סובב כנף - בסממן בתי כנסת עתיקים

פרטים

נפתח ב: 23/07/2015
סוג: טיול בארץ
 116 תמונות
 6 תגובות
 815 צפיות

נפתח ע"י

קבוצה

לא נבחר קבוצה

מסלול

לא נבחר מסלול
לאחר חורבן הבית השני ובמיוחד לאחר מרד בר כוכבא עבר מרכז הכובד של העם היהודי לצפון הארץ. הסנהדרין נדדה לגליל. בשלהי התקופה הרומית ובתקופה הביזנטית החלה פריחה תרבותית וכלכלית: נחתמה המשנה, נכתב התלמוד הירושלמי ועשרות ישובים יהודיים זכו לעדנה - ברעם, גוש חלב, מירון, כבול, טבריה ועוד אכלסו קהילות יהודיות פורחות וברובן נבנו בתי כנסת מפוארים. בגולן שהיה מבחינה הלכתית חלק מהגליל קמו ישובים יהודיים כמו קצרין, כנף, נוב, חספיה ועוד. ערים מסוימות היו מעורבות ליהודים ונכרים: ציפורי, בית שאן וגדר. אחד המאפיינים החשובים הוא בית הכנסת. למעשה בתי הכנסת הקדומים הם האתרים החשובים ביותר ששרדו בארץ. יש בהם עניין רב לא רק בשל תרומתם ההיסטורית, אלא גם בשל ייחודם האומנותי-אסתטי וערכם הארכיאולוגי. בתי הכנסת הקדומים מהווים את הביטוי המוחשי ביותר לרציפות היישוב היהודי בארץ. בתי הכנסת זורים אור על תולדות היישוב היהודי בארצו. מדובר בבתי כנסת מהמאה השלישית והרביעית לספירה. למרות קווי הדמיון הרבים, מראים המחקרים שנעשו בבתי הכנסת שהם נבדלים בשינויים ותוספות. לעיתים הפתח הוא במזרח, ככתוב:"אין פותחים בתי כנסיות אלא למזרח" [תוספתא, מגילה, פ"ג, הכ"א]. לפעמים יש בהם מבואה או רחבה מקורה. נראה שלמרות התוכנית האופיינית של בתי הכנסת בכל אזור, התירו לעצמם המתכננים יד חופשית בביצוע שינויים או בהתאמות תכניות הבנייה לתנאים ולצרכים המקומיים. מטרת הטיול הייתה לבקר בשלושה בתי כנסת, שנים מהם מאוד ידועים "דיר עזיז" ו"אום אל-קנטיר". השלישי בית כנסת לא ידוע ולא מוכר כלל. בדו"ח עתיק יומין של רשות העתיקות, בסקר שנערך בגולן לאחר מלחמת ששת הימים נתגלה אתר ובו מבנה שעל פי צורתו, משערים הסוקרים כי מדובר בישוב יהודי והמבנה אופני לבית כנסת קדום. אין לנו כיום כל אינפורמציה על היישוב או על בית הכנסת. לאחר שחיפשנו בשדות הקוצים מצאנו את האתר. לשמחתי ראיתי פעילות ארכיאולוגית מסוימת באתר עם הכנות לחפירה. מקווה שהחפירה תאיר אור חדש על האתר. תודה לכל אלה שהגיעו ולקחו חלק בטיול.

תוצאות 1-20 מתוך 116

מבט מבחוץ על בית הכנסת
יורדים חזרה לאופניים
ואנו כבר על הדרך
רוטח קלילה נושבת
פה ושם חוצים מעברי מים קטנים
שם רחוק בחבורה מטפס טיפוס חזק מאוד
עליה קשה מאוד מדורדת חזק לא תמיד ניתן לרכיבה
גם בעליה צריך לשים לב לנוף
אוף....זו הייתה עליה קשההה
מאפסים דופק לאחר העליה
יהודה
רמי
משה
נועם ומשה
על הדרך
שם....רחוק....רואחם את היעד הבא
היעד הבא - בית הכנסת אום אל-קנטיר
נהנים מהרוח הקלילה ומהנוף
רידיה ארוכה....סלעית...דרדרת ...מה לא...לנחך סמך
שם....למטה....למטה....נחל סמך לשם יורדים
שיש מים יש גם צמחיה
אריה בים הקנים
ממשיכים לרדת למטה....למטה
גשר ההטייה הסורי
חבל שלא ניתן לשמוע את רעש המים
זרימה חזקה בנחל
איזו מנגינה ערבה לאוזן
ההסבר
שנבין
משהו לא שגרתי בנוף
עולים עליה לא קצרה לבית הכנסת אום אל-קנטיר
לפחות פה הדרך סבירה
עצרנו בצומת להתעניין בכתוב
נחל סמך למרגלותינו
עוד עליה קצת מדורדת ואנו בבית הכנסת
ניתן לראות את העגורן שנמצא בבית הכנסת
אום אל-קנטיר - לקרוא בנקודות לציון על המקום
אחת מהבריכות
חלק ממערת המים שכנראה שמשה להלבנת הפשתן
ניתן לראות את חת משלושת הקשתות
מקום נהדר להפסקה
מוטי מצנן את האופניים מהעליה הקשה
בית הכנסת אום אל-קנטיר בשיא הדרו
הכניסה של בית הכנסת
ניתן להתרשום מגודלו העצום של בית הכנסת
מבט מהכניסה לתוך בית הכנסת אום אל-קנטיר
פשוט מלא חן והוד
ההכלית מקום ארון הקודש -באף בית כנסת לא נמצאה הכל
המנורה שהייתה בבית המקדש - מנורת תלת רגל
הגניזה של בית הכנסת
מרב - המקום מרשים ביותר הרבה זמן לא הייתי פה
אבן מתחת לרצפה נלקחת ממקדש פאגני שהיה באזור
חיה טורפת על האבן שנלקחת ממקדש פאגני
עיטורים יהודיים מרהיבים על עמודי ההכלית
החבורה בכניסה לבית הכנסת באום אל-קנטיר
מתרשמים מסביב לבית הכנסת
אבן ועליה חקוקה מנורת בית הקדש - מנורת תלת רגל זו
עזבנו את בית הכנסת אום אל-קנטיר
בדרך טעמנו מהתאנים העסיסיות והמתוקותתת
עוקפים את היישוב נטור
עץ אקליפטוס שקליפתו נשרה וכולו אדום כמו קטלב
נכנסו לדרכים לא מוכרות ולא ממש מסומנות
למזלנו יש רוח נגדית חזקה שמצננת אותנו
אריה
מוטי ורמי
בדרך לבית הכנסת השלישי מסקר ישן של רשות העתיקות
מחפשים את האתר בין שדות הקוצים
שותפי לחיפושים ליד מבנה שנראה כמו שרידי מגדל
מצאנו את האתר - מגודר ושלטים של רשות העתיקות שאסו
על פי סקר של רשות העתיקות היה פה יישוב יהודי וכנר
רואים סימנים של הכנות לחפירה מקווה שנדע מה היה פה
מצלמים מרחוק הכל מגודר היטב ואין כניסה
בשטח אבני בזלת גדולים כפי שרואים במקומות אחרים בג
זה כנראה שרידי בית הכנסת לפי דוח סקר של רשות העתי
מרב
נועם...זהו ממשיכים
ונמשיך לאורך הגדרות
בדרך לדרך הרומית
החבורה
ולפתע מספר צבאים חצו במהירות רבה את השביל
בקושי הצלחתי לצלמו
והוא רץ בין הקוצים - רואים את הקרניים
רוכבים על הדרך הרומית
המגדל הרומי - לא ניתן להכנס מרוב קוצים הכל סבוך
ניתן להבחין בקירות מורמים בשיפוע
ממשיכים על הדרך הרומית
מתחיל להיות קצת חם
עזבנו את הדרך הרומית ואנו על צלע ההר מעל נחל סמך
דוהרים קדימה
עולים....יורדים....עולים ...יורדים
בדרך לכנף לרכבים
וכנף מולנו
חוצים את כנף לרכבים
סוף הטיול נתראה בטיול הבא

תוצאות 1-20 מתוך 116

שאלות ותגובות

נכתב ב - 23/07/2015 13:24:21

נקודות לציון

כנף – מושב על המדרון היורד מרמת הגולן. המושב קרוי על שם הכפר הערבי "מזרעת כנף" שבו נתגלו שרידים של יישוב מתקופת בית שני, תקופת המשנה והתלמוד. הגרעין המייסד התמקם במקום אחר בשנת 1985 ורק בשנת 1991 עבר למיקומו הנוכחי.

בית הכנסת דיר עזוז [התקופות הרומית הקדומה, הרומית התיכונה, הרומית המאוחרת, הביזנטית, האומאית, העבאסית] – בית הכנסת נתגלה על ידי אוליפנט בשנת 1885. אוליפנט מתאר מבנה גדול בנוי אבני גזית ומבנה נוסף שזוהה כבית הכנסת. כמו כן מצא אגן ריסוק של בית בד ובית מעיין הבנוי גם הוא אבני גזית. האזור נסקר מספר פעמים על ידי סוקרים שונים ובית הכנסת לא זוהה. רק בשנת 1968 שנסרק המקום על ידי ד אורמן זיהה הוא את בית הכנסת. בשנים 1988-2004 נחפר המקום על ידי בן דוד ומעוז, לפי הממצאים בסקר ובייחוד בחפירות, נמצא כי ראשית היישוב במקום הייתה בתקופה הרומית הקדומה. הממצא מתקופה זו וכן מהתקופה הרומית התיכונה דל מאד. אנו יודעים שהיישוב פרח בתקופות הרומית המאוחרת והביזנטית. המקום נשאר מיושב גם במהלך התקופה האומאית ובית הכנסת שוקם גם לאחר הרעש של 749 [רעש השביעית]. המבנה המשיך לשמש כבית כנסת גם בתקופה העבאסית. מיקומו של האתר בגוש היישובים היהודיים בתקופות הרומית והביזנטית מעידים כי בתקופות אלו היה זה יישוב של יהודים. שם האתר 'דיר' פירושו מנזר. יחד עם זאת, הממצא הנוצרי באתר דל ביותר וכולל צלב חרוט על אבן שנמצא משובץ בקיר בית בן זמננו. שבר משקוף נוסף עם עיטור צלבים נמצא בחורבה. ממצאים אלו מעידים על נוכחות נוצרים באתר. לא ברור האם ישבו בצד היהודים או שהתיישבו במקום מאוחר יותר. לדעת מעוז שימש בית הכנסת, בשלבו הסופי כמנזר. שותפו לחפירה, בן דוד, שולל הצעה זו מכל וכל. יתכן שהמבנה העליון קשור למנזר, אם כי ללא מידע על תכניתו הפנימית אין אפשרות לאשש זאת. לחילופין אפשר להניח כי הבדווים שהגיעו למקום זיהו את שרידי המבנה הגדול כמנזר. אנו יודעים שבית הכנסת שימש כמרכז הרוחני והקהילתי של קהילה יהודית שחייה במקום מימי התלמוד. בית הכנסת בנוי מאבני בזלת גדולות שבונות קירות עבים במיוחד, ניתן להבחין בספסלים שנשתמרו היטב, בתבליט הפרח ותבליט המעוין בבסיסי העמודים מעוטרים. בצדו הדרומי ניתן להבחין במעין "שקע" ויש הטוענים שזה מקומות של ארון הקודש. על פי השחזור בית הכנסת הכיל שתי קומות ומעליהם גג רעפים. בבית הכנסת נחשפה כתובת השייכת יש הגורסים למבנה במת ארון הקודש. בכתובת מופיעה המילה "יהודה" וכן המספר"295" המציין כנראה את מספר השנים שחלו מאז חורבן הבית.

בית הכנסת באום אל-קנטיר – "אום אל-קנטיר" האחד הישובים שהתפתח בסמוך למצוקים של נחל סמך שבמרכז הרמה. שמו המקורי של הכפר אינו ידוע, הערכה אחת מציעה את הישוב "קַמָטִרְיָא" הנזכר בתלמוד. במאה השישית לספירה בנו תושבי הכפר בית כנסת מפואר. שני פתחים הובילו למבנה – מדרום וממערב. ספסלי אבן הקיפו את כתליו הפנימיים ובחלקו הדרומי ניצבה "היכלית ארון קודש" מפוארת, עשויה אבן בזלת שהתנשאה לגובה של יותר מחמישה מטרים. בית הכנסת הכיל שפע עיטורים ובניהם מנורות שבעה קנים - הסמל היהודי המובהק ביותר [גם פה כפי שראינו בבית כנסת רבים, המנורה היא מנורת תלת רגל. עוד עדות שסמל המנורה כפי שמוצג לנו כיום בסמל המדינה אינה המנורה שהייתה בבית המקדש. ברור היום לארכיאולוגים שהאומן שצייר את המנורה על שאר טיטוס –ממנו נלקחת המנורה לסמל המדינה – מעולם לא ראה את המנורת בית הקדש. מנורת בית המקדש הייתה מנורת תלת רגל]. מבנה בית הכנסת התנשא לגובה שתי קומות והוא קוּרָה בגג גמלוני מחופה רעפי חרס. בשנת 749 לספירה כמאה וחמישים שנה לאחר בנייתו, חרב בית הכנסת והישוב כולו ברעש אדמה אדיר המכונה "רעש שביעית" [מתואר בכתבים יהודיים שחל בשנת שמיטה]. ברעש זה חרבו גם בית שאן, טבריה, סוסיתא, כפר נחום ועוד. מאז ועד סוף המאה העשרים עמד בית הכנסת בשממונו. בשל היות האתר מבודד יחסית נותרו רוב האבנים בשטח ולא נשדדו ובכך יצרו הזדמנות נדירה לארכאולוגים לנסות ולהרכיב כבעבודת "לגו" את המבנה שקרס. המקום נתגלה ה ב-1884 על-ידי אוליפנט, וכך כתב אולפינט ביומנו:"...השיח, מורה הדרך שלנו נעלם לפתע מתחת לשיפולי הרמה. רדפנו אחריו ומצאנו אותו נחפז במורד תלול של מצוק בזלתי...ניצבנו במרומי שפתו של ואדי סמכּ`...לאחר שהקפנו סלע בזלת עצום שניצב שם, נתגלה לעיננו מחזה משובב-נפש ומדהים ביופיו. כאן, באתר מבודד ולא נגיש שהוד קדומים חופף אותו, תחבלו הקדמונים והקימו בימים קדמונים מקום מקלט מסותר ומקסים. שכן נתברך בדבר החשוב ביותר כדי להרבות יופי ונועם – מעיין שופע מים קרירים. מימיו הזכים כבדולח זרמו אל בריכה מלבנית, שוקטת וקסומה, שעמדה למרגלות סלע זקוף, גדול ושחור. מן הסלע הזדקרו שתי קשתות גדולות. השיח` הפגין קוצר רוח ...לדבריו נקרא המקום אֻם אל-קַנַאטִר שתרגומו "אתר הקשתות". בקצה הדרומי של המדרגה נמצא בית מעיין, ממנו שרדו שני קמרונות בנויים גזית. האחד נותר בשלמותו והשני הרוס במידה רבה. על אבן הראשה של הקמרון השלם הייתה חקוקה כתובת יוונית, שאוליפנט לא הצליח לקוראה. ליד המעיין מצא אוליפנט אבן עם תבליט אריה. בתוך החורבה נמצא מבנה בנוי גזית שנהרס ברעידת אדמה. בהריסותיו נראו ששה עמודים. אוליפנט צייר גם את מזוזת הפתח וכן קשת משחררת, אבן עם תבליט נשר וכרכוב יפה. על פי הממצא הציע אוליפנט כי המבנה היה בית כנסת קדום. מיד אחריו ביקר במקום שומכר, גם הוא תיאר את בית המעיין ואף צירף תכנית, מבט ופרט של אחד הקמרונות. שומכר תיאר שני קמרונות, ולא הזכיר כי אחד מהם הרוס. המבט שפרסם הוא למעשה הצעת שיחזור של המבנה, שבה הושלם הקמרון הימיני וצויר קיר אבן שמגיע עד ראש המצוק. קיר זה לא שרד, ולפי התיאור של אוליפנט נראה שהיה הרוס בזמן הסקר של שומכר. מתחת לאחד הקמרונות מצא שומכר אבן עם "טבולה אנסטה" ועליה כתובת שחוקה. בסמוך למעיין צייר שומכר את האריה שמצא אוליפנט. בניגוד לאוליפנט לא זיהה שומכר את המבנה כבית כנסת, למרות שעמד על דמיון המבנה למבנה בח'רבת א-דיכה. בשנת 1905 ערכה משלחת ברשות קוהל ווצינגר חפירה קצרה בחורבות בית הכנסת. בחפירה נחשפו קטעים מהקירות הצפוני, המערבי והדרומי של המבנה, שרידי הסטילובט וחמישה מעמודי הטור המערבי, קצהו המערבי של הסטילובט הצפוני וכן אכסדרה בחזית הפתח. מאז נערכו לא מעט חפירות במקום. "אום אל-קנטיר" כפר יהודי המתוארך לתקופת המשנה והתלמוד. מקור השם על שלושת הקשתות המונומנטליות הניצבות בסמוך למעיין. החוקרים לא ידעו למה שימשו הבריכות וממה התפרנסו תושבי הכפר. לכן הלכו החוקרים על פי דרך השלילה והגיעו למסקנה כי המקום שימש כמקום להבנת פשתן עבור תושבי רומא העשירים. יש ציון קצר בכתובים, כי בגולן יש מקום שתושביו עוסקים בהלבנת פשתן, אך מקום לא מצוין. לכן הגיעו החוקרים למסקנה כי תושבי "אום אל- קנטיר" עסקו בהלבנה פשתן עבור קסרי רומא והתושבים העשירים [לבנות בית כנסת כל כך מפואר דרש הרבה מאוד כסף]. בית הכנסת ב"אום אל-קנטיר" נחשב לאחד מבתי הכנסת המפוארים והמשוחזרים ביותר בארץ. זהו בית הכנסת היחידי שבו השתמרה ההכלית [מקום ארוך הקודש]. כאמור בית הכנסת חרב בשנת 749 ברעידת אדמה גדולה. מאז שנת 2003 מזוהה יותר מכל עם החפירות באתר "יהושע דריי" המכונה בפי כל "ישו". "ישו" היה מעצב פנים בהשכלתו הפורמלית, נמשך יותר אל הארכאולוגיה ואל עולם אמצעי יצור חקלאיים קדומים. לאחר שחזור בתי בד, גתות, טחנות קמח ועוד התגלגל אל הפרויקט המורכב והמאתגר שבמורדות הגולן. תחילת החפירות כאן היא תוצאה של יוזמה של הארכאולוג ד"ר חיים בן-דוד שזכה לתמיכה נלהבת של שר התיירות דאז רחבעם זאבי – על שמו מכונה האתר גם "קשתות רחבעם". יהושע דריי הביא שיטה חדשה לתחום שיחזור הארכיאולוגה - אנסטילוזיס – פעולת שיחזור שמשמעותה החזרת אלמנטים שנפלו ממבנה או קירות שהתמוטטו למקומם המקורי במבנה. כל האבנים נסרקו בלייזר ולכל אבן הושתל שבב זעיר ובאמצעות תוכנה מיוחדת אשר קוראת את הנתונים מתקבל תמונה תלת-ממדית ומדויקת של המבנה, כך אפשר להגיע למיקום המדויק של כל אבן ואבן במבנה המקורי.
etk
נכתב ב - 23/07/2015 14:45:54

תודה רבה

נכתב ב - 23/07/2015 20:48:01

גלריה יפה מאוד

קראתי בשקט את כל נקודות הציון ורק אז התחלתי לראות את התמונות .
מקומות מרשימים יש לנו ברמת הגולן .
לפי התמונות רואה שנהניתם ברכיבה .
איתן ממתין בקוצר רוח לסיבוב נוסף (תוציא רכיבה ליום שבת).
YY
נכתב ב - 24/07/2015 07:25:07

יופי של גלריה והסברים מעניינים

נכתב ב - 24/07/2015 17:09:41

כבר מתגעגע לטיול הבא

נכתב ב - 25/07/2015 09:50:02

כיף לחזור לקבוצה

קבוצה טובה ומהנה ...ואיתן הגדול מכולם ...נתראה

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר