SYNT - בטיול מעיינות עם משה שהיה 10

נפתח ב: 01/07/2014

YY

התאספנו 13 רוכבות ורוכבים שהתקבצו ובאו מהצפון והדרום לקיבוץ עין הנצי"ב בבוקר שהחזאי הבטיח ירידה בטמפרטורות. ואכן היה מעונן ונעים בשעה זו של הבוקר. לאחר התארגנות תוך שמשה ממחולה המוביל מאיץ בנו לפני שיתחמם יצאנו לדרך וחצינו את הכביש בין מטעי הזיתים ירדנו מזרחה דרך מעלה הנציב חלפנו ליד מה שאמור להיות המפלים הלבנים. הנמצאים בסמוך לצינור השחור ומגיעים אל מתחת לעץ האשל הענק, אל מפלונים מקסימים ושוצפים בחוזקה היוצרים בריכת שכשוך נפלאה. המפלים זורמים רק כאשר יש מספיק מים בעינות עמל/מגדל - במקום צל, נדנדה מאולתרת. אנחנו באנו ככל הנראה שאין מספיק מים. המשכנו דרך הפודרה שעל השביל משמאלינו אזור מלא קנה סוף המעידים על מים פנינו שמאלה והגענו אחרי ירידה קצרה לעין צמד בריכת מים בקוטר של כ-20 מ' עם מים צלולים שיוצאים בשצף קצף מתוך צינור המגיע מעין צמד שנמצא כ300מ' מערבה. לידינו עצי אקליפטוס המעניקים צל. המים קרים וזו היתה טבילתנו הראשונה להיום. אחרי התרעננות זו המשכנו מזרחה ודרומה אחרי כ1 ק"מ עד ליד לאבוקה לזכר מקימי קיבוץ אבוקה בין השנים 1941_1952 ע"י תנועת גורדוניה. פסל סביבתי, טרקטור ולוח זיכרון מזכוכית שהוקם ליד שובך תנשומות 34 על ידי ילדי אבוקה בספטמבר 2011 ועוצב על ידי יואב שרל. המשכנו ברכיבה עוד כק"מ אחד עד לבריכת אבוקה שם המים קצת עכורים והקרקע בוצית מעט ,אך נעימים לשחיה והתרעננות יעלי הפליאה בשחית הדולפין ועמי הצטרף אליה. המשכנו דרומה כ 5 ק"מ ונכנסנו למטעי הדקלים עד לעין נווה מרים מעיין לזכרה של מרים רוז . את המעין בנה נכדה , אבנר רוז ז״ל בן קיבוץ טירת צבי, שנהרג בתאונת דרכים ביוני 2013 . זולה מוצלת יפה ונעימה שבה עשינו הפסקה של בוקר סביב השולחנות כשאריאל מכין לנו קפה משובח והשתיה בכוסות הקפה נעשית בזוגות וובשלשות ,יעלי מכבדת אותנו בעוגת תפוחים טעימה כרגיל ועוד עוגת פירות יבשים נהדרת שהביא מישהו מהחברים . ליד השולחנות מדרגות עץ ורמפה עם כורסא מעץ המעיין עם מים נקיים וטובים לרחצה עם רפסודה קטנה שגזעי דקלים משמשים לה כמצופים. לאחר ההפסקה הממושכת יצאנו לדרך דרומה לאורך בריכות הדגים הגדולות וטיפסנו על אחת הסוללות כדי לראות את איסוף שלל הדגי אמנון מהבריכות עובדי הבריכות התיאלנדים מפזרים להם חומר נוזלי שמטשטש אותם קצת בזמן לכידתם והכנסתם למיכלי האיסוף הגדולים המשך ..

YY
נכתב ב - 01/07/2014 22:40:06

המשך תיאור הטיול ....

והכנסתם של הדגים למיכלי האיסוף הגדולים כשהם ממוינים לפי גודלם.
המשכנו מערבה עוד כ 2 ק"מ עד לקיבוץ טירת צבי מלאנו אויר ומים בתחנת הדלק המקומית והמשכנו בטיילת הדקלים משמאלינו חלפנו על יד תל מנורה ישוב יהודי ע"פ הסברה והממצאים ששמו אינו ידוע. 50 מטר צפונית לתל נמצאו שרידי ישוב מהתקופה הביזנטית שמתחתיו שרידי מבנה מתקופת הברזל. במקום נמצאו שרידי בית כנסת מן המאה החמישית. במקום התגלו רצפת פסיפס ועיטורים רבים. כמו כן התגלו בפסיפס מנורת שבעת הקנים ושופר. במקום התחפר צבאו של קאוקג'י כשתקף את טירת צבי במלחמת השחרור. המקום שומם. כיום הקימו על התל מצפה על שם מתניה ראבינסאן שנפל במבצע "חומת מגן".
המשכנו צפונה ומזרחה כ 2 ק"מ עד לעין נזם חונזייר מעיין נחמד שתושבי המקום פיתחו ובו מזח קטן, ממנו ניתן לקפוץ למים. גובהם עד שני מטרים, בבריכה ענקית שאורכה עשרות מטרים(!). מעין מצויין. כאן מאיר קפץ למים ישר אחרי סיגל והופ שכח שמשקפי השמש על ראשו והם עכשיו צללו למים העכורים צוות אמודאים התגייס למשימת הצלת המשקפיים הובטחה ארוחה למוצא הישר
אחרי מאמצים מרובים ספקטור בסיוע אריאל השיבו את האבידה לבעליה.
המים בבריכה היו נעימים וטובים לרחצה.
אחרי התרעננות זו נשאר לנו להמשיך צפונה בסמוך לקיבוץ הדתי שדה אליהו הדוגל בגידולים אורגניים ושומר על צביון הקיבוץ של פעם ,במרכז היישוב ניצבת אבן מיל שנמצאה ליד אולם הספורט, שהייתה אבן המיל החמישית בדרך מבית שאן (סקיתופוליס) לשכם (ניאפוליס) ושהוצבה בשנת 213 לספירה.
ליד מטעי הדקלים רצים להם עדר חומרים חמודים שהסכימו להצטלם. המשכנו צפונה דרך המטעים עוד כ5 ק"מ בדרך חלפנו ממערב לנו ליד תל רחוב התל הגדול ביותר בבקעת בית שאן. התל היה בעצם עיר מרכזית וחשובה על דרך רוחבית קדומה שהמשיכה מזרחה אל עבר הירדן ומשם או צפונה לסוריה או דרומה אל עבר ים סוף-דרך המלך. העיר פעלה בתקופת הברונזה הקדומה התיכונה והמאוחרת ובתקופת הברזל. ב 2007 התגלו בעיר הכוורות הקדומות ביותר מתקופת המקרא. הן דמו לכוורות הגליליות המצריות אך עם זן של דבורים אנטוליות שיובאו כנראה מטורקיה לצורך תעשיית הדבש. העיר נחלקה לשנים החלק הדרומי גבוה והצפוני נמוך. ממזרח ישנם מספר מעיינות. המקום אינו מוזכר בתנ"ך אלא בכתבים מצריים. החפירות מתנהלות בו באופן קבוע והממצאים הם רבים. ייתכן שהמקום חרב סופית ולא יושב לאחר הכיבוש האשורי ב-732 לספירה.
וחזרה תוך כדי עליה לככניסה לקיבוץ עין הנצי"ב לחניית המכוניות המשכנו ישר לטבילה האחרונה להיום בבריכה הטבעית המדהימה של עין הנציב /עין יהודה מעיין מדהים מתאים לרחצה, בכניסה לקיבוץ שמאלה בפנייה השנייה ומיד תראו בצד שמאל. מים צלולים שקופים, עמוקים (יש מקפצה), בריכה גדולה, חבל לקפיצה למים, מיזרונים שאנשי הקיבוץ שמו על המים על מנת להינות מהם, ספסל והמון צל מסביב לבריכה ,אבל המון זבובים שלא נותנים מנוח.
לאחר רחצה ארוכה חזרנו למכוניות.
הסיום היה בקפה קפה שליד מושב שדה תרומות.
שמענו סיפורים מהחוזרים מאירלנד.
לסיכום היה יום טיול מעולה בהתחשב שבחוץ הייתה טמפרטורה של 36 מעלות כמעט ולא הרגשנו אותה בזכות הרחצה במעיינות המרעננים.
תודה ליעלי שיזמה את הטיול ,תודה גדולה למשה שהוביל לאריאל שהיה במאסף.
ולכל החבורה הנהדרת על עוד יום שלישי שבאמת כולו טוב.
תודה מיוחדת לאבי על הטרמפ.
נכתב ב - 02/07/2014 00:21:19

סיפור הטיול מעצים את ההנאה מהטיול, תודה!

וגם התמונות נהדרות
תודה גם למשה על תכנון והובלת הטיול
המוצלח ביום חם.
ולכולכם על היותכם חברים נפלאים לרכיבות..
נכתב ב - 02/07/2014 00:21:22

סיפור הטיול מעצים את ההנאה מהטיול, תודה!

וגם התמונות נהדרות
תודה גם למשה על תכנון והובלת הטיול
המוצלח ביום חם.
ולכולכם על היותכם חברים נפלאים לרכיבות..
נכתב ב - 02/07/2014 09:36:17

גלריה מעולה

תודה ליורם על הגלריה ולמשה הכרמי על המסלול הרטוב והנהדר.
נכתב ב - 02/07/2014 10:15:20

יופי של גלריה

לעוד יום רכיבה חביב ומהנה בחברותא נהדרת .
נכתב ב - 02/07/2014 15:24:22

נהדר

אחלה תיאור, יופי של תמונות רטובות.
נכתב ב - 02/07/2014 17:53:00

יורם יישר כח על הגלריה הממצה.

שמחתי לארח את החבורה נעימת הסבר בחבל ארץ הביתי שלי. על עמק בית שאן נאמר שהוא פתחו של גן עדן ויש הסוברים שהינו האגזוז של גן העדן.