SYNT - מעין זיתים ועד לאמנון שבכנרת

נפתח ב: 06/05/2015

YY

אוטובוס הקבוצה אסף אותנו כ 30 רוכבות ורוכבים מנקודות האיסוף הרגילות יבנה וראש העין ,הפעם היינו אוטובוס עמוס לעייפה ומאיר דאג לסדר את האופניים כדי שיהיה מספיק מקום לכולם. אחרי נסיעה של כשעתים הגענו לחניון עין זייתים שבדרך אספנו את ספקטור בסמוך לצומת גולני ושאר הצפוניים הצטרפו אלינו בנקודת היציאה בחניון היפה של עין זייתים בסמוך למושב דלתון. לאחר התארגנות יצאנו לדרך בהובלת בני כאשר במאסף אדי. המסלול הפעם רצוף ירידות ,והתחלנו כ 2 ק"מ בדרך עפר המובילה בין היתר לקבר יונתן בן עוזיאל או דרך נוף ביריה אח"כ עליה ולאחריה יבואו הרבה ירידות מהירות כאשר משמאלינו נוף מרהיב של הגליל העליון כרמים וחורש ורמות נפתלי מרחוק. אחרי כ 5.5 ק"מ של ירידות ומעט עליות ביער ביריה הגענו בכביש לנבוריה או ח'ירבת נרבתין, ובו שרידי בית כנסת עתיק המתוארך לסוף המאה ה-1. בית הכנסת שכן בתוך יישוב יהודי קטן אשר התקיים בימי בית ראשון, תקופת בית שני, ועד לתקופה הביזנטית. באתר נמצאו שרידים ליישוב מתקופת הברזל ומימי הבית הראשון. הכפר, אשר התגלה כבעל אוכלוסייה יהודית שיגשג בתקופת בית שני, בעת שהתחברו ספרי המשנה והתלמוד. הוא מזוהה עם כפר נבוריא, מולדתם של אמוראים מדור רביעי, בהם רבי יעקב איש כפר נבוריא. מכאן יצא גם "רבי יעקב איש כפר נבוריא", שלימד בצור וקיסריה בניגוד להלכות, ועל כך הלקו אותו ונזפו בו הרבנים. היישוב ננטש מיושביו בתקופה הערבית הקדומה. שמו הערבי של המקום, ח'ירבת נברתין, שימר את צליל שמו של היישוב הקדום. פירה ראשונה באתר ערכו היינריך קוהל וקרל וטצינגר בשנת 1905, במסגרת הסקר המקיף שלהם על בתי הכנסת בגליל. בחפירות שערכה משלחת מארצות הברית נחשף בית כנסת, חדרי מגורים, מתקני מלאכה ועדויות לקיומה של מערכת מסתור תת-קרקעית. החופרים גילו באתר כלים מחרס, מאבן ומזכוכית, האופייניים לימי המשנה והתלמוד. בשוליים המערביים של הגבעה נמצאים קברים עתיקים. קיבלנו הסברים מעמיקים מעמית והמשכנו המשך תיאור הטיול למטה.

YY
נכתב ב - 06/05/2015 13:31:07

המשך תיאור הטיול ....

והמשכנו וחלפנו ליד המעיין נבוריה נובע מתוך מערה קטנה, הנמצאת בלב משטח גדול ומבהיק של סלע קירטון לבן, בו נחצבו שקתות ששימשו להשקיית צאן ולכביסה. קק"ל בנתה כאן טרסות, נטעה עצי בוסתן והפכה את המקום לאתר טיולים. לפי ספי בן יוסף, המעיין הוא אחד המקומות שבשלוליות שלו ניתן להבחין בסלמנדרות צעירות. הן מצויות בגממיות, גומות ושקעים, בסלעים מסביב למעיין, אשר בהם צמחו צמחי מים.
המשכנו בכביש היפה בעיקר בעליות כ 2.5 ק"מ עד למושב עמוקה פה פגשנו את גיל מראש פינה שהתגעגע אלינו ,הקפנו את עמוקה והתחלנו בירידות בדרך עפר לכיוון חצור הגלילית אחרי 3 ק"מ של ירידות חזקות מאד משהכרמלי כמעט ונופל , הברקסים צועקים ומתחממים הגענו לחניון חוני המעגל של קק"ל מלא ילדים של כיתות א' מהעיירה מכינים סלט ותפו"א למדורת ל"ג בעומר אנחנו התמקמנו בשולחנות להפסקה של בוקר ,התה המסורתי של הנשיא בריחוק מאיתנו אריאל מכין קפה מהביל ,פישקו מחלק את האגוזים שלו אבי את עוגת הפירות היבשים המצוינת וכולם מרוצים.פגשנו פה את ביבי מעוז האגדי שנשיאנו הרעיף עליו הרבה תשבוחות ובצדק.
חצור הגלילית החלה עם הקמתן של שתי המעברות "חצור א'" ו"חצור ב'", שהוקמו לצורך קליטת העולים החדשים שהגיעו לארץ בגל העלייה ההמונית, בשנת 1953. השם חצור מקורו ביישוב העתיק ששרידיו נמצאים בקרבת מקום בתל חצור. רוב מייסדי חצור הגלילית היו עולים מצפון אפריקה.
בשנת 1956 הוכרזה חצור הגלילית כמועצה מקומית.העיר שמרה על צביונה הדתי-מסורתי והוקמה בה גם קריה חסידית - מאוכלסת בעיקר בחסידי גור. מתגוררים בחצור הגלילית 8,873 תושבים.
מעל החניון שבו חנינו ישנו את קברו של חוני המעגל שהיה תנא צדיק אשר נחשב בעיני אנשי דת רבים לבעל מופת, בן דורו של שמעון בן שטח מן המאה הראשונה לפנה"ס.

על פי המשנה (מסכת תענית פרק ג', משנה ח'), היה חוני בעל היכולת להביא לכך שתפילותיו יתקיימו. בתלמוד הבבלי (מסכת תענית כג, א) מצוינת גם גדלותו בתורה, ונכתב שהוא היה בעל הסבר בהיר, ושהיה מתרץ כל קושיה שהקשו לו בבית המדרש.
על פי משנה, מסכת תענית, נתבקש חוני להתפלל כדי שירדו גשמים, ובמקרה אחד שבו לא נענתה תפילתו לגשמים בשנת בצורת, הקיף עצמו במעגל, ונשבע שלא יצא מתוכו עד שירד הגשם. אז החל לרדת גשם שוטף, ופנו אליו על מנת שיתפלל להפסקת הגשמים.
לאחר ההפסקה ירדננו כ 2 ק"מ בכביש הראשי של חצור הגלילית עד לצומת וחצינו אותה התקדמנו מזרחה לכיוון ש"ת מחניים השדה נבנה על ידי הצבא הבריטי החל משנת 1943, ובנייתו ארכה כשנתיים. תחילה שימש השדה את חיל האוויר המלכותי כנגד הצבא הצרפתי של וישי בסוריה. בשדה נסללו שני מסלולים צולבים באורך של 1,080 מטרים וברוחב של 40 של מטרים. סביבם נסללו מסלולי הסעה היקפיים. בשדה ישבה טייסת 3 של חיל האוויר המלכותי האוסטרלי והייתה מצוידת במטוסי קרטיס P-40 וורהוק.
במאי 1948 נמסר שדה התעופה לידי חיל האוויר הישראלי. ב-21 באוקטובר 1973 המריאו משדה התעופה מסוקי יסעור אשר הנחיתו 625 צנחני מילואים מחטיבה 226 על פסגת החרמון וכבשו את מוצב החרמון הסורי (מבצע קינוח).
המשכנו על הכביש המוביל טובה זנגריה ולקיבוץ כפר הנשיא מזרחה אחרי 2 ק"מ פניה צפונה בסמוך בית הקברות של טובה זנגריה כפר טובא הוקם בשנת 1908 על ידי בדואים משבט ערב אל-הייב המונה כמה עשרות אלפי בדואים בכפרים בישראל, בסוריה, בלבנון ובעיראק. הכפר הוקם בסמוך למעיין עין טובא. לפי סקר הכפרים 1945 בארץ ישראל התגוררו בכפר 590 תושבים ושטחו היה 15,992 דונמים (מתוכם 2,307 דונם בבעלות יהודית).‏[1] במלחמת השחרור בא יגאל אלון אל הכפר ושכנע את ראש השבט השייח' אבו יוסף להתגייס לפלמ"ח, מאחר שזאת הייתה הערובה שלא יאונה לכפר כל רע ושצה"ל יגן על הכפר. המנהיג הסכים ו-45 מבני הכפר יצאו לשרת בכוחות הפלמ"ח, ביחידה שנודעה כ"פלהיב" טובא-זנגריה בפיקודו של יצחק חנקין. הם שרתו ולחמו במערכה על חיפה.
לאחר קום המדינה, צורפו אל טובא אנשי הכפר זנגריה שישב עד אז סמוך למקום בו נמצא כיום מושב אליפלט.בשנת 1988 שונה מעמד היישוב למועצה מקומית.
בהמשכה של הדרך עפר רכבנו 2 ק"מ ,משמאלינו עדרי פרות בסמוך למאגר מים מראה פסטורלי על רקע הרי צפת והגליל מאד יפה. התחלנו לרדת לכיוון הירדן ההררי במגמה מזרחה ודרומה עוד כ 6 ק"מ .בדרך בירידות התלולות ובדרדרת חיים שפט החליק ונפצע וטופל ע"י עדה והמשיך יד להפסקה מעל גשר הדודות שעל הירדן ההררי.
כולם נעמדו בפוזה של צילום קבוצתי גשר הדודות הינו גשר אירי המתוח על פני נהר הירדן במפגש דרך העפר. הוא קרוי על שמן של שלוש "דודות" מהוועד למען החייל אשר נסחפו וטבעו עת שניסו להביא אספקה לחיילי צה"ל בשוך קרבות מלחמת יום הכיפורים.
טרגן ומשה כרמלי המשיכו בירידה לגשר אדי המתין להם ,אבל אנחנו המשכנו כ 7 ק"מ בעליה מאד מאד מתונה בדרך לכרכום שם המתין לנו האוטובוס , היישוב הוקם בשנת 1986 על ידי תושבים ממספר מושבים בסביבה. שמו של היישוב הוא על שם יישוב קדום שהתקיים במקום בימי קדם בשם "כרכום

בכניסה ליישוב תצפית לעבר הכנרת ובקעת בית ציידא בשם "מצפה שגב" על שם בן היישוב. במקום עוברת דרך הירדן ההררי המובילה עד גשר בנות יעקב שנפרצה ונסללה על ידי הקרן הקיימת לישראל.
אחרי המתנה די ארוכה במצפה שגב היפה חניון קטן עם שולחנות ועצים מצלים ותצפית נפלאה על הכנרת והגולן. הוקם על ידי ילדי היישוב לזכרו של בן היישוב.
לאחר הגעת האחרונים המשכנו לישוב כרכום לאנדרטה לזכר מס' חיילים שנפלו בתקריות שונות במהלך השנים בעיקר בשנות ה 50-60
המשכנו בדרך סובב כנרת בירידה חזקה למטה עד לכביש 87 שמוביל לכפר נחום
נכנסנו בשביל וירדנו במדרגות עד סמוך לקו המים שביל יפה עד לחוף אמנון היפה נקודת הסיום אחרי כ 36 ק"מ, חיכינו לאוטובוס והתארגנו לרחצה ולפריסה סביב השולחנות.
הפריסה היתה מוצלחת סלטים טובים פשטידות שונות היה מצוין
כמה גיבורים נכנסו למים ולאחר מנוחה ארוכה התארגנו ליציאה חזרה הביתה.
תודה לכל העושים במלאכה טרגן וישראל היוזמים בני שרקח מסלול והוביל למופתולאדי המאסף המסור.ולכל החבורה הגדולה על עוד יום שלישי באמת מוצלח

נכתב ב - 06/05/2015 14:07:58

הסבר ותיאור מאלפים: כל מילה בסלע!

נכתב ב - 06/05/2015 14:27:17

גלריה מקסימה

אחד הטיולים מהטובים יותר של סינט
תודה לכולם.
נכתב ב - 06/05/2015 20:06:34

כרגיל היה לי כיף

תודה לחבורה המופלאה שבכל יום שלישי באים ללמוד על ארצנו. תודה לתורמים והמשקיעים. אני נהנתי.
נכתב ב - 06/05/2015 20:26:51

גלריה נהדרת

תיאור מקיף ומרחיב את האופקים.
תודה לבני על ההובלה ותיכנון המסלול ולאדי על האיסוף.
תודה לכולם היה נהדר
נכתב ב - 06/05/2015 21:33:59

היה שווה לרכב ממטולה וחזרה

רק כדי לפגוש אתכם , בלי נדר ניפגש עוד שבועיים במסד .
ויורם כרגיל גלריה מקסימה והסברים מעולים.
נכתב ב - 07/05/2015 10:33:37

כמו תמיד...

הסברים ממצים ותמונות נהדרות למסלול נפלא בחברותא משובחת
נכתב ב - 07/05/2015 10:57:45

תודה ליורם על התיעוד

המון תודות לטרגן על הרעיון, לבני על ההובלה ולשאר חברי סיינט על עוד יום רכיבה נהדר במחיצתכם - כן ירבו
נכתב ב - 07/05/2015 13:09:07

נהדר

יישר כח לחבורה ולפעיליה !!
ליבי מלא גאווה.
צבי
נכתב ב - 08/05/2015 18:13:43

גלריה נהדרת והסבר ממצה

תודה לטרגן הוגה הרעיון והמשקיע בארגון , לבני על ההובלה , לחברים שהביאו סלטים טעימים ובריאים, לישראל שהצטרף אלינו הפעם