SYNT - סובב גוש דן עם פישקו

נפתח ב: 02/09/2015

YY

בבוקר חמים התאספנו בשעה מוקדמת בחניית הפארק הלאומי ברמת גן חמישה רוכבים ורוכבת , פישקו שפתח טיול והוביל אותו ,נתן לו שם שנשמע מאד מבטיח "מסלול קרוב שיש בו הכל" שניים מהרוכבים הרשומים ,לא הגיעו וחכינו להם רבע שעה תמימה. לאחר בירורים טלפוניים יצאנו לדרך נכנסנו לתוך הפארק שהוא פנינה ירוקה נפלאה , הוקם בשנת 1953 הוקם בו גן זיאולוגי גדול ,בין השנים 2005‏-2007 עבר הפארק שיפוצים נוספים. הסירות הוצאו מהאגם, נבנו שתי מזרקות חדשות המוארות בלילה בצבעים שונים. באגם ניתן לראות עופות מים רבים, בהם מיני ברווזים שונים (כגון ברכיה), חלקם מקומיים אך רבים מהם חונים בו בעת עונות הנדידה למנוחה ואף לגידול צאצאים. חצינו את הפארק שמאד נעים לרכוב בו ויצאנו בצידו הדרום מערבי ויצאנו לכביש הטייסים חצינו את דרך לוד ונכנסנו לחוות שלם שתהיה חלק מפארק שרון ,חצינו את נחל כופר המנקז את מי רמת גן והפרק הלאומי אל נחל איילון יבש בקיץ וערוצו חולי ומוקף צמחיה עבותה בשתי גדותיו. ואחריה לפארק שרון מהכניסה הצפונית שבה יש הרבה מגרשי חניה לנוחות הקהל ונעשות עבודות בתקופה זו . פארק אריאל שרון פתוח לקהל הרחב וכולל שטחים פתוחים, שדות, נחלים, אגמים ושפע פעילויות. בין הפעילויות שמציע הפארק תוכלו ליהנות ממרכז חוויתי ובו מיצג מרהיב המספר את סיפור הר הפסולת שהפך לפארק פורח, מדשאות נרחבות, אגם אקולוגי בלב ההר, נקודות תצפית מרום ההר על מטרופולין גוש דן, סיורים מודרכים, סיורים בטבע, שבילי אופניים ועוד. רכבנו מעט מזרחה ואח"כ בצמוד למאגר ההולך ונבנה הגענו לגשרגדול להולכי רגל אופנועים ואופנים עם מפת האזור. שנתרם ע"י משפחה מקנדה וניטעו עצי דולב שיעברו דרך קרקעיתו. מאפשר מעבר לשביל הצמוד לנחל איילון. רכבנו מערבה לאורך הנחל כ 3 ק"מ בשביל נוח לרכיבה במקביל לפארק דרום או פארק מנחם בגין בשמו הרשמי עד להגעה לאזור שכונת התקווה ונכנסנו לפארק דרום דרך ספורטק דרום ושכונת הארגזים השכונה נמצאת בשטח בו שכנה עד מלחמת העצמאות העיירה סלמה, שנכבשה במבצע חמץ. לאחר קום המדינה, התיישבו בבתי העיירה תושבים יהודים, שנשלחו על ידי הסוכנות היהודית או הגיעו בעידודה. חלק מהתושבים הקימו בתים חדשים על הקרקע. המשך תיאור הטיול למטה .

YY
נכתב ב - 02/09/2015 10:15:46

המשך תיאור הטיול ....

שכונת הארגזים המשך - במשך השנים הוקמו בשכונה בתים נוספים, חלקם בידי בניהם של התושבים הראשונים וחלקם בידי תושבים חדשים, בהם קבוצת אסירים משוחררים שהתיישבו במתחם המכונה "מתחם אסמל". ב-1991 הוקמו בשכונה 56 מגורונים, בהם שוכנו עולים מברית המועצות וזוגות צעירים.
תושביה הראשונים של השכונה לא הורשו לרשום את נכסיהם, ולא הוכרה כל זכות קניין שלהם בבתים. התושבים שהגיעו בהמשך התיישבו במקום ללא היתר לכך, ומשכך, גם הם נעדרי זכויות קניין במקום. התרחבות השכונה נעשתה באופן עצמאי, ללא שהוקמו התשתיות לכך. מרבית רחובותיה אינם אלא שבילים צרים ולא סלולים, אין בה בתי ספר או גני ילדים, פינוי אשפה מוסדר החל רק בראשית המאה ה-21, ובהיעדר מערכת ניקוז מסודרת היא סובלת מהצפות כמעט מדי חורף. בביקורו בשכונה ב-1992, אמר ראש הממשלה יצחק רבין כי השכונה מזכירה לו את מחנה הפליטים ג'באליה.
המשכנו לפארק דרום היפה, הפארק נפתח לקהל בשנת 1988, ונקרא תחילה "פארק דרום" משום שמיקומו בדרום תל אביב. בפארק נמצא המתקן היחיד בישראל לסקי מים בעזרת כבלים. כמו כן בפארק אזורי מנגל, פינת חי, אגמים מלאכותיים, מדשאות ומשטח החלקה על גלגיליות.
הקפנו את האגם הגדול והתישבנו לנו בצל העצים ליד השולחנות להפסקה של בוקר עם הקפה שהכין לנו אריאל והעוגה הטעימה של יעלי.
לאחר הפסקה המשכנו מערבה וחזרנו כלעומת שבאנו וצפונה ונכנסנו לשכונת עזרא השכונה שהוקמה ע"י יוצאי מדינות ערב ,מתאפיינת בבתים נמוכי קומה ובאוכלוסייה הנחשבת לחלשה במונחים סוציו-אקונומיים. עד למלחמת המפרץ הראשונה סבלה השכונה מתשתית ירודה, אולם לאחר שנפגעה מטיל סקאד וחלק מבתיה נהרסו או ניזוקו הוחלט על שיקומה, והתשתיות והבתים חודשו. רחובות השכונה נקראים על שמות חודשי הלוח העברי ומונחים חקלאיים, דוגמת גדיש, גבעולים, שרשים, שבולים, יורה, מלקוש וכדומה.
הגענו לדרך לוד ופנינו מערבה למחלף קיבוץ גלויות ועברנו בגשר הגדול את נתיבי איילון
חצינו את הכביש והמשכנו על המדרכות מערבה על כביש קיבוץ גלויות משמאלינו השכונה הותיקה קרית שלום ,אחרי ק"מ אחד מצד שמאל שלנו ,
בית הקברות היהודי באבו כביר גבעת כורכר ובה חצוב נקרופוליס, עיר קבורה יהודית מהמאה ה 1-3 לספירה, תקופת המשנה והתלמוד. נקברו בה יהודי יפו וגם מיהודי התפוצות שגופותיהן הועברו לישראל דרך נמל יפו. בשנת 1831 פרץ במצרים מרד בשלטון העותומני, ואיברהים באשה, בנו של מוחמד עלי, שליט מצרים כבש את הארץ והעביר את הכפר תל אלכביר ממצרים לגבעת הקבורה הנטושה. ב1871 נערכו בכפר המצרי חפירות על ידי הארכיאולוג הצרפתי שארל קלרמון גאנוה והתגלו מצבות רבות וכתובות בעברית. ממצאים אלה התגלו לאחרונה במרתף אוניברסיטת אוסלו ו 7 מצבות עם כתובות בעברית הוחזרו ב 1975 למוזיאון ישראל.
המשכנו בדרך בן צבי חפנו עפ"נ מטה המשטרה ופנינו דרומה לשדרות ירושלים

אחרי כמה מאות מטרים מערבה לרח' עולי ציון שוק הפשפשים פישקו ניסה לענין אותנו בחיפוש מציאות אריאל התעניין במחירי חולצות הרכיבה אבל לשוא המשכנו דרך סימטאות יפו העתיקה הגענו לטיילת ונמל יפו עשינו סיבוב ליד המזחים עם סירות הדייגים המתנונדות בין הגלים מאד פסטורלי היקפנו את הנמל ,בדקנו את משקל האלקטרוני למשאיות מטען ששימש את סוורי נמל יפו לשקילת הסחורות ושקלנו כולנו יחד עם האופניים 525 ק"ג אז תנחשו ??.
המשכנו לטיילת יפו צילום קבוצתי על רקע יפו וחופי תל אביב והמשכנו לאורך מסלול האופניים צפונה כ5-6 ק"מ עד חוף הילטון הפסקה אריאל יעלי ופיקו רחצו להם בים החמים 31 מעלות
אדי ואנוכי נשארנו בבית הקפה בהמשך לגמנו בירות ואכלנו מפיצוחי פישקו.
לאחר הפסקה ארוכה המשכנו צפונה דרך נמל תל אביב מקס ברנר והכניסה מזרחה בגדה הדרומית של הירקון רכיבה מזרחה עד לגשר מכביה דרך יער בראשית.
גשר המכביה שהוקם לאחר אסון המכביה הוא תאונה בה התמוטט גשר מעל נחל הירקון בעת טקס הפתיחה של המכביה החמש עשרה, ב-14 ביולי 1997. באסון נהרגו ארבעה ספורטאים ו-69 נפצעו. האסון גרם לכך שנעשו מאמצים גדולים בניקוי נחל הירקון מהמזהמים שהיו בו שנים רבות. כמו כן,
המשכנו דרך אזור קניון איילון חלפנו מתחת לגשר חצינו את אזור המסחרי הגדול
דרך כביש לאם המושבות במקביל לחומה על המדרכות לפתע פישקו לקח אותנו דרך מעבר סודי הישר לשכונת פרדס כץ זה כמה עשורים שכונת פרדס כץ סובלת ממוניטין שלילי. בסך הכל מדובר בשכונה של בני ברק שחמישים אחוז מתושביה חרדים ואנשים קשי יום, שכונת פרדס כץ, שבה מתגוררים כיום לא מעט מהגרי עבודה, נוסדה בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת, אז היא נקראה "שיכון הציונים הכלליים". את שמה הנוכחי קיבלה בשל יהודי אמריקאי עתיר נכסים שהחזיק בבעלות על פרדס גדול בשכונה.
החל משנות ה-80 התפרסמה השכונה לרעה עקב עבריינים שגדלו ופעלו בה, בהם יצחק (חישי) חדיף, שנחשב ראש "כנופיית פרדס כץ", האחים רוני ויוסי הררי, שהנהיגו את "כנופיית רמת עמידר" ועוד. בינואר 1998 בוצע בשכונה חיסול מזעזע: שמעון חדיף, אחיו החוזר בתשובה של יצחק חדיף, נרצח במכוניתו בפיצוץ מטען שהרעיד את כל האזור. בשנים האחרונות נכנסו לשכונה משפחות חרדיות רבות, והן משנות אט-אט את צביונה, במקביל לעזיבה של עבריינים שהתגוררו בה. אבל בגלל כמה מבני המקום שבחרו בצד הלא נכון של החוק יצא לה שם של יצרנית ויצואנית פשע מהליגה הגבוהה. עכשיו מנסים בעירייה לשפר את התדמית של השכונה.
יצאנו לדרך זבוטינסקי וצומת גהה 2 ק"מ המשכנו מזרחה לפתח תקווה עד דרך רבין
לא הבנו את פישקו למה הוא מושך אותנו כל כך מזרחה במקום לחזור דרך בן גוריון חזרה לפארק בר"ג.
בדרך רבין 3 ק"מ דרומה החום התגבר ונהינו קצת תשושים אחרי למעלה מ35 ק"מ
בדרך עברנו דרך פסלים ירוקים של חיות שונות ומשונות מגיזום העצים מאד יפה.
הטמפ היתה 33 מעלות והגענו דרך 471 ק"מ וחצי פנינו מערבה על המדרכות עד בסמוך לצומת לאונברסיטת בר אילן פנינו דרומה לדרך המובילה לקירית אונו וכפר אז"ר
רכיבה של כ 3-4 ק"מ עד לרמת אפעל גשר תל השומר
ליד החומה של רמת חן נכנסנו במעבר סודי נוסף שהכניס אותנו לשכונה ואחרי ק"מ וחזרה לפארק הלאומי בר"ג לנקודת הההתחלה.
הסיום היה מסעדת שיפודי חן בשכונת רמת השקמה בסמוך לחניה של הפארק ,היינו מאד רעבים ,מסעדה שכונתית מילאת סועדים שירות מהיר אוכל טעים היתה בחירה מוצלחת מאד.
תודה רבה לפישקו על היוזמה וההובלה ביד רמה. אכן היה קרוב אבל ארוך וכן היה לנו מהכל.
היינו מותשים אחרי 45 ק"מ אבל בסה"כ היה טיול טוב ומוצלח ותודה לכל החבורה על עוד יום שלישי מוצלח.
נכתב ב - 02/09/2015 12:25:16

נהדר כרגיל

התגעגנו לתתיעוד הנהדר שלך
נכתב ב - 02/09/2015 18:17:41

44 ב 44

טיול קיצי ועירוני כאחד.
תודה לפישקו שהובילנו בבטחה בארבעים וארבע מעלות צלסיוס (קצת הגזמה בגלל הכותרת הסקסית) לאורך 44 ק"מ.
נהננו בעיקר מהרחצה בחוף הילטון ושבילי האופניים הנהדרים בפארק שרון ופארק דרום.
תודה גם לאדי, YY עם הגלריה והתיאור המקיף, ויעלי על העוגה והמים.
נכתב ב - 02/09/2015 18:26:30

המון תודה ליורם

כרגיל יורם מכניס המון תוכן ונפח לכל טיול . קראתי מרותק את התאור המלומד ואני חייב לציין שחלק גדול מהתוכן לחלוטין חדש גם עבורי, וטוב להתעדכן בהיסטוריה של המקומות.
אני מצטער אם הייתי "לארג'" מידי וניסיתי להכניס יותר מידי בטיול אחד בעיקר ביום לא קריר במיוחד.
נכתב ב - 02/09/2015 18:32:24

תודה לכל המשתתפים

נעמתם לי מאד. תודה לאריאל על הקפה המשובח שבא ממש במקום. ליורם שטרח ותעד ללא הרף. ליעלי המתוקה על העוגה המשובחת, לאדי שהקסים אותנו סביב שולחן עם כוס בירה ביד.
נכתב ב - 02/09/2015 23:34:06

אהבתי את התמונות וההסברים - מקווה לראותכם בקרוב

נכתב ב - 03/09/2015 10:49:01

תאור הטיול

נעמה לי חברתכם בטיול פארקים במרכז , כמתאים ליום קיצי חם שכזה. תמונות יפות ותאורים ... חבל על הזמן.