אם כבר אז כבר..............
בולען הוא בור בקרקע הנוצר בתהליך טבעי. בורות מסוג זה נפוצים בסביבותים המלח. הבולענים מהווים סכנה בשל הפתאומיות בה הם נפערים ובשל גודלם: הגדול ביותר שנמדד עד כה, עומקו מגיע ל-11 מטר והיקפו 25 מטר. עד היום נפלו 3 אנשים לתוך בולענים, לא היו הרוגים, אך היחידים הזכאים לביטוח כתוצאה מנפילות הם עובדי מדינה העובדים באזור. מספרם של הבולענים היום עומד על 1200 (כולל בורות קטנים) והם מתקדמים בקצב של כמה עשרות בולענים בשנה.
הבולענים הם תופעה המוכרת עוד משנות השבעים של המאה ה-20. הם נוצרים בשל ירידת מפלס ים המלח, ירידה שמקורה בעיקר בסכר דגניה שמפחית מאוד את כמות המים המגיעים לים המלח מנהר הירדן, אך גם בגידול ההאתאיידות מאגן ים המלח, בעקבות פעילות מפעלי האשלג של ישראל ושלירדן. נראה כי בתהליך זה מוחלפים מי תהום מלוחים במי תהום מלוחים פחות. הדבר גורם להמסת שכבות מלח תת קרקעיות, ובעקבותיה - לקריסה פתאומית של פני הקרקע. מאחר ומתחת לכל הצד הישראלי של האגם ישנה שכבת מלח, סכנת הבולענים מורגשת בעיקר שם. בצד הירדני ישנה שכבת מלח רק באזור המפעלים, ולכן ישנם רק כחמישה בולענים בשטח ירדן. הבולענים מסכנים בעיקר את הכביש העובר לאורך ים המלח (כביש 90), את קיבוץ עין גדי ואת המלונות שנמצאים בחלק הדרומי.
כיום ברור כמעט לחלוטין שהמצב נגרם כתוצאה מירידת מפלס מי ים המלח ולכן לא ישוב לקדמותו כל עוד ימשיך מפלס האגם לרדת או להשאר במצב הקיים. השבת הזרימה הטבעית מהכנרת או הקמת "מוביל הימים"- תעלה שתחבר את ים המלח לים סוף או לים התיכון. לפעולות כאלו עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת מפני שהן כוללות התערבות רחבת היקף מצד האדם, לא רק על ים המלח אלא גם על מערכות אקולוגיות נוספות. בנוסף, קיימים סיכונים רבים בלתי ידועים. פעמים רבות התערב האדם בטבע וגרם לבעיות גדולות, לכן יש להיזהר ולפעול בצורה מחושבת. גם אם יתקבלו החלטות בנידון, יעברו שנים רבות עד שישתנה מאזן המים באופן מהותי, זמן המוערך ב-30 שנה. בינתיים ניתן למפות את אזורי הסיכון תוך מעקב אחרי התפתחות התופעה
ולחשוב על זה שביתי ישנה הלילה בחניון עין גדי , בחוץ, בקור העז וליד בולענים , עושה קר בגב (-:
להעניק לילדיי את כל מה שלא היה לי