לרכוב עם האמונה -37-אריסטובוליה וזיף

פרטים

נפתח ב: 16/04/2012
סוג: טיול בארץ
 158 תמונות
 4 תגובות
 1383 צפיות

נפתח ע"י

מסלול

לא נבחר מסלול
"...יד ַיֵּשֶׁב דָּוִד בַּמִּדְבָּר בַּמְּצָדוֹת וַיֵּשֶׁב בָּהָר בְּמִדְבַּר-זִיף וַיְבַקְשֵׁהוּ שָׁאוּל כָּל-הַיָּמִים וְלֹא-נְתָנוֹ אֱלֹהִים בְּיָדוֹ: ....יט וַיַּעֲלוּ זִפִים אֶל-שָׁאוּל הַגִּבְעָתָה לֵאמֹר הֲלוֹא דָוִד מִסְתַּתֵּר עִמָּנוּ בַמְּצָדוֹת בַּחֹרְשָׁה בְּגִבְעַת הַחֲכִילָה אֲשֶׁר מִימִין הַיְשִׁימוֹן:..."
 
עם התנ"ך חוזר לארץ התנ"ך - אני ממשיך לרכוב עם חברי בחבלי ארץ ישראל השלמה, לרכוב בחבלי ארץ שאינם מוכרים לרבים אך יתרה מזו, חבלי ארץ שמעולם לא ידעו גלגלי אופניים מה הם. לרכוב בחבלי ארץ מסתוריים, אלומים אך מלאים בהיסטוריה יהודית. יצאנו לרכיבה בדרום הר חברון, רכבנו בתא שטח שאינו מוכר לרבים ואינו מטויל לצערי עקב רגישות ביטחונית גבוהה באזור זה (המסלול עובר במספר כפרים פלשתינאים).
.
לגבי באופן אישי טיול זה היה מאין סגירת מעגל היסטורי. באחד מטיולי הרבים בדרום הר חברון (במדבר זיף), הגעתי למערת הסלע (על שם מטבע "סלע" שנמצא בחפירות שנערכו במערה) - מערה שבה הסתתרו אנשי זיף בתקופת סוף מרד בר כוכבא, הפעם אני קושר את המקום (מערת הסלע) ליישוב זיף עצמו וסוגר את המעגל ההיסטורי.
 
רצוי לקורא את נקודות לציון לפני הצפייה בגלריה על מנת להבין היכן היינו.

תוצאות 1-20 מתוך 158

ומידי פעם חוצים מספר בתים של בדואים פלשתינאים
חוצים את העמק
ומיד מטפסים על צלע ההר
וככל שמטפסים נופו של העמק נגלה לענינו
שם רחוק....פני חבר
וגבי מושך קדימה
עוד מספר מבנים של בדואים שנפרדנו מהם
ומידי פעם העליות פה בשיפויים מטורפים
ששש....לא להעיר את השכנים
שותפי למסע
מדי פעם נעים להביט אחורה ולראות מהיכן באנו
מטפסים....מטפסים....הרבה טיפוס
ובפסגה נעים לראות מה כבר עברנו רחוק פני חבר
עוד מערת מגורים
ואיציק נהנה מכל עליה
המשכנו לדרכנו
וגם זה היה לנו
מתארגנים לכניסה לתוך הכפר הפלשתינאי הגדול
ולפני שנכנסים לכפר מביטים סביב
ומתרשמים מהנוף
נכנסים לכפר הפלשתינאי הגדול
רוכבים בשקט בדבוקה אחת
חוצים את כל הכפר לאורכו - כפר גדול
עזבנו את הכפר אפשר לראותו מאחור
ממשיכים בדרך לעוד כפר
מרחוק רואים את הכפר הפלשתינאי השני שבו נבקר
בדרך לאריסטובוליה
כמה שיפה פה
הכל ירוק - משגע
נכנסים לכפר הפלשתינאי השני
חוצים את בית הספר לבנות בדרך לאריסטובוליה
אחת מהמערות הענקיות שיש במקום
הכל סביב כפרים פלשתינאים
הגענו לאריסטובוליה
חברי למסע
חורבות הכנסיה - ניתן לראות את האפסיס
אתר גדול ומרשים
מצלמים ומתרשמים מהעתיקות לאחר ההסברים
צילום קבוצתי
מנציחים את הרגעים
טוב גם לי מגיע תמונה במקום הזה
בסיס אחד העמודים שפזורים בשטח
חלק מהאתר מכוסה עדין בפסיפס מדהים
לצערי סימני שוד עתיקות ניכר בכל האתר
מבט על הפסיפס
עוד אחד מבסיס העמודים
החלטנו לעשות פה מנוחה קצרה
משוגע...לאן שהוא מביא אותי
וחברון כל כך קרובה
ואפשר לראות את תל זיף מולנו
אני באריסטובוליה
המשקוף המפואר עם העיטורים
דומגה לאחד מהעיטורים של המשקוף
ניתן לראות ששטח הכנסייה היה עצום
בודקים את בור המים
ויש הרבה....הרבה מים
אחת מהמערות שקרסה
והנוף הנשקף מפה משוט שובה כל עין
והמקום שפוע פריחות מדהימות
ואפילו קיבלנו אורח
עוזבים את אריסטובוליה
חזרה לכפר הפלשתינאי
ושוב אנו חוצים את הכפר ליד בית הספר לבנות
איציק
הללויה
גל
ממשיכים לחצות את הכפר שתושביו שייכים לכפר הגדול יט
עברנו ליד גדר של שדה ולפתע ראינו
שהגדר נבנתה מאבנים שנשדדו מאתר ארכיאולוגי
עזבנו את הכפר לדרכנו
בדרכנו לתל זיף
ונופי הדרך חגיגה לעיניים
החבורה רצה בשטח
עוקפים את תל זיף
ואנו מתחילים לטפס לראש התל
והנוף בזמן הטיפוס פשוט נהדר
טיפוס לא קל לראש התל
ובדרך ראינו אוד בור מים
גם בור זה מלא במים
טוב....גבי החליט שהוא חייב להנציח כל בור
מגיעים למוצב הצהלי שבראש התל
והנוף הנשקף מפה יפה רק הכל מלא בגדרות תייל
עוד מבט על הנוף הנשקף מתל זיף
התחלנו לסייר בשטח
והחברה מצאו עוד בור מים
מגוללים את האבן
וגם פה מים הבור מלא במים
אפילו סולם מותקן בבור לרדת למטה
וכל התל מלא בחרסים
הנוף מהתל
והעמק למטה נראה פורה ומבטיח
וסביבנו רק כפרים פלשתינאים
כפי שציינתי התל מלא בחרסים
עזבנו את תל זיף
ואנו כבר בדרכנו לעין אום א-זיתון
עץ התאנה הענק סימן היכר למעיין
עין אום א-זיתון - מעיין גדול בתוך מערה
ואפשר לראות מפה את תל זיף
הפעם אין הרבה מים - הכל נשאב
כל מעיין נשאב לשדות
יש במום מספר שוקתות להשקיית הצאן
המשכנו לדרכנו
התחברנו לכביש בדרך למעיין ג'היר יקין
ומסביב הכל ירוק
וחברון כה קרובה
והכפריים חורשים את השדות
נכנסנו לפאתי שישוב בדואי פלשתינאי לראות את הבאר
הבאר - ג'היר יקין
באר מלאה במין חיים
טוב.....חייבים להמשיך הלאה
שרידי העיר המפוסמת יקין היה פה שוד עתיקות גדול
והשטח מלא בחרסים
שטח העיר נראה גם פה גדול
כואב הלב לראות איך הכל נשדד ופוזר
המשכנו לעבר נבי יקין
מנוחה קצרה על פי הבאר
ואני מנצל את המנוחה לצילום הסביבה
זו הדרך לכפר הפלשתינאי הגדול בני נעים-הפעם לא ירדנ
חרבת נבי יקין
החצר הפנימית בנבי יקין
הכתובת בכניסה
פנים המבנה
במתחם שבדגר טביעות רגלים המוסלמים טוענים שאלה רגלי
פה אמד אברהם ודיבר עם אלוהים על סדום-לפי טענת המוס
בחצר של נבי יקין
הנוף מנבי יקין - מרחוק מזדבר זיף
החבורה
עוד קבר ליד המתחם
בקבר מערה קטנה אך היא נעולה
המערה שבמתחם הקבר
מולנו הכפר הפלשתינאי הענק בני נעים
יורדים מנבי יקין
ואנו כבר חזרה לפני חבר
והעמק מתחתינו מרשים
החברה טוס לפני חבר
מתארגנים חזרה הביתה
סוף מסענו בארץ התנך - להתראות בטיול הבא

תוצאות 1-20 מתוך 158

שאלות ותגובות

נכתב ב - 16/04/2012 11:45:46

נקודות חשובות לציון

פני חבר - ביום ז' בשבט תשמ"ב (31.1.1982), עלתה על הקרקע היאחזות נח"ל בשם נח"ל יקין, שהתקיימה עד לעליית היישוב מעלה חבר על הקרקע. מקומה של ההיאחזות היה מעט מצפון למקום בו עומד היישוב כיום. כשנה וחצי לאחר מכן, בט"ו באלול תשמ"ג 24.8.1983), יצאו אחת עשרה משפחות את קריית ארבע ועלו ליישוב החדש מעלה חבר. במשך זמן רב קודם לכן הם עקבו באופן צמוד, מתוך שותפות ומעורבות אחר עבודות הפיתוח והבינוי שביצע משרד השיכון במקום. ברגע שניתן היה, הם עלו על הקרקע. החברים, כולם מקרית ארבע, חלקם בוגרי ישיבת ניר, מצאו במקום מבנים מוכנים למגורים ולבית כנסת, אך עמד לפניהם אתגר גדול. הדרך למעלה חבר באותם ימים עברה דרך הכפר בני נעים, הייתה זו דרך שהובילה מקרית ארבע למעלה חבר בלבד ללא חיבור לאף אחד מיישובי האזור האחרים. במקום לא הייתה מכולת ולא מקווה ואחת עשרה המשפחות קבעו תורנות נסיעה לשבתות על מנת שיישאר מניין ביישוב לשבת. במשך שנותיו הראשונות, היישוב כמעט ולא גדל. בשנת תש"ן (1990) החל מהלך שבו הגיעו משפחות חדשות ליישוב, מרביתן מישיבת "שבי חברון" שבחברון, ואילו המשפחות הוותיקות עזבו לאט-לאט את המקום. בשנת תשנ"ב (1992) הצטרפו משפחות נוספות, והיישוב גדל לכעשרים משפחות. יחד עם גל הקליטה של תשנ"ב, הוקמה ביישוב "ישיבה קטנה" - כחלק ממוסדות ישיבת שבי חברון. באותה שנה בה החל היישוב לגדול, שנת תשנ"ב (1992), עלתה לשלטון מפלגת העבודה, והקפאת הפיתוח והבנייה ביש"ע הותירה את היישוב ללא אפשרויות הרחבה. בסוף שנת תשנ"ה (1995), עם ביטול ההקפאה, החלה בנייה מסיבית של בתי קבע. בתוך שנה וחצי נבנו בתים רבים ביישוב, המשפחות הוותיקות עברו אליהם, ומשפחות חדשות יכלו להגיע. כקוריוז מספרים במעלה חבר, כי מי שגרם לגידול חד במספר המשפחות שנקלטו במעלה חבר היה דווקא שמעון פרס, "שלא באשמתו". בראיון פומבי הוא טען שישנם יישובים "מיותרים" שאותם יש לפנות. כדוגמא הזכיר שני יישובים - נצרים שבגוש קטיף, ומעלה חבר שבהר חברון. בתוך שנה הוכפל(!) מספר המשפחות ביישוב כארבעים. את ההתבטאות האומללה-בת מזל הזו זוכרים ביישוב עד היום לטובה. בשנת תשנ"ח (1998) הוקמה מדרשת מעלה חבר, גם היא ברוח ישיבת שבי חברון. בשנת תש"ס (2000) נערך ניסיון להקים מכון טכנולוגי-תורני ביישוב, בשם "מכון תאומים". המכון פעל במשך כשנתיים. שמו של מעלה חבר, כמו יישובים אחרים בהר, אינו השם הרשמי שנקבע על ידי ועדת השמות הממשלתית. התושבים רואים את ביתם ב"מעלה חבר", בעוד ועדת השמות הממשלתית קבעה את השם "פני חבר", כיוון שמיקומו איננו על ראש הגבעה - במעלה - אלא "פונה" אל נופיו של נחל חבר, בו נמצאו אגרות בר כוכבא. פני חבר, מעלה חבר, כך או כך : הנוף הנשקף מהיישוב מרהיב, ומשתרע לרוחב המדבר עד הרי מואב.

זיף - יישוב מקראי הנמצא על תל בגובה 804 מטר מעל פני הים. התל נמצא על צומת דרכים ושולט על כל הסביבה ונראה למרחוק. מיקום היישוב היה במיקום אסטרטגי המחבר את ההר אל הנגב ומדבר יהודה. בעת חלוקת הארץ לשבטי ישראל זיף הייתה לנחלת שבט יהודה ככתוב:"זאת נחלת מטה בני יהודה למשפחתם. מעון, כרמל, וזיף ויוטה". בימי שאול המלך מוזכר "מדבר זיף" כמקום בו הסתתר דוד מפני שאול, ואילו הזיפים הם אשר הלשינו לשאול על מקום מחבואו של דוד ככתוב: "ויבואן הזיפים אל-שאול, הגבעתה לאמר: הלוא דוד מסתתר בגבעת החכיל, על פני הישימן. ויקם שאול, וירד אל-מדבר-זיף, ואתו שלשת-אלפים אישף בחורי ישראל לבקש את דוד, במדבר זיף" (שמואל א' פרק כ"ו). ניסיון של שאול שלא צלח היות ובאותה העת פלשו הפלשתים לארץ וגרמו לשאול לזנוח את המרדף. בימי רחבעם מלך יהודה זיף הופכת להיות עיר מבוצרת, יחד עם ערים אחרות בגבול ממלכת יהודה כנאמר:"...ןישב רחבעם, בירושלם, ויבן ערים למצור, ביהודה. ויבן את-בית-לחם ואת-עיטם, ואת-תקוע, ואת-בית-צור...ואת זיף" (מלאכים א' פרק י"א). מייסד היישוב בזיף לפי דברי הימים א' היה מישע מבית כלב כנאמר:"ובני כלב בן-יפנה, עירו אלה ונעם, ובני אלה, וקנז, ובני יהללאל-זיף וזיפה, תיריא ואשראל" (דברי הימיםא' פרק ד'). בתקופה הביזאנטית היה האזור מוכר כאזור בו התגוררו נזירים. אותימיוס מספר על מנזר שיתופי שהקים במדבר זיף. באזור נמצא אף כפר פלשתינאי העונה בשמו הערבי זיף. לפי מסכת מכשירין קיים דבש בשם דבש הזיפין שנחשב לדבש סמיך ביותר. במסכת סוטה שואלים על מקור שמו וריש לקיש עונה:"על שם מקומו" כנאמר:"מאי זיפים אמר רבי יוחנן דבש שמזייפין בו וריש לקיש אמר על שם מקומו כדכתיב. בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו במקומות שונים בארץ, נמצאו ידיות של כדים שבורים, עליהם הייתה טבועה הכתובת "למלך" בתוספת שם המקום: זיף, שוכו וחברון. קרי המקום ממנה הגיעה תוצרת שהכיל הכד. משערים שכדים אלו הכילו יין ושמן. במהלך עשרות השנים האחרונות התגלו במערות במדבר יהודה אגרות מזמן ימי בית שני ומתקופת בר כוכבא, חלקן נמצאו בחפירות וחלקן נקנה משודדי עתיקות, על פי שתיים מהמגילות שנמצאו ניתן ללמוד שזיף שימשה כעיר מחוז של אזור הדרום, היישובים הסמוכים לזיף אריסטובליה (שהיא חורבת איסטבול), יקים, חורבת בני דר הנמצאת סמוך לפני חבר, היו כפופים לב מבחינה מנהלית. שתי תעודות מעניינות נמכרו לירדנים על ידי שודדי עתיקות. אחת התעודות הינה שטר מכר שכתוב בארמית. היא נכתבה בכפר יקים, וממנה עולה שאדם בשם יעקב בן שמעון מכר "חקל פרדסא" (שדה גן), לאדם בשם יהודה תמורת 28 דינר. בתעודה מצוין ששני הצדדים היו תושבי יקים, ומוצאו של אחד העדים הוא מזיף.
תעודה שנייה הינה למעשה שטר נישואין כתוב ביוונית שנכתב בשנה ה- 14 של הדריאנוס, דהיינו שנת 130 לסה"נ. קווי הדיו האלכסונים שהועברו על השטר מלמדים שהיא בוטלה אחרי שאיבדה את תוקפה, אולי בשל גירושין או מות אחד מהצדדים. בתעודה מוזכרת אריסטובולוס שמקום עריכת שטר הנישואין, היא אף מתייחסת לזיף כאל שם מחוז (אריסטובוליה שבזיף). מתעודה זו עולה שאישה בשם שלומפיוס נישאה לעקיבא בן מאיר, מן הכפר "יקים שבזיף" – מהכתובים עולה כי יקים ואריסטובוליה היו למעשה כפופים מבחינה מנהלית לזיף ששימשה כאמור בירת המחוז.
בשנות ה-90 נחפרה מערה בגדה הצפונית של ואדי קונייטרה מיובליו של נחל חבר. במערה נמצאו ממצאים מימי מרד בר כוכבא ובים הממצאים נמצא מטבע "סלע בר כוכבא" אשר מצידו האחד הייתה מוטבעת חזית בית המקדש, ומצידו השני ארבעת המינים – הממצע הקנה למערה את שמה "מערת הסלע" [פה אני סוגר מעגל אישי שלי – טיול שבו סיירתי יותר נכון זחלתי יותר משעה בנבחי מערת הסלע ראו גלריה ] החוקרים סבורים שהמטבע וכן תעודות שנמצאו הגיעו למקום על ידי אנשי זיף שברחו למערה לקראת סוף מרד בר כוכבא. במאה החמישית והשישית משתנה צביון האוכלוסייה באזור זיף, חלק מהיישובים
הופכים לנוצרים, אנו יודעים זאת על פי שרידי הכנסיות והמנזרים הרבים שבמדבר זיף.

הערה: כיום תל זיף הפך כמעט כולו ל"מוצב" צהלי – התוצאה גם אם היו פה ושם ממצאים, אלה נעלמו תחת הגדרות ושאר המתקנים שצהל שם על התל, היה קשה לנו מאוד לסייר בתל.

אריסטובוליה - זוהתה בחורבת איסטבול, כקילומטר מדרום מזרח לתל זיף. ככל הידוע, האיזכור הקדום ביותר של המקום הינו בתעודה היוונית שנדונה לעיל, ואשר פורסמה על ידי ח' כותן כחלק מ"אוסף נחל צאלים". התעודה נכתבה בשנת 130 לסה"נ, והינה שטר נישואין מבוטל (ראה לעיל, פירוט תוכן התעודה). כאמור, אריסטובוליה נזכרה כישוב הכפוף מנהלית לזיף. עד לפירסומה של תעודה זו, יוחס הישוב הקדום בחורבת איסטבול, למאה החמישית לסה"נ. זאת, בשל המסורת שנזכרה אצל קריליוס מסקיתופוליס, ב"חיי אוותימיוס". שם סופר כי אוותימיוס, בעת שהותו בחיפושים אחרי המערות בהם הסתתר דוד מפני שאול במדבר זיף, ריפא את בנו המשותק של ראש הכפר באריסטובוליאס. לכבודו הוקמה כנסיה במקום, והיו שניסו לזהות כנסיה זו עם אתרים שונים שנתגלו במדבר זיף. הממצא הארכיאולוגי מחורבת איסטבול, מעיד על נוכחות נוצרית במקום, בתקופה הביזנטית. בסמוך לשרידי הישוב, נתגלתה כנסיה בזיליקלית, בעלת נרתקס ואפסיס פנימי. כנסיה זו, נבדקה כבר על ידי מאדר בתחילת המאה ה- 19. לאחרונה, פורסמו ממצאי הסקר האחרון שנערך במקום. אלה כוללים מערות רבות, בורות מים, מתקנים חקלאיים, שברי עמודים, כותרות, ופריטים אדריכליים שונים כגון משקוף אבן המעוטר ברוזטות או צלבים

בני נעים - בתקופה הכנענית מזוהה המקום בשם ברקה. אדוארד רובינסון זיהה את המקום עם היישוב כפור / ברוכה שאותו מציין הירונימוס הרביעי במקום קבורתו של לוט. ישנם עוד אזכורים לקבורתו של לוט במקום (נוסע בשם עלי מהרת שעבר במקום בשנת 1173 מציין שהוא קרוב לחברון, והינו מקום קבורתו של לוט. במאה ה-15 כתב הגיאוגרף המוסלמי אימם אל-סויותי, כי לוט קבור בכפר אל-בריק, וכי במערב הכפר נמצאת מערה נוספת מתחת למסגד הישן, שם קבורים 60 נביאים שמתוכם 20 הם תלמידיו של ישו. בנוסף מציין כי קברו של לוט היה מקום לעליה לרגל והערצה כבר מהעת העתיקה. כן מציין הירונימוס שבמקום הוקמה עיירה מודרנית בשם: כפר ברושה. הירונימוס מבקש מפאולה הקדושה, שכאשר תעזוב את חברון תעצור בפסגת הכפר ברושה, תסתכל על האזור מסביב בזוכרה את לוט וחטאו. במרד בר כוכבא הפך היישוב לבסיסו של שמעון בר גיורא ונחפרו בו מערכות מסתור.
לאחר הכיבוש המוסלמי נודע המקום בשם: כפר ברייק או כפר אל-בריק. השם בני נעים נזכר לראשונה על ידי עבד אל-נבלוסי בשנת 1690. לטענתו, שם זה הוא צורה קצרה יותר של השם "הכפר אל-בריק. השם בני נעים בא למעשה משבט בדואי "בני נעים" שעזב את פטרה והגיע למספר אזורים בדרום הארץ. הבריטים סללו לתושבי הכפר כביש גישה על מנת שיכלו לשלוט על תושביו. ביולי 1938 במסגרת המרד הערבי הגדול, יצאו עבד אל קאדר אל חוסייני והמפקד המקומי של אזור בני נעים על אל-חלים ג'וולאני, עם אלף לוחמים ערבים נגד 3,000 חיילים בריטיים. על כן בינואר 1939 חיל האוויר הבריטי הפציץ את פרוורי העירה והרג בכך עשרות מהלוחמים הערבים.
בכפר בני נעים ידוע בעוינות הגבוהה שלו כלפי יהודים, לא מעט מתאבדים ומחבלים יצאו מכפר זה.

עין אום א-זיתון (עין זיף) – מעיין בתוך מערה בחורף מימיו מגיעים לעומק של 3 מטר ויותר. בצד המערבי של המעיין עץ תאנה גדול ממדים.

עין אל בירין מערבי – מעיין בסמוך לכביש הראשי. המעיין נמצא למרגלות מצוק הנראה כמחפורת גדולה בסלע. לידו באר עתיקה ובתוכה אבנים עתיקות מכוסות בטרנווטין (נטף מעיינות). הבאר עומקה כ- 8 מטרים ובתחתיתה בתחתיתה נביעה של מים צלולים. לצד פתח הבאר שוקת חצובה בסלע ולצדה שוקת חדישה יותר בנויה באבן. ממש מעל הבאר בדופן המצוק נראה את הנביעה העתיקה שבפתחה נבחין בנטף המעיינות שכבר התישן, מה שמגלה לנו כי בעבר נבע כאן מעין מדופן המצוק, המעין חרב אך מפלס מי התהום שירד הוא הנובע בבאר זאת.

נבי יקין - במקום מסגד מראשית התקופה הממלוכית וכן על פי המסורת המוסלמית טביעת רגליו של אברהם אבינו בעת שהתפלל לפני הקב"ה על סדום. מדובר בשני מבנים, האחד מבנה גדול מוקף גדר המקיפה את המבנה וחצרו, בחצר נמצא בור מים יפה ועמוק. המבנה הינו בית התפילה ובו נמצא מחרב לכוון מכה, ומלבן מוקף גדר ובו סלע עם טביעות רגלים. מן הגדר של המקום נשקף נוף מרהיב בעיקר למזרח ולדרום. ובצד הצפון מזרחי של הגבעה נמצא מבנה הקבר מוקף גם הוא גדר אבן גבוה ובו מערה.

חרבת בני דר - חורבה מזוהה עם "הקין " - עיר המוזכרת ברשימת ערי יהודה בספר יהושע פרק טו' (מוזכרת לעייל בזיף). בתקופת בית שני השתנה שמה ל"יקים" , אנו מכירים שם זה גם מתעודות מימי בר כוכבא אשר נמצאו במדבר יהודה . בשלב כלשהו במהלך ההיסטוריה נדד השם הקין -יקים מחרבת בני דר לגבעה הסמוכה הנקראת נבי יקין . כחצי ק"מ דרום מערבית לחרבת בני דר גדל אלון מצוי מהגדולים ומהמזרחיים שבאלוני הר חברון .האלון הינו שריד לתקופות קדומות בהם כיסה חורש ים תיכוני את שדרת ההר המרכזי .


נכתב ב - 16/04/2012 19:45:34

חוויה

כל הכיף לקרוא בפירוט על כל המקומות שראינו במו עינינו.
מקומות היסטוריים שמעטים זוכים ו/או יזכו להגיע.
זו זכות גדולה להיות חלק מקבוצה קטנה בראשות איתן שמצליח ל"גרור" אותנו לגבולות חדשים ברכיבה
נכתב ב - 16/04/2012 21:00:27

היה כף !

אני מסכים עם כל מילה של יציק !!!
נכתב ב - 20/04/2012 15:28:24

אין מה להגיד

נופים מרשימים יותר מאלו שאנו רוכבים בדרך כלל
אבל לא פשוט להסתובב שם בקבוצה קטנה

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר