נכתב ב - 29/10/2018 00:07:14
131
430
אהלן חבר'ה - אודה אם מישהו יוכל להסביר את הסוגיה.
באופני שיכוך מלא רשום למשל שיכוך קדמי 120 מ"מ ואחורי 120 מ"מ או כל מידה אחרת.
אז במזלג רואים את זה ואפילו אפשר למדוד שהוא 120 אבל מה לגבי הבולם האחורי? ברור שהמהלך של הבולם האחורי הוא לא 120 מ"מ ורואים שזה הרבה פחות מזה.
אתן כדוגמה את אופני טרק סלאש שם זה ממש בולט כי אלה אופניים ארוכי מהלך.
בסוג השיילדה רשום 150מ"מ:
Alpha Platinum Aluminum, ABP, Boost148, Knock Block steerer stop, EVO link, tapered head tube, Mino Link, Control Freak internal routing, down tube guard, ISCG 05, 150mm travel
אבל בבולם האחורי רשום מהלך של 57.5 מ"מ בלבד
RockShox Deluxe RT3, RE:aktiv with Thru Shaft 3-position damper, tuned by Trek Suspension Lab, 230x57.5mm
אז לאן נעלמו עוד 92.5 מ"מ?
ואם הבולם הוא רק 57.5 מ"מ, אז למה מתייחסים לאופניים האלה כשיכוך מלא 160 מ"מ מלפנים ו- 150 מ"מ מאחור?
תודה!
נכתב ב - 29/10/2018 07:45:58
9
333
מהלך נמדד בגלגל, בבולמים אחוריים יש מנופים ונקודות משען כדי להמיר את טווח הקפיץ לטווח התנועה של הגלגל.
בד"כ המידה הפיזית לבולם אחורי נקראת eye-to-eye עין לעין.
נכתב ב - 29/10/2018 08:16:20
25
1719
כשמדברים על מהלך הבלימה בבולם אחורי מדברים למעשה על מרחק התנועה, שציר הגלגל האחורי עושה בזמן שהבולם עובד. ואגב הוא לא עושה תנועה ישרה אנכית אלא תנועה קשתית. והנתון של מהלך הבלימה הוא הקו הישר המחבר בין קצות קשת התנועה. אגב, אני לא בטוח לחלוטין, שהנתון שמוסרות החברות הוא המרחק הישר בין קצות הקשת או אורך כל הקשת או אולי המרחק האנכי של התנועה. אבל בכל מקרה שלושת הפרמטרים הללו די קרובים. כי הקשת מאוד גדולה ודי אנכית. וב-29 הרדיוס שלה לפחות 45 סמ. הבדל בין הפרמטרים השונים כחצי ממ (חישבתי כרגע 0.46 ממ בין הקו הישר לבין הקשת, במהלך בלימה של 100 ממ).
ואגב גם בגלגל הקדמי החישוב הוא ע"פ מרחק התנועה של הציר. רק שבבולמים קדמיים רגילים המרחק שעושה הבולם, והמרחק שעושה הציר שווים, ולכן קל לך יותר להבין. ברם ישנם בולמים מיוחדים לגלגל קדמי, שעשויים אחרת, ושם קיים הבדל בין המרחק ,שהבולם עושה, לתנועה, שהציר עושה, בדיוק כמו בבולם אחורי עם מתלה.
מקווה שהבנת, מתנצל שלא היתה לי סבלנות להסביר יותר (כולל ציור להמחשה).
נכתב ב - 29/10/2018 08:43:40
428
11304
לכן לחץ האוויר במשכך האחורי הרבה יותר גבוה מהקדמי
"רוכב את עצמי לדעת" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . הפרק האחרון בבלוג "סיוט במסלול הירקון" .
נכתב ב - 29/10/2018 08:57:19
25
1719
אני חייב להגיד תודה למוטי, פותח השרשור, שסוף סוף יש כאן שרשור המגרה לכתוב בו.
ראשית, מה שצביקה כתב נכון מאוד מאוד, כמובן. כי קיים מומנט שמכפיל בכמה מספרים את הלחץ על הבולם האחורי.
וכדי לסבך את העניין (בצחוק, לא לדאוג) אני מוסיף כאן ארבעה בולמים קדמיים לא שגרתיים (עם מתלה), שאין בהם חפיפה בין מהלך הבולם למהלך ציר הגלגל. ויש עוד הרבה סוגים, אגב. יש לי אחד מאוד מיוחד בביית. יותר מאוחר אני אצלם ואעלה לשרשור.
נכתב ב - 29/10/2018 13:37:44
55
5427
כולם צודקים רק אחדד קצת.
מהלך הבולם האחורי קשור לתכנון המתלה של היצרן, תיאורתית יכול להיות בולם עםETOE ( הסבירו למעלה ) קצר יותר אבל מהלך המתלה של השלדה ארוך יותר, מהלך המתלה האחורי הינו תנועת הגלגל האחורי המקסימאלית כלפי מעלה, מכייון שעל הבולם האחורי ישנם מנופים, הכוח שמופעל עליו ממונף ולכן הלחץ גבוה יחסית.
דורון ,התמונות מהרשת מעניינות, אך יותר מעניין לראות מה יש לך.
http://www.groopy.co.il/mainblog.aspx?uid=59699
נכתב ב - 29/10/2018 13:54:17
25
1719
אדי, אין שום סתירה בין מה שכתבת לבין שאר התגובות.
חוץ מזה שציר הגלגל עושה תנועה מעגלית-קשתית ולא עולה כלפי מעלה בלבד. לדוגמה במהלך של 100ממ למעלה, הגלגל מתקדם בציר האופקי 11 ממ.
והנה ציור שציירתי למי שרוצה להבין. אני לא מסביר איך חישבתי, אבל בעיקרון זאת טריגנומטריה פשוטה עבור הזווית, ופיתגורס עבור המרחק האופקי. אגב יש כיום כל מיני חברות שטוענות, שהמתלה המיוחד שלהם לא גורם לגלגל להתקדם בציר האופקי בכלל. לדעתי זה בולשיט אחד גדול. וזה גם חסר כל משמעות. רק גמיקים מסחריים לחלוב עוד כסף. כבר אמרתי מאות פעמים כאן: אין ענף מסחרי יותר נכלולי מענף האופניים.
נ.ב העיגולים האדומים מייצגים את ציר הגלגל.
לחצו להגדיל התמונה
נכתב ב - 29/10/2018 14:02:53
428
11304
נחמד ונכון אבל ההתרחבות בנושא לא רלבנטית לשיחה זו מה עוד שיש מתלים יותר מתוחכמים
המצליחים לייצר עקומה יותר חכמה ויהיה קשה לדון בכל רוחב היריעה
"רוכב את עצמי לדעת" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . הפרק האחרון בבלוג "סיוט במסלול הירקון" .
נכתב ב - 29/10/2018 14:40:43
25
1719
נכתב ב - 29/10/2018 16:39:14
55
5427
כתבתי שאני לא מוסיף, ניסיתי רק להנגיש יותר להדיוטות
איך המזלג הראשון עובדלטובת השיכוך נראה שהיה צ״ל כיפוף הפוך ואז משרעת הוקטורים המשפיעים היתה משמעותית יותר
http://www.groopy.co.il/mainblog.aspx?uid=59699
נכתב ב - 29/10/2018 18:29:20
25
1719
האמת שהמזלג באופניים השחורים (אופניים גרמנים מ-1935), לא באמת בולם זעזועים. נועד יותר לספוג קצת ויברציות. זה הרי מזלג פלדה. וככל שהוא יותר מכופף, יש סיכוי לספוג יותר זעזועים, כי הוא יותר מתגמש. הספיגת זעזועים דומה למה שנקרא כיום SOFT-TAIL, הנמצא באופניי שטח. MOOTS האמריקאים עושים דבר כזה בזנב כאמור. אין לי מושג עד כמה מרגישים בזה, ועד כמה זה עוזר בשטח. המחיר של השלדות של MOOTS בשמיים. אבל ראיתי בארץ כמה חברה עם שלדות כאלה. אין אצל מוץ שום ציר ושום מתלה ושום מיסב. השלדה האחורית מקבלת גמישות בגלל איזה בולם פשוט (כנראה גומי), הנמצא מאחורי האוכף.
אני מעלה תמונה שציירתי עליה. הבולם מוקף בעיגול אדום, ושני העיגולים הכחולים מראים, שאין שם שום ציר. הכל עובד בזכות הגמישות של השלדה מאחורי הציר המרכזי. שלדת טיטאניום, כמובן, למי שלא זיהה, אולי.
נכתב ב - 29/10/2018 21:00:47
428
11304
יצרנים משוגעים אפשר להגיד גיבורים שהסתכנו בפשיטת רגל [תמיד יש חשש שהגיבור הוא קצת פסיכי ]
אכן כל זוג מלאכת מחשבת
אם כי גם האיביס שלי מלאכת מחשבת מיתלה מאסטרו חבוי בתוך השילדה בינתיים אני כבר מעל 10000 ק"מ
עוד לא מפנטז על אף זוג אופניים
"רוכב את עצמי לדעת" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . הפרק האחרון בבלוג "סיוט במסלול הירקון" .
נכתב ב - 30/10/2018 19:54:41
50
1735
בויקיפדיה יש הסבר לא רע על סוגי המתלים.
כמובן שאם תחפש תמצא עוד הרבה ברשת.
במתלים מתקדמים כגון DW (יש איור) הגלגל האחורי נע כמעט אנכית והתנועה האופקית זניחה כי ציר הסיבוב הוירטואלי גדול משמעותית מהאורך הפיזי של תומכות השרשרת, פיתגורס נכון למתלה סינגלפיווט בלבד וגם שם התזוזה האופקית לא משמעותית.
נכתב ב - 31/10/2018 08:34:44
78
3934
המתלים נועדו לשיפור אחיזה ושיפור יעילות הדיווש, רוב הרוכבים שאני מכיר, המתלים בעיקר לפינוק השלד😉
ברשותי 3 זוגות ריג'יד וזוג ז"ק😥
נכתב ב - 03/11/2018 23:38:43
131
430
תודה חבר'ה!
עזרתם מאוד עם ההסברים, התמונות והקישורים להסברים נוספים
במהלך הסופ"ש קראתי, למדתי ועכשיו העניין ברור לי יותר.
שבוע טוב לכולם
|