לרכוב עם האמונה -38- סינגל שילה

פרטים

נפתח ב: 04/05/2012
סוג: טיול בארץ
 91 תמונות
 5 תגובות
 2939 צפיות

נפתח ע"י

מסלול

לא נבחר מסלול
"בחשיבותה של ישיבת ארץ ישראל אמרו: שקולה ישיבת ארץ ישראל כנגד כל המצוות שבתורה.  ופירשו ראשונים בטעם הדבר, כי עיקר כל המצוות הוא ליושבים בארץ ישראל .ואמרו: לעולם ידור אדם בארץ ישראל, אפילו בעיר שרובה גויים, ואל ידור בחוץ לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל, שכל הדר בארץ ישראל דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחוץ לארץ - שיוצא מארץ ישראל לחוץ לארץ - דומה כמי שאין לו אלוה, שנאמר: לתת לכם את ארץ כנען להיות לכם לאלהים, מכאן אמרו: כל היושב בארץ ישראל מקבל הוא עליו עול מלכות שמים.
 
עם התנ"ך חוזר לארץ התנ"ך - אני ממשיך לרכוב בארץ ישראל השלמה ביחד עם חברי, לרכוב ולהטביע את חותם גלגלנו על עוד פלחי ארץ נהדרים ובתוליים, פלחי ארץ שרבים פשוט לא רוכבים שם.
 
בתכנון היה לרכוב בעמק שילה והסביבה (טיול שכבר עשיתי בעבר). ערב קודם, שיחה עם חבר מאיתמר וסוכם לעשות את הסינגל החדש שנבנה בשילה ונחנך ביום העצמאות האחרון (סינגל שאני לא הכרתי). יצאה הודעה לרוכבי שומרון והגיעו כ- 13 רוכבים מכל אזור השומרון, יחד עם 6 רוכבי גרופי (הפעם הצטרפו אלי רוכבים חדשים מגרופי) היינו 19 רוכבים. התכנסנו באזור התעשייה של שילה. ברוכי חברי הטוב הוביל אותנו בסינגל מדהים (המון תודה לחובב על בניית הסינגל). חלק נכבד ממנו בעליה, הסינגל עובר בחורש מדהים ובאזור שובה כל עין. בסיום החליט חברי להוביל את החבורה לרכיבה קצרה בעמק שילה. שעת צהרים והטמפרטורה גבוהה, חם....חם מאוד פה. אני מכיר את עמק שילה כמו את כף ידי. מוותר ויחד עם חבר מטפסים חזרה לאזור התעשייה של שילה.
 

תוצאות 1-20 מתוך 91

בדרך לסינלג
ואנו כבר על הסינגל
סינגל מדהים חלק נכבד ממנו בעליה
מצלמים פרחים
ישנם קטעים שפשוט מקפצים קלות על האבנים
סינגל מדהים באזור מדהים
מטפסים....מטפסים בזינגל
מסדירים דופק
ועלי מרחוק ניבטת אלינו
עוצמתם של הרי השומרון
אהבתיך ארץ.... אהבתיך
יש לא מעט סרפנטינות בסינגל הזה
מנופי הסינגל
הסינגל מוביל למטה לשביל
בדרך למעיין הגבורה
הגענו למעיין הגבורה
מעיין הגבורה
השלט וההבסר
החלטנו לעשות פה הפסקה
למעלה זו הנביעה במעין
הנביעה
שנדע על מה ולמה
בנו מקום להחליף בגדים
הבריכה במעיין הגבורה
והמאחרים מגיעים בטיסה
דנה אומרת שהמקום מקסים
רעב....רעב....האיש
הנוף מהמעיין
עוזבים את מעיין הגבורה
וממשיכים בסינגל
ושוב מטפס לו הסינגל מעלה
דנה נהנת מכל דיווש
יש והסינגל עובר בחורש מקסים
ואני עוצר לצלם מידי פעם
רצים בסללומים שבתוך היער
צפוף פה בסינגל
מידי פעם מגיח לו רוכב מבין העצים
עשו פה עבודה נהדרת
כמו בחול
יצאנו מהסינגל
התחברנו לשביל אחר
ואנו כבר בדרך למעיין עז
השביל המוביל אותנו למעיין עז
הכביש המחבר בין עלי לשילה
רצים למעיין עז
והחבורה הגיעה למעיין
שנדע על מה
מעיין מדהים מורכב משתי בריכות עמוקות
הבריכות
שם עמוק בהר הנביעה
ומעל הנביעה בתוך המערה המון שערות שולמית
שערות השולמית המעטרות את תקרת המערה
אמרתי לך שהתמונה תצא נהדרת
השומרוני הטוב - אמון על הקפה
בוחנים את המשך הדרך
איש אשכולות
עזבנו את עין עז
ואנו כבר על השביל
רוכבים על הגדה של נחל שילה
על הגדה של נחל שילה
יוצאים מהנחל ונכנסים לעמק שילה
אני סיימתי פה וחזרתי ליישוב - נתראה בטיול הבא

תוצאות 1-20 מתוך 91

שאלות ותגובות

נכתב ב - 04/05/2012 22:43:50

נקודות לציון

שילה - יישוב קהילתי בדרום השומרון על הר אפרים. זהו הישוב הראשון בישובי גוש שילה. לישוב יש סמיכות לאתר המקראי של שילה הקדומה בה שכן משכן שילה במשך 369 שנים. הישוב נוסד על ידי שני גרעיני התיישבות של גוש אמונים. היו מספר ניסיונות התיישבות במקום אשר פונו על ידי צה"ל. רק בשנת 1979 לפי החלטתו של שר החקלאות דאז אריאל שרון ובאישורו של שר הביטחון דאז עזר ויצמן הכריזה הממשלה על המקום כישוב קבע. הישוב ממוקם על שני הרים וליד עמק שילה. בעמק זורם לו נחל שילה שהוא למעשה אחד מיובלי הירקון נמצא בקרבת הישוב.
שילה הקדמונית מוזכרת בתורה 31 פעמים. שילה הייתה הבירה הרוחנית והמדינית הראשונה של עם ישראל בתקופת ההתנחלות. יהושע בן נון קבע בה את המשכן ככתוב: "ויקהלו כל עדת בני ישראל, שלה, וישכינו שם, את אהל מועד והארץ נכבשה לפניהם", שם חילק את הנחלות לשבטים ככתוב: "וישלך להם יהושע גורל בשלה, לפני יהוה, ויחלק שם יהושע את הארץ לבני ישראל, כמחלקתם". השילה הקדמונות נקבעו ערי הלווים (יהושע כ"א), בה העם התכנס בשעות גיוס כללי (יהושע כ"C), וגם נחוג בה מידי שנה חג מיוחד במינו שבו בנות שילה היו יוצאות לחולל בכרמים (שופטים כ"א). חשיבותה של שילה כמרכז דתי וכמקום מושבם של מנהיגי ישראל הגיע לשיאה במחצית הראשונה של המאה ה-11 לפני הספירה, בסוף תקופת השופטים. באותו זמן פעלו בשילה עלי הכהן ושמואל הנביא. לשילה באו עולי רגל שהביעו עמם מנחות ( שמואל א' א ' ג כד) וחשיבותה הדתית והמדינית משכה אליה גם את אויבי ישראל. בפרשת מלחמת אבן העזר מתואר מיקומה של שליה בפירוט רב תוך כדי תיאור המאורעות הדרמטיים שהביאו לחורבנה בידי הפלשתים. לאחר תבוסת ישראל ניצלו הפלשתים את ניצחונם עלו על שילה ושרפו את העיר. לאחר החורבן עברה ההנהגה להר בנימין ולאחר מכן לירושלים. שילה עמדה זמן רב בשיממונה, אך בימי ירבעם המלך העיר כבר הייתה מיושבת מחדש. בה ישב הנביא אחיה השילוני שהתנגד לרפורמות האליליות של ירבעם. הישוב היהודי בילה המשיך להתקיים גם לאחר חורבן בית המקדש הראשון. יהודים התגוררו בשילה ברצף גם לאחר חורבן בית המקדש השני, והיא נחרבה סופית כנראה בזמן מרד בר כוכבא (136-132 לספירה). אחרי שהיה בה יישוב יהודי ברצף כ-1100 שנים, היהודים נאלצו לעזוב את העיר למשך 1835 שנים. רק במלחמת ששת הימים חזרו חיילים יהודים לאזור שילה ובשנת 1978 היישוב שילה הוקם מחדש. שילה הקדמונית לא מופיעה במקורות מצריים, אשוריים או בבליים, אך מוזכרת בכתבים ביזנטיים, במקורות רבניים ואצל עולי רגל יהודים ונוצרים. בשנת 1838 הציע הכומר והחוקר האמריקאי אדוארד רובינסון לזהות את שרידי הכפר הערבי סיילון עם שילה המקראית. מלאכת הזיהוי הייתה פשוטה יחסית היה צורך לעשות השוואה עם שם הכפר הערבי לשם העברי ולפתוח את התנ"ך בשופטים: "ויאמרו הנה חג יהוה בשלו ימים ימימה, אשר מצפונה לבית-אל מזרחה השמש, למסילה, העלה מבית-אל שכמה ומנגב ללבונה. ויצוו את בני בנימין לאמר: לכו וארבתם בכרמים וראיתם עם יצאו בנות שילו לחול במחולות...". בית אל מזוהה עם ביתין, לבונה ניתן לאתר בכפר לובן הסמוך לשילה. המסילה, כלומר הדרך הקדומה, עברה בתוואי המודרני של כביש ירושלים-שכם (כביש 60). שילה נמצאת ממזרח ולכן על כן חורבת סיילון התאימה למקום. חוקרים אחרים שבאו אחריו הוכיחו שהוא צדק. 1922 ערך החוקר הדני אגה חפירה גדולה מאוד בשילה, נמצאו קטעי חומה כנענית עם חדרים שהיו מחסנים. נמצאו קנקנים מתקופת הברונזה התיכונה. הממצא החשוב ביותר היה מציאת מחסנים מתקופת עלי הכהן ושמואל הנביא ששימשו את המשכן (המאה ה-11 לפני הספירה). הקנקנים נמצאו בתוך אפר עמוק שנשתמרו בשריפה העזה שפרצה עקב בכיבוש הפלשתי. חברי המשלחת הדנית לא הבינו את הרבדים השונים של המחסנים ולןמרבה המזל הפסיקו את החפירות. נמצאו קנקנים בעלי שפת הצווארון (אופייניים לתקופת ההתנחלות) ששמשו לאגירת מזון. בשנים 1981-1984 חפרה משלחת ישראלית בשילה. מהממצאים עולה ששילה יושבה לראשונה בתקופת הברונזה התיכונה (אמצע המאה ה-18 לפני הספירה). והיישוב היה מפורז, האתר הוקף בביצורים אדירים.נוסף על החומות והמבנים שנתגלו מתקופת שיא פריחתה של העיר הכנענית (1650-1550 לפני הספירה) נמצאו עשרות קנקנים, שברים של כלים פולחניים, כלי נשק ועבודה, כלי חרס רבים. העיר הכנענית נשרפה בסוף התקופה הכנענית התיכונה. במהלך החפירות נמצאה שכבה מתקופה הכנענית המאוחרת (1200-1550 לפני הספירה), נמצאו עצמות כלי חרס, אבנים, שברי כלים רבים, קערות, נרות, סירי בישול. מתחילת תקופת הברזל הראשונה יש סימנים להתיישבות קבע ישראלית בשילה. נמצאו ממצאים שהגיעו מסוריה הרחוקה, מתורכיה וכן ממצא יוצא דופן שבר כלי חרס ישראלי מעוטר בטביעות רוזטה שהיה אופייני בעבר הירדן, מה שיכול להצביע על עולי רגל מעבר הירדן שלבאו למשכן בשילה. נמצאו במחסנים כלים מעוטרים ב-14 ידיות, אבני שחיקה לטחינת קמח, ולבנים צרופות שנשרפו תוך כדי חורבן העיר בידי הפלשתים. עדות דרמטית לחורבן היו ממצאים של ערמות חיטה מפויחות שמגני העיר לא הספיקו להוציא מן הממגורות. אין תיאור מקראי או עדות ארכיאולוגית אם הוא נשרף או שהספיקו לפנותו לקראת ההתקפה הפלשתית. בשלוחה הצפונית של תל שילה, שהייתה מחוץ לחומה הכנענית, משתרע שטח מלאכותי חצוב. עוד בשנת 1873 הציע ווילסון לזהות את המקום כמתחם חצר המשכן. מתידו החצר מפורטות בהנחיות בניית המשכן שניתנו למשה רבנו בספר שמות ככתוב:" ועשית את חצר המשכן לפאת נגב תימנה קלעים לחצר שש משזר מאה באמה ארך לפאה באחת...ורחב החצר לפאת קדמה מזרחה חמישים אמה". אורך החצר 50 מטר ורוחבה 25 מטר. הארכיאולוג ייבין החל לחפור אך עבודתו הופסקה – כיום זיהוי המשכן מבוסס רק על התיאור המקראי ושיקולים נסיבתיים, ככתוב בספר שמואל א': "וילחמו פלשתים, וינגף ישראל וינסו איש לאהליו, ותהי המכה, גדולה מאוד. ויפל מישראל שלשים אלף רגלי. ואהרון אלהים, נלקח, ושני בני-עלי מתו, חפני ופינחס. וירץ איש בנימין מהמערכה, ויבוא שלה ביום ההוא, ומדיון קרועים, ואדמה על ראשו. ויבוא והנה עלי ישב על כסא יך דרך מצפה כי ליבו חרד, על ארון אלהים....ויאמר האיש אל עלי, אנכי בא מהמערכה, ואני, מן המערכה נסתי היום, ויאמר מה היה הדבר בני. ויען המבשר ויאמר, נס ישראל לפני פלשתים, וגם מגפה גדולה היתה בעם, וגם שני בניך מתו, חפני ופנחס, וארון אלהים נלקחה. על פי הפסוקים הייתה צעקה בעיר עוד לפני שהפליט הגיע לעלי. ומכך משתמע שכדי להגיע למשכן ולהביא את המשורה המרה, היה צריך הפליט לעבור את כל העיר. הטופוגרפיה של האתר מאפשרת כניסה לעיר רק מצד דרום, ואילו המקום המוגן ביותר נמצאה בשלוחה הצפונית. התמונה העולה שעלי הכהן יושב חרד ודואג, בפינה הצפונית-מערבית של התל ושל המשכן, וצופה על הדרך הראשית. הפליט בא, רואה את עלי הכהן מספר את מה שקרה וגורם למהומות בעיר. עלי שומע את קול המהומה ורק אחר כך הפליט מגיע אליו ומבשר לו את הבשורה. סביר להניח שהפליט לא היה מאריך את הדרך אם לא היה צורך בכך.
נכתב ב - 05/05/2012 10:38:19

איתן תודה

היה מעולה באמת הרגשתי שחזרתי למקורות
תודה רבה לברוכי על ההובלה והדרכהבקיצור היה מעולה
נכתב ב - 05/05/2012 23:57:43

היה פשוט מדהים

נכתב ב - 15/05/2012 20:18:26

איך פספסתי, איך איך

נכתב ב - 18/04/2013 18:59:07

מסלול הטיול

איתן שלום.
יש לך את ההקלטה של המסלול
תודה
אריאל

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר