמיים מכניסים אותך לאווירה האירופית המיוחדת כל כך..
מזג האוויר הסגרירי שכלל גשם דק וקור עז, אילץ אותנו בימים הראשונים להשתמש ברכבת התחתית. על אף היותה נגישה כמעט מכל מקום מרכזי, ובעלת תדירות גבוהה, לא אהבתי את הנסיעה בה. היה בנסיעה ברכבת משהו קודר וצפוף, למרות שמרבית התחנות נקיות, מוארות ומשולטות כנדרש, וההתמצאות קלה ונוחה.
אחרי יומים, מזג האויר האיר לנו פנים. העננים הפכו מאפורים וכבדים ללבנים ונחמדים ופה ושם נראתה כחליליות בשמים. מכאן ואילך היה רק יותר חם. באופן טבעי אתה שואף להיות מעל פני האדמה ורצוי גם על אופניים.
ברלין מפוצצת באופניים, בכל מקום תראו אותם. במרכזי קניות, בכיכרות, בבתי הקפה וליד המכולת השכונתית. זהו כלי הרכב הנפוץ ביותר בעיר, המשמש כל ברלינאי כמעט, כשמזג האוויר מאפשר. אלפי זוגות מכל סוג אך בעיקר אופניי עיר, משייטים ברחובותיה. והעיר גדולה ומישורית ויש בה רשת ענפה של שבילי אפניים.
בחרתי לפצוח בסיור רכיבה מודרך
חברת Fat Tier Bike Tour ניראתה לי חברה רצינית ובאופן "מיקרי" היגענו למישרדיה שבככר
Alexander Platz בדיוק בזמן לסיור היוצא פעם ביום בשעה 11 לעבר אתרי החובה שבעיר.
החברה מתמחה בהדרכת טיולי אופניים וברשותה עשרות זוגות של אופני עיר משני דגמים הניתנים לבחירה ע"י הרוכב. מדובר על אופניים בעלי צמיג רחב כשל אופניי שטח, אך בעל שטח פנים המתאים לרכיבת כביש ופארקים. האופניים בגאומטריה זקופה ונוחה עם אוכף קפיצים רחב ונוח מאד. בדגם "הכחול" הכידון מעוקל כך שהידיות כמעט מקבילות לרגל המדוושת, ובכללי התחושה היא של נהג אוטובוס.
ג'וליאן המדריך נתן תדריך קצר, מינה לעצמו מאסף וחיש יצאנו לדרך.
הרכיבה ברובה על מדרכות בעלות שביל אופניים יעודי שאף הולך רגל לא יעיז להציב עליו את כף רגלו.
לא פעם ירדנו אל נתיב מיוחד בכביש הכולל סימני פניה ורמזורים לאופניים - מדהים כמה שהרכיבה חלקה בעיר.
הסיור עובר באתרים נבחרים כמו: שער העיר- Brandenburg Gate , האנדרטה הגדולה לזכר השואה, הרייכסטאג - בניין הפרלמנט הגרמני, ומשם אל עמוד הניצחון המוזהב של ברלין - Siegessule
ורחוב פרידריך שטראסה - צ'ק פוינט צ'רלי (Checkpoint Charlie) - נקודת המעבר הכי מפורסמת בחומת ברלין
ועוד: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4358609,00.html .
ג'וליאן המדריך, על אף מוצאו הקנדי, הפגין ידע היסטורי וגאוגרפי רב וחוש הומור מיוחד. מזג האוויר הצריך עדיין כובע צמר+כיסוי לאוזניים, כפפות (ניתנות עי החברה) ומעיל חם. מכיוון שהרכיבה היא רובה ככולה מישורית, אין סיכוי שתזיעו.
הבנו כמה זה כיף, ואיך זה פשוט לרכוב בעיר המדהימה הזו, ניסיתי למחרת את כוחי ברכיבה עצמאית.
אחרי שרגליי תשו מיום הליכה במוזיאונים ומרכזי קניות, ניגשתי אחה"צ למשרדי החברה ושכרתי אופניים תמורת 5 אירו. (התעריף ליום שלם הוא 10 אירו)
כאשר בכוונתי לרכוב לכיון המלון בקצה המערבי של העיר ושם להחזיר את האופנים בחנות ההשכרה של החברה שנמצאת ב- ZoloGarten
השעה הייתה כבר 17:00. קיבלתי הסבר קצר על המפה ונאמר לי שיקח לי כשעה רכיבה, ובכל מקרה החנות שבה מחזירים נסגרת בשש, ולכן עלי למהר.
לא הייתי מצויד בקישור אינטרנט סלולארי בטלפון החכם, ולכן שיננתי לעצמי את המסלול, הצטיידתי במפה ובמס הטלפון של חברת האופניים על כל מקרה ש.. ובחשש קל יצאתי לרכיבה.
חלפתי על פני גשרים וכיכרות והנה אני בשער העיר, המשכתי לכיוון גני Tiergarten הלא הוא הפארק הלאומי של ברלין, בחרתי ע"פ המפה בשביל החוצה את הגן - פסלים מרשימים ליוו אותי על השביל, גשר נהר אחד, ועוד אחד והופ אני בנק' ההחזרה.20 דקות של רכיבה כייפית ביותר תוך תחושה של
"וואלה עשיתי זאת".
בשבת יצאנו פעם נוספת עם אותה חברה לסיור רכוב ב-Potsdam עיירה שכנה, ממערב לברלין ובה ארמונות ופארקים לרוב. סיור שווה ביותר הכולל א. צהרים קלה למרגלותיו של אגם, ביקור בארמון בו התכנסו ראשי המעצמות לאחר מלהמ"ש ה-2 והחליטו על חלוקת אירופה ועוד..
מכיוון שמזג האויר המשיך להשתפר ולאחר הנסיון הנ"ל שצברנו, הרגשו מוכנים ושכרנו אופני עיר מהמלון.
אופניים גרמניות למהדרין בעלי גלגל 29 אינצ', צמיגים צרים מנופחים בלחץ גבוה, וכידון מעוקל וגבוה שמשום מה מותקנת עליו רק ידית ברקס אחת. מהר מאד התברר לי שהברקס השני והעיקרי הוא בפדלים-כלומר אין פריילוף. (צריך להתרגל וכדאי שמהר)
בקיצור אופניים של פעם, עלהם בילנו בכיף יום שלם של רכיבה - מהמלון אל הארמון והגנים היפיים- Charlottanburg ומשם, ברכיבה שחוצה כמעט את כל העיר ממערב למזרח דרך שדרות ביסמק.
זהו כיף גדול להתנייד ממקום למקום בקלילות שכזו, בלי להיות תלוי בלוח זמנים, לעצור באיזה בית קפה או חנות שבא לך, לחקור פארקים ורחובות קטנים. ולשוב לפנות ערב למלון אחרי כ 40 ק"מ, הרבה פחות עייפים מהימים בהם חרשנו ברגל.
הבטחנו לעצמנו חופשה נוספת מתישהו, והפעם ללא כרטיס שבועי לרכבת ועם Waze...
ורק שמזג האוויר יאפשר...
עוד קצת מידע לגבי רכיבה בברלין:
הרכיבה על המדרכה מותרת על שבילי אופניים בלבד.
כמעט כבל ציר מרכזי בעיר יש שביל אופנים מרוצף על המדרכה.
הרכיבה היא בכיוון התנועה בלבד גם על המדרכה, כך שאם רוצים לרכוב בכיון הנגדי יש צורך לעבור למדרכה בהתאם.
שבילי האופנים על הכביש מסומנים ובצמתים יש לשים לב לרמזור הקטן המיועד לנו הרוכבים. כמו כן מותרת הרכיבה בנתיבי האוטובוס ובאפן כללי הנהגים מאד מתחשבים.
כמעט בכל מקום מרכזי יש מתקני קשירה ולרוב אין חשש שהאוכף יעלם.
חברות ההשכרה מחייבות אותך על נזק-איבוד מפתח או אוכף ובמקרה של פנצר יש אפשרות לקבל אופניים חליפיות תמורת תשלום.
ברכבת התחתית וגם העילית, מותר להעלות אופניים לקרון המסומן ללא תשלום נוסף. במקרה של פ'נצר זוהי אופציה לחזרה.
מומלץ מאד לרכוב עם טלפון חכם הכולל אפשרות ניווט און ליין או לפחות מפה.
עלויות: אופניים בהשכרה ליום שלם 10-12 אירו.
שאלות ותגובות
נכתב ב - 23/04/2015 12:06:16
מצחיק עד כמה שהעולם מצחיק וקטן
בספטמבר 2014 היינו בברלין ועשינו בדיוק את שני הסיורים, בעיר ובפוטסדאם + סיור אחד עצמאי מ Grunwald עד Wansee .
נהננו מאד !
שרון וצבי
הוספת תגובה
להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר
|