SYNT - מזיכרון יעקב לחורשן ונחלי דליה והתנינים עם שמעון האדום

נפתח ב: 16/06/2015

YY

מאחר וחלק מגרעין הקבוצה מטייל השבוע באופניים ברחבי פרובנס התכנסנו לנו 12 רוכבות ורוכבים בחניה של אורט בנימינה ,שמעון הגיע ברכבת ונסע מהתחנה מבנימינה לנקודת היציאה. לאחר התארגנות די קצרה יצאנו לדרך מזרחה חצינו את הכביש 652 לזכרון יעקב פנינו צפון מזרח אחרי כ ק"מ אחד עברנו ליד מחצבה עתיקה מתוארכת לתקופה הרומית-ביזנטית. גובה המצוק מקס' 10 מ'. רוחב המחצבה עשרות מ'. המשכנו בשביל המטפס שעובר בתוך יער חן משמאלינו על הרכס שכונת נוה שרת של זכרון יעקב אחרי עוד 4 ק"מ במגמת עליה הגענו לשטח מישורי שבסמוך לו חירבת טאטא על ראשה השטוח של הגבעה פזורים שרידי חורבת טאטא כדרך חורבות רבות בכרמל ובשוליו, היתה גם זו כנראה, חווה חקלאית מן התקופה הרומית או הביזנטית. במקום נמצאים שרידי גדרות, שרידי בית-בד, גת חצובה, מערה חפורה ומעוצבת כדרך מערות המגורים בכפרים העתיקים ועוד כהנה וכהנה שברי מבנים פזורים בחורבה זו. מסביב צל של שבעה אלוני תבור ענקיים ועץ אלה ארצישראלית אחת, הצומחים בעיגול של רקדנים בשולי החורבה. בנקודה זו רחלי החליטה שזה מספיק בשבילה וחזרה בטרמפ שהגיע בדמותו של טנדר עם כלב זאב מאחור. לאחר המתנה לאחרונים החילונו לרדת בשביל הירוק לכיוון הר חורשן רכבנו כ 4 ק"מ בדרך נוף הר חורשן שם יפה חורשן. כשהאנגלים, שעל-אף היותם "כובשים" ושליט זר גילו רגישות לא קטנה לנושאי נוף וטבע, הכריזו על גוש היערות העצום שבין זכרון-יעקב ורמות-מנשה כ"שמורת טבע", עדיין ההר הזה נקרא טַ'הְרַת אֶלְהַטַרִי. כלומר - הגבעות שנראות כמו גב של חזירת בר... ב- 1970 הכריזה גם מדינת ישראל על המקום כשמורת טבע וקראה לו חורשן. בגלל החֳרשים כמובן. הר חורשן הוא שם של אחת הגבעות הנמוכות, שמדרום לכביש 70 זכרון-יעקב ליקנעם. הגבעות האלה, שגובהן הממוצע הוא כ- 150 מ' בסך הכל, מכוסות ביער מדהים בצפיפותו, אך שלא כמרבית החרשים הים-תיכוניים, שצפיפותם היא סבך קוצני ובלתי עביר של אלון מצוי ומלוויו, הרי שפה נפגש אכן הסוג הצפוף של החורש עם הסוג הפתוח והמרווח של יער אלוני התבור, שהוא מאוורר, עציו עומדים בשלכת וזו מגוונת את הירוק הים-תיכוני בכתום בסתיו, בירוק בהיר ורך ובאדום באביב, והכל בסגנון אירופי. המשך תיאור הטיול למטה

YY
נכתב ב - 16/06/2015 23:14:57

המשך תיאור הטיול ....

על ההר הזה יש אוסף נכבד ולעתים אפילו מביך, של דרכים. מהן דרכי עפר היפות לרכב רך, מהן מיועדות רק לרכב שטח ומהן רק להולכי רגל. חלק מנתיבי ההר מסומן בצבעי סימון השבילים, כך שקל למדי לנוע ביער היפה הזה וליהנות פה ושם מתצפיות נוף על מישור החוף ועל הכרמל.
רכבנו שמשמאלינו המושבה המנומנמת בת שלמה והגענו אחרי כ 10 ק"מ להפסקה של בוקר בפארק של יער אלונה סביב השולחנות ללא קפה אכלנו כל אחד את הסדוויץ שלו.
חבורה של נערים צעירים עם מדריך יצאו לניווט עם מפה אכן דרך יפה להכיר את הארץ.
לאחר ההפסקה המשכנו בדרך הלבנה מזרח במקביל לנחל דליה בתחילה בצמוד לקו סיום היער אח"כ המשכנו דרך הכרמים המשכנו מזרחה לכיוון כביש 6 בדרך
עץ ברוש ע נ ק בסביבה שטוחה. נוף יפה ואויר צח. נחשב לעץ ברוש בקוטר הגדול בארץ. לידו עשינו צילום קבוצתי ,מאיר אפילו תלה את האופניים למעלה ,העץ מרהיב ביופי ובריבוי ענפיו.
המשכנו מזרחה חלפנו עפ"נ מעלה הבקעה התלול ,בסמוך לגשר שעל כביש 6 פנינו דרומה והתחלנו לטפס במעלה הגבעה שלאחריה ירידה כ 2 ק"מ מסביב מלא כרמים ומטעים אחרים הנוף נפלא הגענו לנחל התנינים ופנינו דרום מערבה כ 2.5 ק"מ עד סמוך למושב עמיקם חוצים את הכביש וממשיכים בדרך בינות למועים ועוצרים לבסוף בעין עמיקם שם הפסקת רחצה ,קיבלנו שיעור על האושר ועל בודהה בקיצור מעניין המים די קרים והרוב טובלים את רגליהם ומשכשכים אותן.
לאחר ההפסקה ממשיכים מערבה בדרך פוגשים עוד בריכה בה רוחצים מטיילים מגיעים לכביש חוצים אותו ממשיכים ומגיעם לסכר מנשה סכר על נחל תנינים, נקודת ההתחלה של מפעלי מנשה שהקימה חברת מקורות, הלוכדים את זרימות המים בחורף ומעבירים אותם לחולות פרדס חנה-קיסריה לשיקוע ולהחדרה. המים מוזרמים בחלק מהדרך בתעלות פתוחות ובחלק אחר באקוודוקט מודרני יצוק בטון. כרגע עובר צביעה בכחול.
ממשיכים הלאה מערבה פוגשים חבורה של נודיסטים הרוחצים במים וכולם נהנים.
אחרי שכולם משפשפים את העיניים ,ממשיכים לעין אביאל מעיין שנחפר בתוך סבך שיחי הקנה בנחל תנינים ( על ידי אנשי המקום ).המקום קטן מלהכיל אנשים רבים. עין אביאל הוא בעצם רצף של מעינות הנובעים בנחל תנינים ולא מעיין אחד , אחרי רחצה קצרה וצילומים ליד המפל מתחת לקני הסוף ממשיכים. עוד כ 4 ק"מ עד לכביש בצומת ליד שוני ונכנסים לשביל האופנים המסודר שעובר ליד תל שוני מהתקופה הרומית במקום מרחצאות ואמפי שעובר שיחזור, נמצא על ציר האקוודוקט שהוביל מים לקיסריה. אתר 72 במפת בנימינה (48) בסקר רשות העתיקות (קישור). מקום מושבם של מקימי בנימינה עד בניית הבתים הראשונים של בנימינה. אחרי הקמת בנימינה התיישבו במקום -גרעין בית"ר- מקימי נחלת ז'בוטינסקי שסופחו לאחר מכן לבנימינה שוני היה מקום ההתארגנות ויציאה ל"פריצת כלא עכו" ע"י האצ"ל ואח"כ מגיע לנקודת ההתחלה ליד אורט בנימינה .
מכן אנחנו ממשיכים לעין צור 500 מ' מהחניה מערבה אתר ארכיאולוגי מעניין ובו קולומבריום, חמאם, נקבה ובריכה בגודל 1.5X1.5 בעומק מטר. סביב המעיין שולחנות פיקניק, ספסלים ופינות מוצלות. בשבת ראשונה בכל חודש יש הדגמת טיבוע ציפורי שיר בעין צור, פתוח לקהל הרחב ללא תשלום. האתר נחשב כחלק מגני הנדיב והכניסה בחינם.
מאיר טרגן ואדי היחידים שרוחצים בבריכה קטנה שאינה נקיה במיוחד.
לאחר מנוחה בצל חוזרים למכוניות ,הסיום בבית קפה יסמין בבנימינה .
תודה רבה לשמעון שהוביל מצוין באזור יפה ,לטרגן שיזם את הטיול ולאדי המאסף ,קבוצה קטנה בטיול שזרם היטב ללא עיכובים מיותרים.
ולכל החבורה על עוד יום שלישי מצוין.
תודה מיוחדת לחיים על הטרמפ.
נכתב ב - 17/06/2015 06:54:53

נכתב ב - 17/06/2015 14:38:15

יופי של גלריה יורם נהנתי לקרוא ולצפות בתמונות

נכתב ב - 19/06/2015 12:14:16

לקרוא את התאורים האלה כל שבוע זה עונג אמיתי. douze pointe!!!