לרכוב עם האמונה -39- עמק הברכות

פרטים

נפתח ב: 21/05/2012
סוג: טיול בארץ
 182 תמונות
 7 תגובות
 2358 צפיות

נפתח ע"י

מסלול

לא נבחר מסלול
 "...כו וּבַיּוֹם הָרְבִיעִי נִקְהֲלוּ לְעֵמֶק בְּרָכָה כִּי-שָׁם בֵּרְכוּ אֶת-יְהֹוָה עַל-כֵּן קָרְאוּ אֶת-שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא עֵמֶק בְּרָכָה עַד-הַיּוֹם: כז וַיָּשֻׁבוּ כָּל-אִישׁ יְהוּדָה וִירוּשָׁלַם וִיהוֹשָׁפָט בְּרֹאשָׁם לָשׁוּב אֶל-יְרוּשָׁלַם בְּשִׂמְחָה כִּי-שִׂמְּחָם יְהֹוָה מֵאוֹיְבֵיהֶם: כח וַיָּבֹאוּ יְרוּשָׁלַם בִּנְבָלִים וּבְכִנֹּרוֹת וּבַחֲצֹצְרוֹת אֶל-בֵּית יְהֹוָה:.."(דברי הימים ב' כ')
עם התנ"ך חוזר לארץ התנ"ך – אני ממשיך לרכוב בחבלי ארץ לא מוכרים. חבלי ארץ שקשורים בקשר היסטורי לעצם קיומנו באזור הזה.

הפעם לקחתי את חברי לרכוב בתא שטח שנמצא בגוש עציון. כמי רכב בגוש עציון לא פעם ולא פעמים (כמו רבים אחרים), כמי שמכיר את המסלולים, המעיינות, תמיד לטשתי עיני למקום שאיש לא מטייל שם [מההיבט הביטחוני], שלא נדבר על רכיבת אופנים. הפעם יצאנו אל – עמק הברכות – עמק מדהים ביופיו אך חלקו מאוכלס באוכלוסייה פלשתינאית מאוד עוינת. היות ותא שטח זה אינו גדול, המשכנו לאחר מכן לרכוב במסלול הידוע והמוכר על מנת לקבל קצת נפח רכיבה.  

טיול זה יצא לפעול הודות לעזרתו הרבה של מוחמד ממחנה הפליטים מעסכר אל-ערוב שלצערנו לא יצא לנו לפגשו אלא את בנו. וכן לוגי'ה מהכפר הפלשתינאי הגדול בית אמר, שהיה לנו למורה דרך באזור, פתח לנו דלתות, וכן על האירוח הנפלא.

נקודות במסלול: אלון שבות - מערות הנזירים - המנזר הרוסי - עמק הברכות - בית החולים לחולי שחפת - מערת ערביה - מגדל עוז - נחל הפירים - נבי דניאל - נווה דניאל - דרך האבות - אלון שבות.   
 

תוצאות 1-20 מתוך 182

אנו במקום שבו היה המנזר הרוסי
האנדרטה במקום
שנלמד ונשכיל
שרידי המנזר
דיון על מה יש פה
הנוף מגבעת המנזר
שנרכין ראש לכבודם
אנו כעט יודעים לאן לפנות
בדרך לעמק הברכות מאלתרים דרכים
רוכבים בין הכרמים ומחפשים דרך לעמק
הכל פה נטוע בכרמים
מצאנו משהו....ויורדים
חוצים גדרות ומכשולים
עמק הברכות כמה יפה הוא
עמק הברכות
בדרך ללא דרך בעמק הברכות
מנופי עמק הברכות
עוד מבט על עמק הברכות
מתפתלים בשבילים שונים בעמק הברכות
עמק ירוק ונטוע
רוכבים בין הטרסות
המון.....המון גפנים
אני רק מקווה שהוא יודע לאן הוא לוקח אותנו
ואנו לבד בעומק הברכות
רק ירוק פה
עמק מדהים
נעים בשבילים בין הטרסות
בדרך לביר מרינה
הם כבר הגיעו לביר מרינה
ביר מרינה - באר מאוד עמוקה
הבאר העמוקה ומלאה במים
על פי הבאר
צלם....אחרת לא יאמינו שהיינו פה
נחים על פי הבאר
ואנו ממשיכים בדרך
מעל הכרמים של עמק הברכות
אין פה נפש חיה
לאן שלא מסתכלים הכל ירוק
מנסים לאלתר דרכים שונות
הכל סביב כפרים פלשתינאים גדולים
מתקרבים לפאתי הכפר הפלשתינאי הגדול בית אמר
נעים בדבוקה אחת
חוצים את הבית של בית אמר
בשבילי בית אמר
ובית אמר מאחורינו
בודקים את הנתיב
הדרך לבית אמר מהצד השני
ווג'יה מבית אמר - היה לנו מורה דרך ומארח
התחנה החקלאית והתיכון- לא נגשנו סכנת נפשות שם
המשכנו לדרכנו
אנו אחרי ויג'יה הנוסע ברכבו ומוביל אותנו
דוהרים אחרי המוביל שנמצא ברכבו
בדרך לבית החולים מוסתשפא
ומולנו בתי הכפר של מחנה הפליטים עסכר אל-ערוב
מתקרבים לבית החולים
בית החולים לחולי שחפת
בית החולים מוסתפשא - נכנסנו פנימה
החצר הענקית של בית החולים
מי זוכר....מתקן לניקוי בוץ מהנעלים
מבט על החזית של בית החולים
הכניסה לבית החולים
השלט
זה השער מהכביש שדרכו נכנסים לבית החולים
צילום קבוצתי אנו עם ווגיה מבית אמר
איליה בשיחה ערה עם ווג'יה
השומר של בית החולים
התכבדנו בתה נהדר
איליה נהנה מכל לגימה
רוצה עוד....רוצה עוד
אני ווג'יה מבית אמר
כן גם גבי רצה צילום עם וג'יה
שיח רעים
יצאנו משטח בית החולים
בדרך למערת הערביה
מתקרבים לבית של מחנה הפילטים מעסכר אל ערוב
התחלנו לטפס בהר ובית החולים מאחורינו עם האופניים ש
חוצים את סמטאות מחנה הפליטים מעסכר אל ערוב
ואנו בדרך למערת ערביה
וכבר רואים את פתח המערה מרחוק
אחת הכניסות למערת ערביה
בתי הכפר של מחנה הפליטים מעסכר אל ערוב במרחק נגיעה
נכנסנו לתוך המערה
מערה ענקית המון חללים מחילות
צריך לזחות פה על מנת לעבור מחדר לחדר
הם שומרים מבחוץ
ואני מנסה להכנס כמה שיותר עמוק
לפעמים חור קטן משמש מעבר בין החללים
איציק בפחת אחד מהחללים במערה
ווג'יה ובנו של מוחמד במערה
יוצאים לאור היום מהמערה
הולכים לראות עוד פתח של המערה
בתי מחנה הפליטים של מעסכר אל ערוב
ומולנו עוד עמק פורה
המשכנו לדרכנו שווג'יה מוביל אותנו
ווג'יה ברכה ואנו אחריו בדרכים נסתרות
צריף השמירה של ווג'יה
אהבתי
החלטנו לקבל את הזמנתו של ווג'יה
והתחלנו לפרוס לחמנו על השולחן
ואיליה הביא גבינה משוויצריה
ממישכים בשיחה
והבן של מוחמד הכין לנו קפה
דו קיום
ווג'ינה מוביל אותנו ליציאה מהשטח
ואפשר לראות את גבעת עז ממול
וכל השטח מלא בטרסות
נפרדנו מווג'יה לשלום ואנו בדרל החוצה
חולפים על פני עמדת התצפית
ואנו כבר בדרך ליישוב מגדל עז
רוכבים בוך מגדל עז
ואנו כבר ליד אפרת
התחברנו לדרך לא מסומנת
ובתי אפרת מעלינו
והגענו לאמת הביאר
השלט של אמת הביאר
הכניסה לאמת הביאר
הירידה לתוך אמת הביאר
המשכנו לדרכנו
אנו על נחל הפירים
ממש פצפונת
הכרם של ישי רוזנבלו
ממשיכים על נחל הפירים
למטה בואדי הסכר ההרודיאני
מתרשמים מהנוף
והמשכנו הלאה
הירידה לבריכות שלמה....כמה מפתע לרדת - טוב בפעם הב
פנינו לדרך צדדית
ומפה אפשר לראות את ההורדיון מרחוק
אז....נעשה זום על ההורדיון
בדרך לנווה דניאל
חצינו את נווה דניאל
והמשכנו הלאה
מולנו הכפר הפלשתינאי העויין נחלין
מנופי הדרך
יפה פה כמו ציור
בדרך לנווה דניאל
חוצים את נווה דניאל
ומתחברים לדרך האבות
הנוף מדרך האבות
אחת מאבני המייל הרומיים בדרך האבות
ואנו רואים את אלון שבות מרחוק
והגענו למקוואות
שנקרה ונשכיל
המקוואות
בדרך לרכבים
והתחברנו לכביש שלוקח אותנו לאלון שבות
עצרנו באלון הבודד
שנדע על מה
האלון הבודד
נכנסנו לאלון שבות לרכבים
סוף הטיול להתראות בטיול הבא

תוצאות 1-20 מתוך 182

שאלות ותגובות

נכתב ב - 21/05/2012 21:18:04

נקודות לציון

אלון שבות - היישוב הוקם ביוזמת משה מושקוביץ איש משואות יצחק ותושב גוש עציון לפני הפינוי בשנת 1948. משה הקים את ישיבת הר עציון יחד עם הרב יהודה עמיטל. כאמור ראשיתו של היישוב בישיבת הסדר "הר ציון", אשר שכנה בימיה הראשונים בכפר עציון. לאחר שנה וחצי עברה הישיבה למשכנה החדש, לתלמידים הצטרפו משפחות הר"מים והאברכים, וכך הוקם היישוב החדש "אלון שבות". שם היישוב מסמל את השיבה אל גוש עציון ההיסטורי ומציין את העץ בשם "האלון הבודד", אשר עומד במרכז הגוש.

המנזר הרוסי - נבנה ב1892 על מנת להיות תחנה לעולי הרגל בין הכנסיה הרוסית בירושלים לכנסיית אברהם במערב העיר חברון. רעפים רבים מתקופת השימוש בו נותרו בשטח. בשנים 1935-36 שכנו בו מתיישבי כפר עציון. עם פרוץ מלחמת העצמאות הקים כאן עוזי נרקיס משלט ששלט על כביש 60 בעליה צפונה מאל-ערוב. בכ"ה ניסן תש"ח 4.5.48 תקפו הערבים את המקום ו-12 מגינים נהרגו בקרב. מפקד הגוש מוש (משה זילברשמיט הי"ד) בהספדו על הנופלים אמר:"מה אנו ומה חיינו - העיקר הוא המפעל בו אנו חיים. נכה באויב בכל מקום שנשיגנו, נפריע לממש את זממו. תשובתנו נחושה - נצח ירושלים".
המקום נכבש בג' אייר 12.5 לאחר קרב עז בו נהרגו 17 לוחמים, ביניהם גם מפקד הגוש מוש (משה זילברשמיט הי"ד). בשעה 10:30 מגניו נטשוהו למשך 19 שנים עגומות. הערבים שחגגו על ניצחונם הרסו את מבנה המנזר.

עמק הברכה - עמק המסה: המים המחלחלים ממיסים את הסלעים ובמשך הדורות גרם הדבר להיווצרות העמק הרחב. חלקו המערבי של העמק 'נושק' לפרשת המים הארצית, העוברת בקו כפר-עציון - בית-אומר. בחלקו המזרחי, התחתון, נעשה העמק צר. כאן הוא מתנקז כמשפך אל ואדי אל-ערוב, שהוא אחד מיובליו העיליים של נחל ערוגות, הנשפך אל ים המלח. אדמת העמק עמוקה ופורייה, וכמות המשקעים הרבה יחסית היורדת כאן, מוסיפה לכך. לא פלא, אפוא, שעמק ברכה הוא מן האזורים החקלאיים המבורכים ביותר בהר חברון ומטעי הפרי שבו הם שם דבר ברחבי יהודה ושומרון.
השם "עמק ברכה" מקורו בסיפור המקראי על מלחמתו של יהושפט מלך יהודה, בבני מואב ועמון.לאחר נצחונו של יהושפט נאמר: "וביום הרביעי נקהלו לעמק ברכה, כי שם ברכו את ה'. על כן קרא את שם המקום ההוא עמק ברכה עד היום"(דה"י ב,כ,כו). זיהויו עם עמק ברכה המקראי שנוי במחלוקת ויש הצעות אחרות כגון הזיהוי של עמק ברכה עם הבקעה הרחבה שמצפון-מערב לתל תקוע. משום כך במפות הטופוגרפיות ניתן לעמק השם "עמק ברכות" תחת השם ההיסטורי עמק ברכה.

בית החולים מוסתשפא - בית החולים הוקם על ידי ד"ר תומס אלכסנדר למבי, מי שהקים מוקדי מיביון במקומות רבים באפריקה. המקום מוכר יותר בשם בית אל ברקה, זהו למעשה בית חולים שהוקם בשנת 1947 (לפי דברי המסדר אם כי דר עמית טוען בסקר מרכוס שהמקום הוקם בשנת 1952 על ידי הכנסייה הפרסביטריאנית). לצד בית החולים הוקמה כנסיה המטרה להוות מוקד מיסיון לערביי האזור. בית החולים כלל גם בית ספר לאחיות. עד שנת 1962 רוב בית החולים היווה למעשה מחלקה סגורה לחולי שחפת שהוצרכו להיות בבידוד על מנת לא להדביק אחרים, על כן בית החולים נודע גם כבית חולים לחולי שחפת.

מעסכר אל ערוב - קריית ערביה - לפי זיהויו של יגאל ידין, קרית ערביה היא הכפר הערבי 'עֲרוּבּ' שבאיזור גוש עציון, על הדרך בין בית לחם לחברון. מקום זה נמצא בין עין גדי לעיר ביתר, שלפי הסברא שכן בה המחנה הראשי של בר כוכבא. שם זה מופיע במגילת ארבעת המינים, ואינו ידוע ממקורות אחרים. פירושו המילולי הוא 'קרית הערבים' או – מה שאולי מתקבל יותר על הדעת לאור תוכנה של האיגרת – "קרית העֲרָבוֹת". רמז לשם זה טמון אולי באגדה במדרש איכה א,טו, ובתלמוד ירושלמי (ברכות פרק א,ה ע"א). לפי אגדה זו חרש יהודי אחד את שדהו וגעתה פרתו. עבר במקום ערבי אחד (חד ערביי) ואמר לו להתיר את שורו ואת קנקנו, שהרי חרב בית המקדש. לאחר שגעתה הפרה פעם שנייה, אמר לו לאסור את שורו וקנקנו, שכן ברגע זה נולד המלך המשיח. לשאלת החורש לשמו של המשיח ולמקום הולדתו, ענה הערבי ששמו מנחם בן חזקיהו, ונולד ב'בירת מלכא דבית לחם יהודה (לפי הנוסח הירושלמי) או ב'בירת ערבא' לפי המדרש לאיכה. מגילת ארבעת המינים - המגילה הינה אחת ממגילות בר-כוכבא ונשלחה לאדם בשם יהודה בר מנשה שמקום מושבו בקרית ערביה. במגילה צו מאת בר כוכבא לספק לו את ארבעת המינים - לולבים, אתרוגים, הדסים וערבות – הדרושים לו לחג הסוכות הממשמש ובא.המגילה נכתבה בעיצומה של הלחימה העיקשת ברומאים, כפי הנראה לקראת סוף המרד, ובר כוכבא טורח הרבה כדי להשיג את ארבעת המינים. איגרת זו מעידה על דקדוקם של אנשי בר כוכבא בקיום המצוות. האיגרת נכתבה כנראה סמוך לחג סוכות של שנת 134 לספירה, שכן לפי האמור במשנה (תענית, ד, ו) חרבה ביתר בתשעה באב, ולפי זה כבר לא היה בר כוכבא בחיים בסוכות של שנת 135.
תחילת שנות השבעים, התגלתה בסמוך לכפר אל-ערוב מערכת מסתור גדולה. באתר חפרו י' משורר וי' צפריר. במערכת המסתור נמצאו ממצאים מימי מרד בר כוכבא כולל מטבעות. ליד הכפר מצויים כמה מעינות, ולפיכך גדלו שם כנראה ערבות והדסים בשפע.[12] בעקבות מציאת מערכת המסתור בכפר אל-ערוב זוהה המקום עם קריית ערביה.

מערת הערביה - מערכת מסתור גדולה ולצידה מערכות קטנות יותר שנתגלו בשנת 1968. בעקבות שוד עתיקות במקום וסקר של המערה שבו נמצאו מטבעות ממרד בר כוכבא שעזרו לקשר את המקום לתעודות על "קרית ערביה" של ימי המרד, נערכו במקום חפירות ארכיאולוגיות בקיץ תשל"ג (1973) בידי חניכי בי"ס שדה וחברי הקיבוצים בגוש-עציון בהנהלת ד"ר יורם צפריר. עומק המערה מגיע ליותר מ100 מ'. באולם המרכזי (אולם ב'), שנוקה כולו, נמצאו שברים של כ800 קנקני אגירה בגדלים שונים המעידים שהיה זה מחסן מזון גדול, וכן שברי כלי בית שונים כגון נרות חרס, מפתח ארכובה, כלי חרס וכלי אבן שאינם מקבלים טומאה, מטבעות משלהי תקופת בית שני, מהמרד הגדול וממרד בר-כוכבא. במערה נמצאו גם שלושה חלקי כתובות על שברי חרס: "יהוחנן בן יהו...", שבר של כלי זכוכית נדיר עם כתובת ביוונית ושן עליה חרותה האות "או". באחת מאיגרות נחל חבר נכתב (תרגום מארמית של יגאל ידין): "ליהודה בר מנשה לקריית ערביה. שלחתי לך שני חמורים כדי שתשלח עמהם שני אנשים אצל יהונתן בן בעיה ואצל מסבלה כדי יעמיסו וישלחו למחנה אצלך לולבים ואתרוגים. ואתה שלח אחרים מאצלך ויביאו לך הדסים וערבות והתקן אותם ושלח אותם מפני שהצבא רב, היה שלום". כנראה קריית הערביה גם מוזכרת כ"בירת ערבא" במדרש על המשיח המופיע במדרש איכה רבה א'.

מגדל עוז - עלה על הקרקע ביום כ"ב באלול תשל"ז (1977) . שמו לקוח מהפסוק בתהלים סא ד - "כִּי הָיִיתָ מַחְסֶה לִי מִגְדַּל עֹז מִפְּנֵי אוֹיֵב", הוא ניתן ליישוב כמחווה למגדל עדר, יישוב שנוסד סמוך לכאן חמישים שנה קודם לכן (תרפ"ז) ונעזב במאורעות. קיבוץ מגדל-עוז נבנה למרגלות האתר הקדום אום-א-טלע, מצפה עוז - גבעה נישאה, אתר התיישבות יהודית מימי האבות ומימי שיבת ציון, ממנו תצפית אל ירושלים והר-הבית. יש מזהים אותה עם "מגדל עדר" הנזכרת במשנה. ובהקמתו נפרצה הדרך להרחבת תחום ההתיישבות של גוש עציון המקורי מזרחה, אל מעבר לכביש ירושלים חברון.

אפרתה – למרות שהיישוב נמצא בתחום השטח המוניציפאלי של גוש עציון אין הוא חלק מהמועצה האזורית של בגוש. היישוב הוקם על מנת להגן על כביש 60 מחברון לירושלים.
שמו של היישוב נגזר מם הפסוק:"ותמת רחל ותיקבר בדרך אפרת...:"(בראשית ל"ה). לפי החלטת ועדת השמות השם הרשמי אפרתה, אך השם הנפוץ הוא אפרת. ליישוב קשרים הדוקים ביותר עם תושבי הסביבה הערביים בייחוד עם תושבי ואדי ניס.

נווה דניאל - יישוב קהילתי הגבוה ביישובי גוש עציון. היישוב הוקם ב- 18 ביולי 1982 על רדמות משק של "חוות כהן", אדמה שרכש יצחק כהן בספטמבר 1935 מתושבי הכפר אל ח'דר הסמוך. שמו של היישוב קשור לחורבה הנמצאת כק"מ אחד מצפון לו בשם "נבי דניאל".


נכתב ב - 22/05/2012 11:04:37

מעניין ומחכים

מעניין ומחכים
בחלקו המסלול שעשיתם חופף את המסלול ה"סטנדרטי". ראה הטיול מלפני חודש
http://www.groopy.co.il/tripinfo.aspx?tid=47991

תמשיך ככה איתן, אני לא מחמיץ אף גלריה שלך.
נכתב ב - 22/05/2012 12:44:34

תרגום

מקסים,ד'א בית חולים בערבית =מוסטשפא.מה שם ביה'ח? אללא ביעארף
נכתב ב - 22/05/2012 17:14:04

PPPPPPPPPPP

איזה השקעה
שאפו
נכתב ב - 22/05/2012 19:17:55

לא ידעתי

שכל זה מתחת לאף שלי, יופי של טיול, איתן אתה לא מאכזב
נכתב ב - 22/05/2012 19:42:29

יופי של מסלול

כל הכבוד על המסירות והדבקות בדרך . בהחלט תעוד והסברים מאלפים
נכתב ב - 31/05/2012 12:24:29

אם רק לא הייתי נופל!

הייתי גורר את הללויה מהאוזן...של המעביר.

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר