SYNT - בעקבות שרידי אירוס הארגמן בגבעות הכורכר

נפתח ע"י

YY

קבוצה

לאחר דחיה של הטיול בשבוע מה שעלה לנו בלראות אירוס ארגמן שזו להם שעתם האחרונה , התכנסנו בביה"ס החקלאי עיינות שליד בית עובד כ-25 רוכבות ורוכבים, במגרש החניה היה עמוס לעייפה וסואן.מזג האוויר היה מצוין והגשם שירד בימים הקודמים רק הייטיב עמנו ברכיבה זו. לאחר התארגנות והכרת החברים החדשים יצאנו לדרך חצינו את כביש 42 הסואן ומיד הגענו לסביל אבו נבוט - פינת חמד ובה שלוש שקמים עתיקות ומבנה ערבי ישן - סביל אבו נבוט. במקום שלושה עצי שקמים, ובצל השקמים יש שילוט הסבר על חשיבותו של אזור עיינות במערכות ישראל. מבנה קטן בעל כיפה, בולט בין השקמים. אין זה קבר שייח', אלא סביל - תחנת מי שתייה על אם הדרך. הסביל מכונה סביל אבו נבוט, על שם מושל יפו בתחילת המאה ה- 19, מוחמד אגא (אבו נבוט), שבנה את הסביל בשנת 1815 לטובת הנוסעים בדרכם לעיר יפו וממנה. בתוך המבנה פעורה באר בעומק מספר מטרים, אליה הושלכה פסולת - וחבל! המקום זקוק לטיפול. החניון הקטן, הקרוי "חניון שקמי גן רוה", הוקם לזכר שלושה תלמידי בית הספר עיינות שנהרגו במלחמת שש הימים בסיני: איתן גיורא שנהרג בקרבות שיח' זוויד ב5.6. המשכנו מזרחה וצפונה וחצינו את הכביש בית עובד נס ציונה והתחלנו בטיפוס לגבעות הכורכר השביל מסומן כשביל רכיבת אופניים פה ושם בוססנו קצת בחול שלא ספג מספיק גשם. למעשה כל האזור הוא שמורה ונקרא גן לאומי כורכר נס ציונה משתרע ברכס הכורכר ממערב לנס ציונה, ובו מספר גבעות כורכר מרשימות, וביניהן עמקים שהיו מעובדים בעבר, עם שרידי פרדסים. רחלי רוכבת חדשה שהיא בר סמכא נתנה הסברים לגבי השטח שבו גדלים כ- 300 מיני צומח, בין היתר שיחי רותם המדבר ושמשון אזוביוני, מגוון גיאופיטים וחד-שנתיים, כגון כלנית מצויה, סחלב קדוש, סחלב השקיק ואירוס א"י, ובפרט מינים ייחודיים למישור החוף כמו אירוס הארגמן, או הגדלים בארץ בעיקר במישור החוף כמו אזוביון דגול. בקטעים מהגבעות יש כתמי גריגה של לוטם שעיר, לוטם מרווני וקידה שעירה, וביניהם צומחים בני-השיח קורנית מקורקפת וגעדה מצויה. מין הראוי לציון הוא עדעד כחול, צמח של חוף הים בשרון, הצומח בפלשת גם בגבעות המרוחקות מהים. בתחום הגן נכללת גם חורשת אורנים קשישים ומרשימים. המשך תיאור הטיול למטה .....

שאלות ותגובות

YY
נכתב ב - 12/03/2014 00:01:24

המשך תיאור הטיול ..............

אודי נתן הסברים לנוף הנצפה מפסגות הגבעות יש תצפית טובה לכיוון העיר נס ציונה והרי יהודה.
הרכס סובל מלחץ כבד של רכבי שטח התורמים להרס מואץ של שטחי הכורכר, ובתחומיו נמצאים גם שטחים ששימשו בעבר כמזבלה וברכות ביוב, ולא שוקמו עד היום.
ירדנו מהגבעות להפסקה ראשונה של בוקר בגן השעשועים אריאל הכין קפה משובח ליד הכיכר עם פסלו של הפסל אמיליו מוגילנר שלידו עשינו צילום קבוצתי.
המשכנו צפונה ומזרחה ניסינו להיכנס לשביל שהיה סגור ומסוגר והמשכנו מזרחה וצפונה דרך שכונת מליבו לאורך הטיילת שבגן הצלחנו לעבור לשדות וכאן איבדתי את הקבוצה אני פניתי מזרחה והם פנו מערבה לבסוף חברנו אליהם והמשכנו מערבה לאורך השדות החרושים.
חזרנו לפרדסים עם ריח הפריחה המשכר ממש נפלא רכבנו מערבה עד למושב בית חנן חצינו את כביש 42 והמשכנו מערבה לכיוון האחוזה בדרך עצרו החברים לראות את הפיקוסים.
המשכנו מערבה עד לשדה אדום אדום וזה לא "הבשר של מגה" כי אם פרגים מלוא השדה ,היינו כבר קרובים לגבעות הכורכר של אירוס הארגמן שני חלקי השמורה (על שתי הגבעות הסמוכות) מגודרים מבחוץ. בנקודת המגע בין שתי הגבעות ישנם שבילים צרים מסומנים בגדר נמוכה שבהם צעדנו רגלית עם האופנים , השביל שבגבעה הדרומית הינו מעגלי וקצר סביב הגבעה., בעוד השביל בגבעה הצפונית הינו קווי מתפתל. הנוף מסביב הינו מרשים - בייחוד בעונת החורף והאביב - נוף גבעות ירוק, שדות ופרדסים, במרחק הליכה קצר מהשמורה ניתן לנשום את ניחוח פרחי ההדר בחורף ולהנות ממראה העצים עמוסי תפוזים כתומים.
הגבעות מכוסות שיחים רבים של רותם המדבר, אספרג ארוך-עלים ושברק מצוי, כאשר בגבעה הדרומית נלווים להם צחנן מבאיש ופרטים בודדים של קידה שעירה ומתנן שעיר, ומינים נלווים כגון עכנאי שרוע, דרדר הקורים וגיבסנית ערבית.
צומח האזור כולל מינים נדירים ובלעדיים לישראל, ובכללם אירוס הארגמן שהיו אלו שרידיו האחרונים לעונה זו, שום תל אביב.
בין הגיאופיטים, נוסף למינים הנדירים שצויינו לעיל, בולטים חצב מצוי, שום ארדל, ושום קצר. מהצומח העשבוני ראויים לציון פשתנית יפו ותורמוס א"י. בנוסף לצמחי הבר האופייניים, חדר לשמורה הגיאופיט הפולש חמציץ נטוי, המאיים על הצומח המקומי.
בגבעה הדרומית צומחים שני שיחים גדולים של שיזף מצוי, ואילו בגבעה הצפונית, בשולי השמורה, צומח עץ תות.
מערבית לשתי הגבעות, נמצא פרדס עזוב בו מתפשטת צמחייה טבעית ובין היתר רותם המדבר, אירוס הארגמן, פטל קדוש ולנטנה ססגונית שהיא פליטת תרבות.
רכבנו מערבה לגבעת חומרה השמורה נמצאת בצידו המערבי של כביש מס' 4311 (ראשון לציון-פלמחים) וממזרח לכביש החוף (תל אביב - אשדוד).
דרך עפר מסתעפת מהכביש לפסגת הגבעה הגבעה נשלטת בידי חברת רותם המדבר ושברק מצוי, אליהם נלווים לענה חד-זרעית, ומינים נוספים כמו אירוס הארגמן, צבעוני ההרים, כלנית מצויה שכברלא זכינו לראותם, נורית אסיה, חצב מצוי, שום תל אביב, שומרר בואסייה, אלקנת הצבעים ואחרים.
בתחומי הגבעה נמצא מבנה עזוב בית חווה בריטי בן שתי קומות הקשור כנראה לגידול ההדרים במקום, ולצידו בית קברות גדול מהתוקפה הכנענית התיכונה 2 (2000-1550 לפנה"ס) וכנענית מאוחרת 2 (1400-1300 לפנה"ס).ובקרבתו שרידי בוסתן - שיחי צבר, רימונים, תאנים, הדרים ועץ שקמה.
בשנים האחרונות נערך מיזם קהילתי לשימור הגבעה, ע"י תלמידי בית הספר גן רווה.
עשינו פה הפסקה נוספת קפה מהביל של אריאל עוגות נהדרות של יעלי ושל תמי ואפילו לימונצ'לו מצוין של עמית שכולנו מאחלים החלמה מהירה.
ירדנו מהגבעה דרומה חצינו את הכביש ודרומה עד לדבית מזרחה בכיוון חזרה לעיינות בדרך שדה פרגים יפה ובכלל כל הדרך רצופה בליל של צבעים ירוק אדום צהוב קסם לעיניים וריח טוב של פריחה.
וחזרה לכביש 42 ולעיינות הפריסה המשובחת נערכה מתחת לחלונות משרדי המועצה האזורית גן רווה מאיר הנעים לנו במנגינות הגיטרה והחברים אכלו מכל טוב.
תודה לעלי על הליווי והמאסף המסור ,תודה לכל החבורה הנהדרת על עוד יום שלישי קצר אומנם אך משובח.
תודה מיוחדת לחזוש על הטרמפ.
נכתב ב - 12/03/2014 04:42:40

gracias חברים

לכול החברה מהמוביל למאסף
צלמים בשלנים אופים ועוד
See you next
נכתב ב - 12/03/2014 08:08:24

ליורם YY

לא פיספסת אף פרח, שביל, גבעה, בוסתן ופרח. לא הפסקת לנווט ולהוביל. אפילו גם צילמת והנצחת בגלריה ולנו אמרת "תרשמו רק חצי יום עבודה"....
אההה גם לא החמצת שום תל אביב.......
וזאת למרות הנפילה הקולוסלית שלא החמצת לפני שבוע וחצי.
כל הכבוד!! (רק אל תצלם תוך כדי רכיבה!)
נכתב ב - 12/03/2014 09:03:25

גלריה

גם תמונות יפות וביחוד תאור נהדר של הטיול ומה שראינו..מסמך מאלף ..כל הכבוד
נכתב ב - 12/03/2014 10:19:50

מאוד נהניתי

מהתיאור התמונות החולות הפרחים החברים והאוכל ...
נכתב ב - 12/03/2014 13:07:18

יופי של תמונות

למסלול מוכר וחביב . אין ספק שגם הפעם נהניתם מהביחד והחברותא הנהדרת
נכתב ב - 13/03/2014 11:33:57

יופי של גלריה

והסברים מאלפים על מה שראינו וחווינו.