לרכוב עם האמונה -21- מפני חבר לכרמל

פרטים

נפתח ב: 07/05/2011
סוג: טיול בארץ
 110 תמונות
 8 תגובות
 2576 צפיות

נפתח ע"י

מסלול

לא נבחר מסלול
הפעם החלטתי לצאת דרומה לאזור יהודה. רכבתי כבר באזור מספר פעמים, אלא שהפעם נפלה הבחירה על אזור מיוחד במינו. כדרכנו לטייל ולכבוש בגלגלי אופני עוד ועוד פלחי ארץ מארץ ישראל השלמה, שהרי "אם האמונה אין אנו עושים דברים גדולים, אך בלעדיה אין אנו עושים דבר" (כדברי ז'ילבר קסברון). לכן יצאנו לרכוב בפלח ארץ לא מוכר, אלום ולא מטוייל, פלח ארץ קשה מבחינת אקלים וטופוגרפיה. חבל ארץ ריק מאוכלוסיה יהודית אך מנגד יש בשטח אוכלוסייה פלשתינאית רבה (חלקה אף עוין). חבל ארץ עתיר בנופים פראיים ואתרים מיוחדים. למעשה המטרה העיקרית הייתה למצוא ולסייר במערת הסלע (תקראו בנקודות לציון), שם "בילנו" חלק ניכר מהטיול, לבקר בבור המים הגדול ובבור המים בצורת צלב (שאמרו לי שלא קל למצאו). היציאה הייתה ממעלה חבר (פני חבר) והסיום בכרמל. לסיכום: טיול מדהים בחבל ארץ לא נודע ולא מוכר עם 35 ק"מ של הנאה צרופה ו-870 מטר עליות במצטבר.

תוצאות 1-20 מתוך 110

חולפים בפאתי הכפר בני נעים
וממשיכים בכביש שחלקו קצת מעל חלק מהבתים
והכפר מתשפט לכל הכיוונים
זהו עזבנו את בני נעים
והם כבר רצים קדימה
ואנו כבר עמוק בשטח ומאחור פני חבר
נהנים ממראה העיניים
והדרך מתפתלת לה בין ההרים
וחולפים על פני שומרות - כנראה הייתה זו דרך ראשית
רוכבים בין עצי הזיתים
ובדרך יש לא מעט בורות מים
בור המים והשוקת
ממשיכים לנוע בנוף משכר
ואנו יותר ויותר נתקלים באוכלוסייה הפלשתינאית
ויש מי שבונה לו בית בלב הישימון הזה
ויש מי נוטע עצים
הגבל הזה היה לי נקודת ציון למסלול
והאזור מלא במערות
אבל אנו בתנועה קדימה
ומתרשמים מהנוף המיוחד תוך כדי הרכיבה
המגמה מזרחה
והנוף מושך את העין
עצרנו על גבעה להתרשם ממראה העיניים
הנוף סביב
מדבר עם פה ושם מטעי עצים
ממשיכים קדימה
וכולם רצים ויוצאים מהאוהלים לראות מהיכן נפלנו
ואנו רוכבים בין האוהלים
ולאן שלא נביט כל השטח מלא בפלשתינאים
ממשיכים לטפס
היו הרבה....הרבה טיפוסים בטיול הזה
ולאחר כל טיפוס נרגעים מהנוף
והנוף מרגיע את הנפש
אנו בדרך למערת סלע
רוכבים ומצלמים
הזמינו אותנו לתה
ירדנו מהשביל ומחפשים את מערת הסלע
מי יכול למצוא מערה במקום הזה.....תאמין לי נמצא
ומרחוק רחוק רואים את משטרת אום דרג'
אין פה נפש חיה פרט לפלשתינאים שמתמקממים בכל ההרים
אנו מעל הואדי הענק והמרשים ואדי אל-קניטרה
החבאנו את האופניים והתחלנו לחפש את המערה
ירדנו והתחלנו לסרוק את צלע ההר שלפתע
ראינו את פתח המערה
נכנסים פנימה למערה
מערה ענקית אבל.....צריך לזחול ולא מעט
לא מצליח להכנס....צריך להוריד את המיגון
זוחלים פנימה
זוחלים.....זוחלים....וזוחלים
כמה שהיא גדולה ומסועפת
הרבה מחילות
מתךהבים מגודלה
יש חבל על מנת שלא ילכו לאיבוד בתוך המערה
ללא החבל.....אי אפשר לצאת ממנה
ובחלק ממנה לא מעט נטיפים
בדרך החוצה
יצאנו.....מתארגנים לתזוזה
מבט פרידה על הואדי המרשים ואדי אל קניטרה
עוזבים את המערה שאנו כל הזמן מלווים ברועים הפלשתינ
חוזרים חזרה לדרך
אנו כבר על הדרך
בדרך לבור המים הגדול
ורואים את בור המים מרחוק
הגענו לבור המים הגדול
בור המים הגדול
מתרשמים מגודלו.....בור ענק
המשכנו בדרכנו
וכל הזמן מטפסים ויורדים
בדרך ללא דרך לחפש את בור הצלב
חותכים את השטח
אין פה נפש חיה אנו לבד איזה שקט
מלכודת דבש-חסמו לנו את השביל מאלתרים דרך
ואנו שוב מתחברים לשביל
מחפשים את בור הצלב
מצאנו את בור הצלב
מבט על הבור נראה בצורת צלב
עזבנו את בור הצלב לדרכנו
נעים דרומה שממול משטרת אום דרג'
מי אמר שנגמרו הטיפוסים
להיפך הטיפוסים נעשים יותר תלולים
מתחברים לדרך שתקח אותנו לכרמל
כרמל-רק חשבנו שהיא קרובה
וחוצים מידי פעם יישובים פלשתינאים
מתחברים לכביש
ואנו בטיפוס ארוךךךךך
וחצים כפר פלשתינאי גדול
אנו אטרקציה - מהיכן הגיעו אלה
מתקרבים לכרמל
עוקפים את גדר הביטחון של כרמל
פה בסתיים טיולנו- להתראות בטיול הבא

תוצאות 1-20 מתוך 110

שאלות ותגובות

נכתב ב - 07/05/2011 10:42:42

נקודות לציון

מעלה חבר (פני חבר) - ביום ז' בשבט תשמ"ב (31.1.1982), עלתה על הקרקע היאחזות נח"ל בשם: "נח"ל יקין", שהתקיימת עד לעליית היישוב מעלה חבר על הקרקע. מקומה של האחזות היה מעט מצפון למקום בו עומד היישוב כיום. כשנה וחצי לאחר מכן בט"ו באלול תשמ"ג (24.8.1983), יצאו אחת עשרה משפחות מקריית ארבע ועלו ליישוב החדש מעלה חבר. במשך זמן רב קודם לכן הם עקבו באופן צמוד, מתוך שותפות ומעורבות אחר עבודות הפיתוח והבינוי שביצע משרד השיכון במקום. ברגע שניתן היה, הם עלו על הקרקע. החברים, כולם מקרית ארבע, חלקם בוגרי ישיבת ניר, מצאו במקום מבנים מוכנים למגורים ולבית כנסת, אך עמד לפניהם אתגר גדול. הדרך למעלה חבר באותם ימים עברה דרך הכפר בני נעים, הייתה זו דרך שהובילה מקרית ארבע למעלה חבר בלבד ללא חיבור לאף אחד מיישובי האזור האחרים. במקום לא הייתה מכולת ולא מקווה ואחת עשרה המשפחות קבעו תורנות נסיעה לשבתות על מנת שיישאר מניין ביישוב לשבת. במשך שנותיו הראשונות, היישוב כמעט ולא גדל. בשנת תש"ן (1990) החל מהלך שבו הגיעו משפחות חדשות ליישוב, מרביתן מישיבת "שבי חברון" שבחברון, ואילו המשפחות הוותיקות עזבו לאט-לאט את המקום. בשנת תשנ"ב (1992) הצטרפו משפחות נוספות, והיישוב גדל לכעשרים משפחות. יחד עם גל הקליטה של הוקמה ביישוב "ישיבה קטנה" - כחלק ממוסדות ישיבת שבי חברון. הישיבה הוקמה בתחילה בתוך הישיבה הגבוהה שבחברון, אך בשנת תשנ"ב נפרדו השתיים והישיבה הקטנה עברה למעלה חבר. באותה שנה החל היישוב לגדול, שנת תשנ"ב (1992), עלתה לשלטון מפלגת העבודה, הקפאת הפיתוח והבנייה הותירה את היישוב ללא אפשרויות החרבה. בסוף שנת תשנ"ה (1995), עם ביטול ההקפאה, החלה בנייה מסיבית של בתי הקבע. כקוריוז מספרים במעלה חבר, כי מי שגרם לגיגול חד במספר התושבים הייה דווקא שמעון פרס, "שלא באשמתו". בראיון פומבי הוא טען שישנם "יישובים מיותרים" שאותם יש לפנית. כדומא הזכיר שני יישובים – נצרים שבגוש קטיף, ומעלה חבר שבהר חברון. בתוך שנה הוכפל מספר המשפחות בשני יישובים אלה. את ההתבטאות האומללה-בת המזל זוכרים ביישוב עד היום לטובה. בשנת תשנ"ח (1998) הוקמה מדרשת מעלה חבר, גם היא ברוח ישיבת שבי חברון. במדרשה ישנו מרכז אירוח לקבוצות תלמידים ומשפחות, והיא מקיימת פעילויות במעלה חבר ובשאר חלקי הארץ.

נבי יקין - על גבעה נשאת , 946 מ' מעל פני הים ובסמוך לבני נעים נמצא מקאם - נבי יקין . ע"פ המסורת המוסלמית זהו המקום בו השקיפו אברהם ולוט על מהפכת סדום . במשטח סלע מחוץ למקאם חקוקים שקעים המזכירים בצורתם טביעת סוליות סנדלים של אדם , ע"פ המסורת המקומית אלו טביעות רגליו של לוט . בתוך המקאם עצמו יש טביעת רגליים נוספת על משטח סלע , המסורת המוסלמית מקדשת טביעות רגליים אלה לאברהם אשר עמד במקום זה בהשקיפו על מהפכת סדום ועמורה . מנבי יקין נפרשת תצפית רחבה כלפי דרום אל עבר ישובי דרום הר חברון ומזרחה כלפי צפון ודרום מדבר יהודה .

בני נעים – עיירה פלשתינאית השוכנת מזרחית לחברון, מדרומה שוכנת יטא. העיירה הייתה ידועה בתקופה הכנענית בשם ברקה. המקום זוהה עם היישוב "כפור ברוכה", שאותו ציין הירנומוס במאה ה-4 כמקום קבורתו של לוט. העיירה הנוכחית נבנתה על כפר רומי הייתה ידועה גם בשם:"כפר ברושה". הירונימוס מבקש מפאולה הקדושה, שעה שתעזוב את חברון תעצור בפסגה של כפר ברושה, ותסתכל על האזור סביבה בזכרה את לוט ואת חטאו. לפי המסורת, זה המקום שממנו ראה אברהם את מהפכת סדום ועמורה. לאחר הכיבוש המוסלמי נודע היישוב בשם:"כפר בריק" או "כפר אל-בריק". במאה ה-15 כתב הגיאוגרף המוסלמי אימם אל-סויותי כי לוט קבור בכפר אל-בריק, וכי במערב הכפר מצויה מערה נוספת מתחת למסגד הישן, שם קבורים 60 נביאים, שמתוכם 20 הם תלמידיו של ישו. בנוסף לכך ציין כי קברו של לוט היה מקום לעלייה לרגל והערצה רבה כבר למן העת העתיקה. השם "בני נעים" נזכר לראשונה על ידי עבד אל-ע'אני בשנת 1690. לטענתו. שם זה הוא צורה קצרה יותר של השם "כפר אל-בריק". השם בני נעים בא משם שבט בדואי "בני נעים" או "בני נועיים", שעזב את אזור פטרה והגיע לכאן ולאזורים נוספים בדרום ארץ ישראל. לדברי רובינסון, מקום זה הוא כנראה הגבוה בכל הרי יהודה. במאה ה-20 גדלה האוכלוסייה של בני נעים בצורה משמעותית. בשנת 1938 במסגרת המרד הערבי הגדול, יצאו עבד אל קאדר אל חוסני והמפקד המקומי על אל-חלים ג'וולאני בראש כוח של 1000 לוחמים ערבים כנגד 3000 חיילים בריטים. הכוח הערבי הובס על ידי הבריטים וחל האוויר הבריטי הפציץ את העיירה ועשרות מהלוחמים נהרגו. הכפר ידוע בפעילות הפח"עית שמתבצעת מתוכו.

מערת הסלע (על שם מטבע סלע שנמצא בה) - באוקטובר 1991 נתגלתה מערה קרסטית טבעית גדולת ממדים באחד היובלים העליונים של נחל חבר מה שמכונה בערבית: ואדי אל-קוניטרה. המערה מרוחקת כתריסר קילומטר ממערת האימה וממערת האגרות. המערה נוצרה בתהליכי המסה פיראטיים, כלומר הגיר הקשה הומס כאשר המערה הייתה מתחת למפלס מי התהום. במערה נוצרה רשת מסועפת של מחילות וארובות ושלושה אולמות גדולים, שנתהוו בנקודות המפגש של מחילות מספר. האורך של המערה (עד לנקודה שיש גישה לאדם) כ- 200 מטרים. צורת האולמות אליפטית בקירוב. כבר בביקור הראשון המערה נתגלו בה ובקרבתה שרידים מהתקופה הכלקוליתית ומתקופת בר כוכבא. בכל המערה נתגלו סימנים של שוד לפיכך נערכו במערה חפירות הצלה. בכל חלקי המערה נתגלו סמנים המעידים על פעילות אדם מימי קדם. נתגלו כלי צור שונים מהתקופה האפי-פליאוליתית (האלף העשירי לפנה"ס בערך). מהתקופה הכלקוליתית נתגלו שברי כלים רבים מהתרבות הע'סולית, אבל עיקר הממצאים מתקופת בר כוכבא. הם כוללים שפע של כלי חרס, בעיקר קנקנים וסירי בישול. נמצאו נרות משלושה טיפוסים:"הנר המקורצף" "נר הדרום" "הנר הרומי העגול". בין החרסים נמצאו גם שלושה אוסטרקונים. באחד ניתן היה לקרוא את קצה השם יהודה. בשני היה מכתובת דו-לשונית, בלטינית ובארמית, שנכתבה בדיו על דופן הקנקן וציינה את סוג היין שהכיל הקנקן. נתגלו כלי זכוכית רבים, קערות עמוקות וקערות שטוחות, שנעשו בשיטת הניפוח החופשי, כלים שנעשו בדפוס, בקבוקים דמוי פמוט ועוד. גולת הכותרת מתקופת בר כוכבא היה מטבע כסף, בערך של סלע (טטראדרכמה), שבצידו האחד טבוע חזית בית המקדש ומסביב לה הכתובת "שמ[עון]" ובצדו האחר ארבעת המינים וסביבם הכתובת "לחרות ירושלים". ככל הידוע זו הייתה הפעם הראשונה שמטבע סלע כסף נתגלה בחפירות מדעיות. הממצאים הרבים מתקופת בר כוכבא מעידים כי המערה שמשמה כמערת מפלט בסופו של המרד. כשם שמערות בנחל חבר תחתון שמשו את המורדים מעין גדי והסביבה, כך שמשמה המערה הנידונה מורדים או פליטים מיישובים יהודיים ששכנו מדרום לחברון. בין האגרות של בר כוכבא, שנתגלו בשנות החמישים בואדי מורבעאת, מצויה אגרת מספר 43, שבה נזכר כנראה שם מקום, שהחוקרים התקשו לקראו והתלבטו בין "הברך" לבין "הכרך". על פי האפשרות הראשונה, יש המזהים את המקום עם כפר-בריכה, יישוב קדום מהתקופה הרומית, שעל חורבותיו שוכן כיום הכפר הערבי "בני נעים". אפשר אפוא, שהפליטים שנמלטו למערה, בעת שטבעת החנק הרומית התהדקה סביב כפרם, מוצאם מהיישוב היהודי הזה. מערת הסלע מוזכר גם בשתיים מהתעודות שנכללו ב"אוסף נחל צאלים", תעודות שיוחסו על ידי חנן אשל ודו עמית, למערת הסלע. החוקרים הסתמכו על עדויות בדבר חפירות שוד אינטנסיביות במערת הסלע, ואזכורן של זיף, יקים ואריסטובוליה בתעודות אלה. החוקרים סוברים שהתעודות הובאו למערת הסלע על ידי אנשי זיף וסביבתה אשר ברחו אליה לקראת סוף מרד בר כוכבא.

כרמל – מושב קהילתי תורני בדרום הר חברון המשתייך למועצה אזורית הר חברון ואידיאולוגית לתנועת אמנה. השם כרמל ניתן בשל הקרבה לעיר המקראית כרמל, שבכפר הפלשתינאי אל-כרמל, ממנה הגיעו נבל הכרמלי ואביגיל אשתו. נבל מוזכר בספר שמואל א' כמי שהסתכסך עם דוד בעת בריחתו משאול. בחורף תשל"ח הוקם הגרעין בישיבת קריית ארבע, בעידוד ראשי הישיבה התגבש, והצטרפו אליו חברים נוספים, כשהמטרה- ליישב חבל ארץ חדש- ישן, בו ישבו אבותינו בזמן התנחלות בני ישראל בארץ בימי יהושע בן נון, כמוזכר בספר יהושע, פרק ט"ו: בין ערי נחלת מטה בני יהודה "וקריית ארבע היא חברון... מעון כרמל וזיף ויוטה". וכן בתקופת המשנה ישבו בו יהודים ובניהם מחכמי ישראל ועדים שרידי בתי הכנסת שבאזור. בכ"ח באלול בשנת תשל"ט עברו חברי הגרעין להכשרה חקלאית במושב עצמונה בחבל ימית "ינטעם ה' בחזקה על אדמתם ולא ינטשו ממנה". בחודש אלול בשנת תש"ם עבר הגרעין לעיר ערד ועם תום שנת השמיטה הוחל בעיבוד שטחים חקלאיים בבקעת ערד ובמקביל החלו בפיתוח חיי תורה וחברה. בכ"ג באב בשנת תשמ"א עלה הגרעין למבנים זמניים בקרבת המושב וכעבור כשלושה שבועות ביום י"א באלול בתשמ"א, עלה למקום המושב עצמו כמחנה זמני. שאיפת חברי המושב היא לחיות מיגיע כפיהם בחקלאות ותעשיה, לחיות חיי תורה ועבודה מלאים, תוך שימת דגש על לימוד תורה כמרכז החיים, והשתתת חיי הציבור והפרט באופן מלא על ההלכה, לחיות חיים של פשטות וצניעות ועזרה הדדית. שאיפתנו לראות באזור גוש של ישובים יהודים, שיפרחו את השממה וירימו קול התורה כבימי קדם. השם כרמל ניתן. בסוכות תשס"ח הוקמה ביישוב "מצפור כנרת" על שם כנרת מנדל, שנרצחה קודם לכן בצומת גוש עציון.




נכתב ב - 07/05/2011 11:39:31

איתן,מדהים!!!

נהנתי מכל תמונה ומסיפור הטיול שהוא ממש מרתק.אכן אזור עויין כבוד על התעוזה.

נכתב ב - 07/05/2011 11:42:35

איתן, הגלריות שלך

גם יפות מאד וגם מחכימות. תמשיך ככה.
נכתב ב - 07/05/2011 14:57:36

איתן תודה

סיפור הדרך ממש מאפשר ללוות אותך בחויה שרק אתה מעז לייצר.
עשית לך חו"ל מטר מהבית.
מה הפרק הבא?
נכתב ב - 07/05/2011 19:10:24

איזה מסע מדהים

נכתב ב - 07/05/2011 20:54:33

חזק חזק ונתחזק

נכתב ב - 07/05/2011 22:45:45

איתן - כבוד!!!

איזה טיול מיוחד ומרתק, כמו גם התמונות המדהימות. ואיזה אומץץץ???
נכתב ב - 08/05/2011 00:59:55

מרתק

אנו בבאר שבע ולא מגיעים לאיזור היפה והפראי הזה.
ישר כוח. מקוה לשכנע את החבר'ה ואולי להצטרף אליך...

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר