לרכוב עם האמונה - 25 - חבל נרבתא

פרטים

נפתח ב: 06/07/2011
סוג: טיול בארץ
 123 תמונות
 7 תגובות
 1724 צפיות

נפתח ע"י

מסלול

לא נבחר מסלול
אנו ממשיכים במסורת להחתים את חותמנו בעזרת גלגלי אופנינו על עוד פלח ועוד פלח מארץ ישראל השלמה. אנו רוכבים מחתימים ומשאירים את זהותנו על חבלי ארץ אלומים, חבלי ארץ מסתוריים, חבלי ארץ שלא נהוג לבקר בהם, חבלי ארץ שאסור שישכחו מלבותינו. אנו ממשיכים לרכוב בעקבות הפסוק:"כל מקום אשר תדרך כף רגלכם בו – לכם יהיה" (דברים י"א). הפעם אנו רכבנו באזור שאינו מוכר, אינו מטייל לצערי, ובטח שאיש מעולם לא רכב שם. הפעם יצאנו לרכוב בחבל נרבתא. נרבתא? כן...תקראו היכן זה בנקודות לציון. גולת הכותרת של רכיבה זו ביקור בשני תילים שבסקר שעשה פרופסור אדם זרטל חפר וגילה ממצאים מדהימים ושייך אותם לעיר המפורסמת ארובות (זו היא ארובות האמיתית). טיפסו לאחד מהתילים ומה רבה האכזבה. הכל מוזנח, שומם, מלא בשיחים וקוצים שבקושי ניתן לעבור. שנים רבות איש לא היה פה – למה? כי זרטל עשה רק עונת חפירות אחת. מאז אוסלו ב' (1955), כל השטח שייך לרשות הפלשתינאית ואין ישראלים מורשים להיכנס לשטח. לכן השטח לא נחפר וההזנחה וההרס נראים בכל מקום. אם זה המצב ויתרנו על התל השני והמשכנו בטיולנו.

תוצאות 1-20 מתוך 123

סוף...סוף...עזבנו את הכפר הפלשתינאי
זה היעד
ומבוא דותן למעלה על הגבעה
בדרך למבוא דותן
עמק דותן - בקרוב....בקרוב נהיה פה
מטפסים ליישוב מבוא דותן
ואנו כבר בכניסנ לישוב אך....יורדים בשביל העוקף
משה
איליה
ממשיכים בדרך למטה לואדי
אין פה נפש חיה רק אנו והטבע
ואפשר לראות פיסה קטנה מעמק דותן
ואפשר לראות את יער שומרון דרום
ממש בצד הדרך
איזה 20 קמ"ש....אין פה משטרה רצים כמו מטורפים
ואנו כבר בשטח
והאזור מלא בואדיות
הצמד הללויה וגל
אפילו יש זמן להעביר חוויות
רוכבים סביב יער שומרון דרום
ואפשר לראות מידי פעם מערות בשטח
תצלום פנורמי על השטח
ממתיקים סוד
ואנו כבר במגמת טיפוס קל על צלע ההר
ומידי פעם חלונות הצצה ליער
מטפסים קלות
יער שומרון דרום - יער אורנים מרשים
והנוף פה חזק ובועט
הבנו שהשביל לא יקח אותנ ולנחל אז....יורדים למטה
ירידה מאוד תלולה עם המון עצים בדרך
יורדים....יורדים....יורדים
התחברנו לנחל חדרה
ומחפשים את הדרך
דרך מאוד משובשת פעם דבל ופעם סינגל
לפני שנמשיך - הפסקה קצרה
ומשה כבר מוכן לארוחת הבוקר
ואנו שוב על האופניים
על הגדה של נחל חדרה
ונחל מתפתל לו בין ההרים
ולפעמים הדרך קצת משובשת
ושאין ברירה מקפצים גם על אבנים
ומידי פעם חוצים שדות תה
משה
לא ידענו מה זה,שאלו את האיכר הפלשתינאי אמר תה
פריחת צמח התה
כל מטר מנוצל פה לחקלאות
נעים בין שדות התה
מידי פעם מחליפים גדה בהתאם לדרך
בדרך עצרנו כי גילנו בסלע
חור סמטרי יפה
סלע ענק ובו חור סמטרי - למה שימש לא יודעים
וכבר נבלעים בסבך הדרך
גם דרכים כאלה היו לנו
ובחלק מהזמן פשוט פילסנו לנו דרך בשדות
ואפשר לראות את הכפר הפלשתינאי הגדול א-שרקיה
קשה להאמין כמה קוצים יש פה - והיו לנו פנצרים
הגששים נעים קדימה
ומידי פעם חולפים ליד חלקה של איכר פלשתינאי שמביט ע
אז מה אם יש פה המון אבנים
ואנו קרובים לשני התילים בהם חפר אדם זרטל
האיחוד האירופי סלל פה דרך - אנו מטפסים לתילים
התל הצפוני והתל הדרומי בהם זרטל מצא ממצאים ואת העי
מטפסים לתל הצפוני
ומולנו עמק מעובד על ידי החקלאים הפלשתינאים
התל הדרומי - וויתרנו עליו
שרידי החומות המון שיחים וקוצים קשה לראות
וילדים פלשתינאים באים לראות מי האורחים
וסביב בתילים הפלשתינאים מעבדים את השטח
יתכן וזה הי היה חלק ממשקוף
צמחייה עבותה וקוצנית מחסה הכל
אפשר עדין לראות סימני חפירה בשטח
מתארגנים להפסקה אולי נזמין קפה מהפלשתינאים שלמטה
אין צורך....עמי הביא קפה
בתאבון חברים.....בתאבון
וריח של קפה חזק נישא באוויר
הזוי שותים קפה בלב השטח הפלשתינאי
זהו....חייבים להמשיך הלאה-יורדים מהתל
ממשיכים על הכביש החדש שנסלל לא מזמן
ומעלינו הכפר הפלשתינאי הגדול א-שרקיה
אין פיסת קרקע שלא מנוצלת מקשת אבטיחים בין הזיתים
נעים על הדרך לכיוון השטח
ואנו כבר חודרים לשטח דרך החחמות של הפשלתינאים
חוצים שדות
ומחפשים את הדרך
ואנו שוב רוכבים על הגדה של נחל חדרה
ומתחיל להיות פה חם
איזה דרך אנו יצרנו אותה
ושאין ברירה חצינו שדות קוצים
בחיים לא ראיתי כל כך הרבה קוצים כמו פה
לא רואים שביל לפעמים רוכבים על עיוור
רואים את הבתים של הכפר הפלשתינאי-סימן טוב
כינוס רוכבים
מתקרבים לכפר הפלשתינאי
וכבר מתחברים לדרך שבתוך הכפר
בדרך החוצה את הכפר הפלשתינאי חם-אין נפש חיה
המסגד המרשים
חולפים על פני בתים גדולים
עזבנו את הכפר הפלשתינאי בדרכנו לכביש
כביש פנימי המון רבים ומשאיות פלשתינאיות
ואפשר לראות את חרמש מרחוק
חולפים על פני המצודה-פרסין-נבקר בפעם הבאה
מטפסים לחרמש
הגענו לחרמש-סוף הטיול-להתראות בטיול הבא

תוצאות 1-20 מתוך 123

שאלות ותגובות

נכתב ב - 06/07/2011 22:40:28

נקודות לציון

חבל נרבתא – היסטוריה של ההתיישבות הישראלית – יהודית בארץ ישראל בכלל ובצפון מערב השומרון בפרט, החלה עם הגעת שבטי ישראל לפני כ-3400 שנה. גל יישובי זה מהווה את הפריצה היישובית הראשונה בהר ובאזורים קשים להתיישבות, שהיו ריקים מאדם במהלך אלפי השנים, שקדמו להם. אדם זרטל שמבצע סקרים בכל יהודה, שומרון ובקעצת הירדן כבר 30 שנה מנסח זאת כך: "המתנחלים הישראלים, שצר להם המקום בעמקים הפנימיים, עולים אל ההר ומקימים שם יישובים חדשים". גם גופנא ויוסף פורת שביצעו את סקר החרום בהר מנשה ב-1967 מנסחים זאת כך: "לאחר הפסקת יישוב... נוסדים שוב יישובי פרזות בחבלי ההר השונים... רבים מהם הוקמו באזורי סלעי גיר קשים וחסרי מעיינות... נראה כי המתנחלים הישראלים נאחזו לראשונה בחבלי ארץ בלתי מיושבים בהרי שומרון", בתקופה זו – המכונה תקופת ההתנחלות, התיישבו אנשי שבט מנשה בעשרות אתרים בצפון מערב השומרון. חבל ארץ זה הנקרא "חבל נרבתא". חבל נרבתא משתרע מנחל חדרה בצפון עד נחל חביבה בדרום, השרון במערב ועמקי התלם בקו עמק דותן – עמק א-רמה במזרח. אזור זה מאופיין בתנאי המחייה הקשים בו – עקב מבנהו הגיאולוגי בו הקרטון (האטום) מהווה את השכבה העליונה ואילו הגיר (המחלחל) מהווה את השכבה התחתונה – אזור ללא מעיינות. בנוסף, אין דרכים מרכזיות החוצות אותו (למעט דרך הדואר בתקופה הממלוכית), כך שהבידוד והתנאים הקשים הם המאפיינים אותו - ובכל זאת נראה כי עוצמת היישוב הישראלי באזור זה, ביחס לאותה התקופה (תקופת המקרא), הייתה כפולה ומכופלת מעוצמת היישוב בו כיום. בתקופת הממלכה המאוחדת, עולה מספר היישובים ובנוסף מתחיל ייסוד מאסיבי של תלים מבוצרים - בצפון מערב השומרון ניתן למנות כ-20 תילים מבוצרים מתקופה זו. בין יישובי התקופה אנו מוצאים שרידי יישוב בברטעה, פרסין, עילאר, ציידא, עתיל, סאלם, עביידה – ברובם כפרים ערביים אותם אנו מכירים כיום. אחד היישובים המרכזיים ביותר בתקופה זו הייתה העיר ארובות ששכנה על כיפה מבוצרת מעל נחל חדרה כ-2 ק"מ מדרום מזרח לחרמש. כיפה זו נקראת כיום חרבת אל חמאם וזוהתה על ידי אדם זרטל כארובות. ישנם חוקרים אשר מזהים את העיר ארובות על פי הכתוב אצל יוסף בן מתתינהו: העיר רחוקה מרקח 60 ריס (12 ק"מ) מקסיריה. על סמך זה זוהה תל נרבתה כתל הנמצא בחלקו הדרום-מזרחי של קיבוץ מענית. בחפירות נתגלו חרסים המעידים על יישוב מאז התקופה הרומית. פרופסור אדם זרטל בסקריו וחפירותיו הרבים בשומרון מבהיר: בתיאור של יוסף בן מתתיהו בספרו "מלחמות היהודים" מדבר הוא על "מחוז נרבתא", וכי גבולו המערבי היה במרחק 60 ריס מקסריה. לכן אותה עיר נרתבה שנמצאת במחוז נרבתה עיר שבה ביצורים אדירים, ממצאים המעידים על מצור כבד שהטילו הרומאים (דמיון רב למצור על מצדה), מציע אדם זרטל לראות את העיר והמצור עליה כדבר שעיכב את הרומאים ולנסיגה של קסטיוס גאלוס מירושלים. אגב זיהוי נוסך לנרבתה ולארובות היה בתל אסור ליד מושב עירון- כיום ברור לכל החוקרים שאין זה המקום. כאמרו נרבתה הייתה עיר מבוצרת ושימשה כבירת המחוז- הנציבות השלישית של שלמה המלך. ארובות שלטה על מחוז ששטחו השתרע מהשרון במערב (שׂכה המזוהה בשוויכה) עד לעמק דותן במזרח (חפר המזוהה בתל מוחפר). בנוסף, ארובות שלטה על נחל חדרה בו עברה הדרך המרכזית שקישרה את השרון עם יישובי עמק דותן וההר – על פי תפיסתו של שמעון דר הדרכים המרכזיות העולות להר בתקופה זו עברו לאורך עמקי הנחלים. היישוב הישראלי המשגשג נפגע בפלישות האשוריות החל מהמאה ה-8 לפנה"ס. בתקופה הפרסית היה האזור מוקד היסטורי חשוב, על האירועים המרכזיים אנו קוראים בספר יהודית. על פי ספר יהודית התרחשה פלישה של מלך פרסי לאזורינו. במהלך הפלישה נתקלו המלך הפרסי וצבאו בהתנגדות של קבוצה אתנית ישראלית שישבה בצפון השומרון וסירבה לקבל את העול הפרסי. זהו הרקע לסיפור הגבורה של יהודית. בתקופה זו נקרא האזור 'מחוז בתוליה', על שם עיר המחוז בתוליה ששכנה ככל הנראה בחורבת אל ח'ראייק בסמוך לדרך המרכזית בין עמק דותן לעמק יזרעאל. בהמשך תקופת בית השני (הלניסטית) נכבש השטח בידי מלכי בית חשמונאי שייסדו את המחוז היהודי של ארבתא (כך היא נזכרת במקורות). 'מחוז ארבתא' היווה למעשה ראש גשר יהודי באזור שהיה שומרוני ונכרי ברובו. מחוז זה נתבסס כנראה על גרעין יהודי שהיה באזור בתקופה הפרסית. ארובות - ארבתא חזרה לשמש כבירת המחוז, תפקיד שהיה שמור לה מאז ימי שלמה המלך. בסוף ימי הבית השני (רומית קדומה) היווה 'מחוז נרבתא' (הנקרא בפי חז"ל 'ערי נברכתא') את אחד ממחוזות ההתיישבות היהודית בשומרון (עם מחוזות עקרבא וגופנה בדרום השומרון). בנרבתא, בירת המחוז התגוררו מאות רבות של יהודים בעיר שהשתרעה על פני כמאה דונם. בסוף התקופה שימש 'מחוז נרבתא' כבסיס לגרעין הקנאי במרד הגדול שפרץ בקיסריה (בבית הכנסת 'כנישתא דמרדתא'). על פי התיאור שמביא יוסף בן מתתיהו - היוונים יושבי קיסריה, כמו בשאר הערים המעורבות (אשקלון, עכו, צור, סוסיתא, אלכסנדריה ועוד), ניצלו את מעמדם והתנכלו ליהודים.דבר שהביא בסופו של דבר למרד, במהלכו – "היהודים מהרו לקחת את ספרי התורה ולצאת אל נרבתא – היא אחת אחוזותיהם במרחק 60 ריס מקיסריה". מבחינה לאומית ההתבצרות בנרבתא והעברת ספרי התורה מהווים ביטוי לעצמאות המחוז היהודי, שהיה במקום כמחוז ישראלי-יהודי עצמאי כמעט ברציפות מאז נכנס עם ישראל לארץ ישראל בתקופת ההתנחלות. התבצרות יהודי קיסריה והסביבה במחוז נרבתא הייתה כאמור עקב בדידותו של אזור זה, אשר מיעוט הדרכים ומקורות המים בו הקשו על תנועת צבא. וכנראה זו הסיבה שקסטיוס גאלוס (נציב סוריה) שלח לשם יחידת פרשים בסתיו 66, בדרכו לירושלים כדי לדכא את המרד בתחילתו. יוסף בן מתתיהו מספר לנו על פשיטת זו: "גם אל מחוז נרבתא אשר בקרבת קיסריה שלח קסטיוס רוכבים רבים, אשר השחיתו את הארץ והכריתו חלק גדול מיושביה ובזזו את רכושם ואת הכפרים שילחו באש" (מלחמות, ב, יח, י). עד תחילת שנות ה-80, הזיהוי המקובל של ארובות היה בתל אסור הסמוך לצומת מג"ב (עד היום המעיין למרגלות התל נקרא עין ארובות) והזיהוי המקובל של נרבתא היה בחרבת ביידוס הסמוכה למענית (עד היום נקראת החורבה תל נרבתה, הוואדי שלמרגלות התל נקרא נחל נרבתה והצומת הסמוכה נקראת צומת נרבתה).
נכתב ב - 06/07/2011 22:41:54

המשך

בתחילת שנות ה-80, במסגרת סקר הר מנשה, סקר אדם זרטל את האזור שמדרום לחרמש (שהוקמה מספר שנים מאוחר יותר ב-1984) ולמבוא דותן (שהוקמה ב-1977), וחשף שרידים של עיר מבוצרת מהמאה ה-10 לפנה"ס –ארובות – עיר מחוז גדולה מאוד מימי המלך שמלה, עיר שהיית מקום מושבו של בן-חסד אחד הנציבים של שלמה המלך כמתואר בספר מלאכים א': "ולשלמה שניים-עשר נצבים, על-כל-ישראל, וכלכלו את-המלך, ואת-ביתו. חדש בשנה יהיה על-אחד לכלכל...בן-חסד בארובות, לו שכה, וכל הארץ חפר [הנציבות השלישית של לשמה מהלך חלשה על אזור השרון ועמק חפר, כללל את העיר שוכה המזוהה היום עם הכפר הערבי "שויכה" כ-3 ק"מ צפונית מטול כרם]. כמו כן זיהה אדם זרטל עיר גדולה מתקופת בית שני (ארבתא –נרבתא) שחרבה בשריפה גדולה במאה הראשונה לספירה. נרבתא מוזכרת אצל יוסף בן ממתתיהו כמקום אליו נמלטו יהודי קיסריה. בנוסף זיהה זרטל שרידי מצור הכולל דייק, מחנות מצור וסוללת מצור רומיים (בדומה למצדה). נפילתה של נרבתא בתחילתו של המרד הגדול עם יודפת, גמלא, ירושלים ולבסוף מצדה, פגעו פגיעה קשה ביישוב היהודי בארץ בכלל ובצפון מערב השומרון בפרט. עם זאת, מתוך העדות הארכיאולוגית נראה כי במספר אתרים, נמשך היישוב היהודי להתקיים במהלך התקופה הרומית - חרבת אם ריחאן, עילאר (כתובת קבר מהתקופה הרומית 'קבר מנשה בן יני'), פחמה (בית כנסת יהודי / שומרוני מהמאות ה-3 וה-4 לספי') ועוד. על היישוב היהודי בצפון בתקופה הביזאנטית אנו לומדים מתוך כתובת רחוב - 'העיירות המותרות בתחום סבסטי' – העיירות הנזכרות כמותרות היו מיושבות אמנם בנכרים אך אזכורים אלו של 18 עיירות בצפון השומרון – מעיד על כך שבסמוך להם שכנו יישובים יהודיים. במהלך התקופה המוסלמית היישוב היהודי בצפון השומרון נעלם כליל. בסוף שנות ה-70 – עם התנ"ך חוזר לארץ התנ"ך – בצפון מערב השומרון מוקמים היישוב מבוא דותן (1977) ולאחריו היישוב חרמש (1984).
נכתב ב - 07/07/2011 08:16:43

טיול מיוחד

תמונות שלא צולמו לפני כן.
כל הכבוד, איזור נטול מטיילים ומסלול שלא ראה מציג אופניים 2,000 שנה.
נכתב ב - 07/07/2011 08:49:03

כרגיל

אוניברסיטה משודרת, וחינם. לא נותר לי אלא להסתכל בעיניים כלות ולהשתאות.
קראתי בשקיקה וצפיתי בכל תמונה.
נכתב ב - 07/07/2011 08:53:28

עמי, לא?

נכתב ב - 07/07/2011 12:46:15

יופי של תעוד

למסלול מאוד יחודי ,יישר כוח על המסירות והעקביות בפרויקט
נכתב ב - 08/07/2011 20:06:59

כמעט אמרתי ש...

רוצה גם.

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר