• Groopy
  • Groopy
  • Groopy
  • Groopy
Groopy

נושא: איך עובד העניין הזה של ההילוכים - אשמח לעזרה ממישהו מנוסה

רד לסוף השרשור
facebook
נכתב ב - 17/05/2019 10:31:08
תאריך הצטרפות
16/05/2019
נושאים
2
תגובות
1
רוכב/ת מתחיל/ה
התחלתי ללמוד לרכב עצמאית השנה בגיל 23. בהתחלה דרך אופני השכרה עד שרכשתי מספיק ביטחון ויציבות ורכשתי לעצמי אופני כביש של MARIN ב1,500 ש"ח. מערכת הילוכים של שימאנו.
לא הבנתי עד הסוף כמה דברים לגבי ההילוכים, קניתי בחנות מקצועית ואמרו לי שזה בסדר גם לרכב כל הזמן על הילוך אמצעי אם אני לא הכי מסתדר עם זה, אבל אני כן מנסה להבין. קראתי הרבה מידע באינטרנט וראיתי סרטונים לגבי העברת הילוכים תקינה, אך עדיין יש לי שאלות.
אז ככה: אם הבנתי נכון, הגלגלי שיניים הקדמיים נקראים 'פלטות' (יש לי 3 כאלה) והגלגי שיניים האחוריים נקראים פשוט 'גלגשי"ם' (יש לי 8 כאלה). 
1) השיפטר השמאלי אחראי על העברת הפלטות מקדימה והשיפטר הימני אחראי על העברת הגלגשי"ם מאחורה. לחיצה על הכפתור בשיפטר מבפנים החוצה, גורמת לעבור לגלגל או פלטה נמוכים יותר, ודחיפה של הידית בשיפטר החוצה פנימה גורמת להעברת לפלטה או גלל שיניים גדולים יותר. בעצם התפעול של השיפטרים הוא אותו דבר גם לגבי הפלטות וגם לגבי הגלגשי"ם. אני צודק?
2) העניין של על איזה הילוך אתה נמצא זה כמה כוח אתה מפעיל על גלגלי האופניים בעזרת הדיווש, אם אתה בעלייה אז כדי שהדיווש יהיה אפקטיבי יותר צריך שהשרשרת תהיה על הגלגל שיניים האחורי הקטן ביותר,  ,'הילוך נמוך'. ומה לגבי הפלטות מקדימה? צריך להיות בעלייה על הפלטה הגדולה ביותר? כי אם אני על הקטנה ביותר אז אין מספיק מתח לשרשרת.
3) הבנתי שיש מה שנקרא הצלבות וזה לא טוב כי זה הורס את השרשרת ויותר מזה, וזה גם קרה לי, שהשרשרת פשוט נתקעת. הכוונה שהשרשרת יושבת בצורה אלכסונית מדי, למשל שמקדימה השרשרת על הפלטה הקדמית הקטנה ביותר ומאחורה גם על הגל"ש הקטן ביותר. הבנתי שבגלל שיש יותר גלג"שים מאחורה מאשר פלטות מקדימה אז אם למשל אתה רוצה להוריד הילוך אז צריך להוריד 2 מאחורה ואז 1 מקדימה. ויש לזה טיימינג מאוד מדוייק כדי שהשרשרת לא תיפול/תיתקע. אני צודק?
4) בהמשך לסעיף הקודם, ההילוך לפי מה שהבנתי זה בעצם "יחס העברה" בין הפלטה מקדימה לגלג"ש האחורי, והוא צריך להיות פרופורציונלי, שתהיה התאמה בין הפלטה מקדימה לגלג"ש מאחורה אחרת השרשרת תיתקע/תיפול. כמו שכבר רשמתי זה לא ברור לי, אם אי אפשר להיות להיות על הפלטה הכי קטנה והגלג"ש הכי קטן, כי אין מספיק מתח לשרשרת,או על הפלטה הכי גדולה והגלג"ש הכי גדול כי אז השרשרת מתוחה מדי ויכולה להיקרע, אז בתכל'ס אי אפשר לנצל את כל ההילוכים של האופניים, 8*3=24, אז למה בכל זאת נקרא שיש 24 הילוכים?

תמיד יש עוד מה ללמוד
נכתב ב - 17/05/2019 12:42:42
תאריך הצטרפות
10/04/2011
נושאים
99
תגובות
1288
פתח מעל 200 רכיבות
מעל 15000 ק'מ בגרופי
האמת שאני חושב שכבר רוב הרוכבים עברו לפלטה אחת מקדימה, לפחות אני לפני הרבה שנים
אבל קבל סירטון ביוטיוב שיסביר לך הכל מאלף עד תו.

.
נכתב ב - 17/05/2019 15:40:31
תאריך הצטרפות
09/05/2010
נושאים
111
תגובות
1185
 לרחי  יצא לך משפט אמיץ ביחס לרוכבים בפרום שלא מקבלים את התפתחות האיבולוציה באופני שטח ...
הציטוט  " רוב הרוכבים עברו לפלטה אחת מקדימה, לפחות אני לפני הרבה שנים" – זה נכון לשטח

אבל השאלות מכוונות  לאופי כביש  בדגם  אופני כביש זולות ברמת בסיס....
גם הסרטון  מראה הסבר להחלפות  הילוכים בסוג של אופי שטח  למרות שהעיקרון דומה
אבל יש הבדלים כתוצאה  מגודל פלטות הקראנק ומגודל הקסטה 
אין תמונה לאופניים של תומר  וגם לא ראיתי מפרט  - אני מקווה שדובר בטריפל של אופני כביש ...

טריפל אמתי באופני כביש  קיים הרבה שנים עוד מהמאה הקודמת קרנאק  3 פלטות  52/42/30 
שמבוסס על קפיצת מעבר של 12- 10 שיניים  בין הפלטות  - בכביש יש חלוקה ברורה ליעוד כל פלטה
בעיקרון פלטה 52 לרכיבות  מישור ,פלטה 42 לרכיבות מישור גבהות , פלטה 30 לטיפוס עליות ...

עוד מהמאה הקודמת בכביש היה דאבל 2 פלטות גדולות  או טריפל 3 פלטות ...
הקומפקט 2 פלטות בנוניות  50/34  עשה עליה לישראל ב 2005 והחליף  כמעט את כול הטריפלים 
במקור הקומפקט תוכנן עבור הנוער שישמרו על הברכיים אבל רוב הרוכבים בארץ אימצו אותו  ...
בטריפל מול קסטה יש הרבה כפילויות  ונוצרים הצלבות  וזה מסורבל לתפעול  אופטימלי 
 
לתומר אם אתה רוצה לראות אך עושים שימוש נכון באופי כביש עם טריפל ...
אני מציע שנתאם - תגיע  לקרטריום קיסריה מקום מקובל לרכיבת אופנים  יותר בטיחותי מכבישים
נתן לך שעור מעשי על השימוש האופטימלי האפשרי בגרופ טריפל  ...
הפרטים שלי מופעים בכרטיס של גרופי אתה יכול להתקשר או לשלוח מסר ....
 
אריה סדובניק  
 

חיים בשביל לרכב רוכבים בשביל לחיות
נכתב ב - 19/05/2019 10:50:03
תאריך הצטרפות
07/03/2004
נושאים
50
תגובות
644
תומר,
ננסה לעשות זאת קצר ופשוט :-)

תרכב על פלטה אמצעית מקדימה, ותשתמש להעלות ולהוריד באחורי בהתאם למאזן כוח/מהירות שאתה מעוניין.
אם הגעת לשתי פלטות קטנות מאחורה ורוצה להעלות כח/מהירות תעביר לפלטה הגדולה מקדימה, 
אם הגעתה לשתי פלטות גדולות מאחור ורוצה להקל על הדיווש תעביר לפלטה הקטנה מקדימה.

זה מסביר את הקונספט
בהצלחה

נכתב ב - 19/05/2019 13:08:57
תאריך הצטרפות
09/05/2010
נושאים
111
תגובות
1185
מה  שכתב גיליז  בעיקרון נכון  אבל  יש הבדל בין תיאוריה למעשי 
מצורף תמונה מהרשת לחלק התיאורטי להסבר כולל התאמה שלי למצב טריפל כביש 52/42/30  מול קסטה 8
במצב טריפל כביש מול קסטה 9 , 10 , זה קצת שונה ...

לתומר אני מניח  שיש לך רישיון  נהיגה על  רכב עם הילוכים  ...
במכונית שאתה יושב על הילוך לא מתאם יש רעש  מוגבר - טריפל באופני כביש  זה כמו משאית ...
באופנים במיוחד בטריפל בגלל ריבוי הקומבינציות  יש רעש אם זה לא יושבים על הילוך נכון
את זה לומדים עם הניסיון  ברכיבה אבל  כדי לצמצם את זמן הניסיון רק הדרכה מעשית
מול מצבים שונים - מישור, גבהות , ועליה  יתנו לך את התחושה וההרגשה המתאימה ...
לכן שראיתי בכרטיס האישי שלך שאתה מבקש חונך הצעתי לעזור בשלב  הלימוד הראשוני ...
 
אני אישית  רוב השנים בכביש רכבתי על דאבל גדול / גם עם קומפקט  ...
אבל מסוף 2010 עד אמצע  2012 בדקתי קירות תלולים מאוד בגלל חוסר בגדלי קסטת כביש
עבור קומפקט  כלומר לא היה יחס העברה מתחת ל 1.2  34/28
נאלצתי להרכיב  טריפל ביחס 1.07 30/28 עבור טיפוס קירות אמתניים ...
ברכיבה עד הקירות במישור בגבהות ובעליות למדתי לתפעל אופטימאלי את ההילוכים בטריפל ...

כולל כיוון הילוכים אופטימאלי לטריפל ... 
בגלל שכולם עברו בכביש לקומפקט  אין לי מה לעשות עם הידע המעשי שצברתי בטריפל כביש
ברכיבה  ובכיוון ההילוכים האופטימלי ...
 
אריה סדובניק

 

חיים בשביל לרכב רוכבים בשביל לחיות
נכתב ב - 29/05/2019 01:26:00
תאריך הצטרפות
16/05/2019
נושאים
2
תגובות
1
רוכב/ת מתחיל/ה
https://drive.google.com/file/d/1c5mrJN_DNEoSe58vi3CWJA8am3ngt1oT/view?usp=sharing
היי, אלו האופניים (לא מצליח להוריד את התמונה כעת מקווה שתוכלו לצפות). MARIN ROAD SERIES E3.
תודה לעונים, מצטער על הדיליי, אני חדש פה והייתי בטוח שאקבל למייל התראות שהגיבו לי.

מובטל, הסרטון לא ממש עוזר כי כמו סרטונים רבים וגם באנגלית, הוא מדבר מהר מדי בשביל מישהו מתחיל.

אריה, תודה על המידע, לא שמעתי עד עכשיו על אופני טריפל. אני צריך טיפה להיכנס לכושר ואשמח לתאם איתך רכיבה.

תמיד יש עוד מה ללמוד
נכתב ב - 29/05/2019 16:33:48
תאריך הצטרפות
09/05/2010
נושאים
111
תגובות
1185
לתומר
מצורף הגדלה מהתמונה של האופנים שלך הגדלתי את אזור הקראנק

שאומרים אופנים עם טריפל  הכוונה  לקראנק עם 3 פלטות כפי שמסומן בתמונה
קראנק טריפל כביש 52/42/30  נולד עוד במאה הקודמת  ונשאר באותו תצורה עד היום בכביש ...
במאה הקודמת היה לאופני כביש תחרותיות קראנק שנקראה דאבל קלסי 52/42
היה קשה מאוד לטפס עליות בגלל יחסי העברה גבוהים 42/26 = 1.62 (26 =  לגל"ש הגדול בקסטה בזמנו )
הטריפל בכביש נוצר לעזור לרוכבים בעליות הוספו פלטה נוספת 30 שיניים - יצרו יחס 30/26 = 1.15 ... 
היחס הקל בטריפל זה משמעותי לרוכבים חובבים שטיפסו עליות בזמנו , החלק הבעייתי מסורבל והצלבות...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
לגבי רכיבה אתה לא צריך להיכנס לכושר כדי ללמוד באופן מעשי את השימוש היעיל והאופטימאלי בטריפל ...
ברגע שתרצה תודיע לי  במסר או בטלפון  ונתאם  ...

הערה -חוץ מלימוד שימוש יעיל בטריפל זה הזדמנות שעדין אין לך כושר
כדאי לעשות בדיקה  נמדוד לך סיבוב בקרטריום בקסריה אורך הסיבוב כ2.8 ק"מ מישור
זה נותן נתון כללי חלקי שאחר כך תבדוק שוב שתכנס לכושר ותשווה  את ההבדלים...

אריה סדובניק

 

חיים בשביל לרכב רוכבים בשביל לחיות
נכתב ב - 30/05/2019 23:01:42
תאריך הצטרפות
08/07/2014
נושאים
38
תגובות
91
https://youtu.be/axWdphJfiZg

I AM A CYCLIST. I MAY NOT BE THE BEST .BUT THAT IS WHAT I STRIVE TO BE .I MAY NEVER GET THERE. BUT I WILL NEVER QUIT TRYING
נכתב ב - 02/06/2019 10:49:52
תאריך הצטרפות
09/05/2010
נושאים
111
תגובות
1185
תודה עוזי על צירוף סרטון  האנימציה הנחמד ...
אבל הסרטון מראה הסבר לשימוש בדאבל או קומפקט , בקראנק טריפל באופני כביש 52/42/30
מצב ההצלבה עם הקסטה יותר בעיתי  ...
-------------------------------------------------------------------------------------------------
למי שמעוניין ללמוד באופן מסודר במכון מקצועי ... 
מצורף להתרשמות  2 לינקים להדרכה מהמורה הטוב ביותר בארץ לתפעול והחלפת הילוכים
לגבי המורה יש מחלוקת בין רוכבי הכביש על שיטות האימון שלו  והדרכות ...
(הלימוד בסרטונים זה  על דאבל  או קומפקט )
לינק לשיעור ראשון
https://www.youtube.com/watch?v=od_e3QprRfk
 לינק לשיעור שני
https://www.youtube.com/watch?v=-iZG4sd-L3o

 
 אריה סדובניק

 

חיים בשביל לרכב רוכבים בשביל לחיות
Groopy
Groopy
Groopy