SYNT רוחצת בעמק המעיינות

נפתח ב: 07/10/2015

YY

לאחר נסיעה די ארוכה התאספנו 15 רוכבות ורוכבים בחניה בנחל הקיבוצים שבעמק המעיינות ליד קיבוץ ניר דוד. נחל הקיבוצים הפך להיות שמורת טבע (כרגע ללא תשלום) ולכן אין כניסה אליו עם רכב. אתר פיקניק מדהים מוצל נחל זורם לא עמוק מים נקיים מתאים להליכה בתוכו חוויה כייפית ובילוי יום שלם למשפחות. מבחינה רשמית נחל הקיבוצים הוכרז כשמורת טבע ולכן הרחצה בו אסורה, אין לישון להדליק אש או לדוג בשטח השמורה. בקצה המזרחי יש חניון (מותר חוקית) ואתר פיקניק מסודר ומוצל עם בריכה גדולה של מים צלולים ולא עמוקים, שולחנות פיקניק, ברז מים ושירותים כימיים, ונחזור לטיולנו ,מז"א היה מבטיח ועננים כיסו את השמים משב רוח קליל ,אידיאלי לרכיבה באזור שכזה. לאחר התארגנות יצאנו בהובלת ספקטור שגם יזם את הטיול ועלי במאסף לכיוון נחל חרוד חצינו את כביש 6667 לכיוון צפון מזרח בשביל לבן העובר בינות לבריכות הדגים הרבות שמסביב ,כאשר בדרך אנו עוברים תצפיות רבות סככות מוצלות וספסלים שנועדו למנוחה ולעקב ותצפית אחרי ציפורים שכידוע זה אזור שמושך אותן אליו בגלל הדגים וגם התקופה המתאימה לעונת הנדידה. אחרי 1.5 ק"מ הגענו לאזור מוצל גשר קנטרה גשר ממלוכי מהמאה ה12 שעליו עברה אמת המים שהיטתה את מי נחל חרוד ומעיינות הגלבוע שנשפכו אליו, ובעיקר מי הסחנה, לשדות שהיו באזור תחנת הרכבת ושדה נחום. הגשר עובר מעל נחל חרוד, שבמקום זה אסורים לרחצה מבחינה בריאותית. הקיר הדרומי של הנחל ממזרח לגשר מכוסה שכבה עבה של טרוונטין (נטף נחלים). ניתן לעבור את הגשר ברגל בתוך אמת המים. בצד הדרומי של הגשר יש חניון יום, שולחנות קק"ל, פחי אשפה וצל. הגעה עם כל רכב מהצד הדרום מזרחי של החניון, אחרי צילומים של החבורה ע"י טרגן שירד עד למטה כדי לצלם את החבורה והמפל היפה ,המשכנו בטיול ,עברנו את הגשר הצר מאד המחייב הרמת גלגל קמי אל על והליכה ברגל עד לסיומו. המשכנו בצמודלערוץ נחל חרוד שמים זורמים בו שצבעם אינו מלבב במיוחד ולא ברור מה מקורם. אחרי כ2 ק"מ בכיוון מזרח אחרי מעבר של מס' גשרונים קטנים הגענו ל גשר תורכי העומד על תשעה נדבכים רומיים מקוריים ומהווה את הצד המערבי של הדרך "בין הגשרים" הממשיכה מזרחה דרך הגשר הקטוע אל קניון הבזלת. המשך תיאור הטיול למטה

YY
נכתב ב - 07/10/2015 10:35:06

המשך תיאור הטיול ....

חלק מהדרך נגיש אפילו לכסאות גלגלים. לצד הגשר שרידי תחנות קמח שהגדולה שבהן כונתה טחונת א-תום שזה טחנת התאומים בשל צמד ארובותיה.
אחרי רכיבה של עוד קרוב לק"מ הגענו לגשר הקטוע גשר רומי שבדרומו "שער דמשק" מהתקופה הצלבנית. אורכו של הגשר היה 37 מ', רוחבו 18 מ' וגובהו 14 מ', והוא נתמך בידי שתי אומנות בזוית של 131מעלות. הגשר קרס ברעידת האדמה של 18.1.749 לספירה המכונה במקורות היהדות "רעש שביעית".
בדרך היו מס' תקלות ופנצ'ר לאריאל ,ובהמשך נאלץ להחליף פנימית.
מנקודה זו רואים גם את תל בית שאן המפורסם תל נישא ולרגליו מרכז עירוני גדול,העיר מוכרת בשם סקיטופוליס, לשיא פריחתה הגיעה בתקופה הרומית -ביזנטית. עברה לשלטון מוסלמי עם הכיבוש הערבי, התקיימה עד רעידת האדמה של שנת 749 לספירה. כיום פארק לאומי בניהול של רשות שמורת הטבע והגנים,
עוברים גשר מעבר מעץ לרוכבי אופניים והולכי רגל המחבר בין הגדות של נחל חרוד. יש שביל לאורך הגדה הדרומית עד כביש 90.
אחרי כ 1.5 ק"מ בכיוון מזרח מגיעים ל גשר עותמאני יפהפה מעל נחל חרוד שנבנה בשנת 1877 בידי הסולטן עבדול חמיד השני, שיסודותיו ניצבים על גשר רומי. הגשר שימש כחלק מכביש 90 עד שנת 1994. כיום על הגשר עובר הכביש לגני חוגה ולקניון הבזלת והוא מהווה הקצה המזרחי של דרך "בין הגשרים" העוברת לאורך נחל חרוד בגשר הקטוע ומגיעה לגשר הרומי המערבי.
המשכנו דר' מזרח על שביל האספלט הורד ועולה אח"כ עברנו על קניון הבזלת של נחל חרוד שבו גם סדרת מפלים, הוצב בידי חיל ההנדסה גשר עם שהמיסעה שלו מסורגת ומאפשרת מבט מטה אל הקניון. בשני צידי הקניון פארק עם שולחנות פיקניק, פחי אשפה, ברזי מים וסככות צל וחלק מהשבילים מונגשים גם לנכים. ניתן להגיע מהגדה הצפונית לגשר העותמאני. ניתן לרדת לאפיק בחלק המערבי של האתר סמוך לגשר האבן העותמני, אך הדרך באפיק דורשת פילוס בסבך אך מאפשרת להגיע עד למתחת הגשר והבריכות. בגישה המערבית ביותר צמוד למים הזורמים-משקע של נטף נחלים. שימו לב: המים מזוהמים בביוב ולכן יש גם זרימה כל השנה.
נאלצנו לחצות בתוך המים המזוהמים של הנחל כדי לעבור לצד השני ולהגיע לבריכות הדגים.
פישקו ואני ניסינו למצוא מעבר במקום אחר אך לשוא ונאלצתי לחלוץ נעליים ולעבור יחף.
המשכנו לבריכות הדגים שאלפי ציפורים נחות ועפות סביבן מראה יפיפה.
הגענו אחרי כ 2 ק"מ לכביש 71 עברנו בשולי קיבוץ נווה איתןה,המשכנו דרומה עוד כ 2.5 ק"מ ואחרי מס' רגעים ספקטור נזכר שדילגנו בטעות על עין צמד בריכת מים בקוטר של כ-20 מ' עם מים צלולים שיוצאים מתוך צינור המגיע מעין צמד שכ 300מ' מערבה. לידה עצי אקליפטוס המעניקים צל. המים קרים גם בקיץ. הבריכה נמצאת במרכז הערוץ, מדרום לדרך העפר המסומנת בסמ"ש כחול.
המשכנו ברכיבה דרומה חולפים על יד לאבוקה לזכר מקימי קיבוץ אבוקה בין השנים 1941_1952 ע"י תנועת גורדוניה. פסל סביבתי, טרקטור ולוח זיכרון מזכוכית שהוקם ליד שובך תנשומות 34 על ידי ילדי אבוקה ,אחרי ק"מ נוסף מגיעים לעין או בריכת אבוקה בריכה יפה ומרשימה לבילוי יום רטוב במים. חניה בצמוד מתקן השאיבה בחיק עץ אלביציה צהובה.
לקבוצה הפריע רעש מכון השאיבה ובחרנו לעשות את ההפסקה של הבוקר בחיק חורשת עצי האקליפטוס התמירים 30 מ' דומה ,עמי לנדאו הגיע לביקור והטיח שמחכים לנו ארגזי תמרים בהמשך ,אריאל הכין קפה מהביל ותמי חלקה את עוגת הדבש שלה. לפישקו היו בעיות רציניות עם הפנס בסמרטפון שלו.
אחרי ההפסקה המשכנו דרומה עוד כמעט 2 ק"מ ליד ען סהרון ופנינו מערבה כאן ספקטור קיצר קצת את המסלול המקורי בשל חלוף הזמן ופנינו מערבה כ1.5 ק"מ עד לחציית כביש 6678 המשכנו מערבה על השביל ליד השדות שנהיה בוצי מאד והאופניים שילשו את משקלן ליד ברז גדול שטפנו אותן והצטרפנו לחבורה שחיכתה בהמשך.
התחלנו לעלות צפונה 2 ק"מ לכיוון עין הנציב עברנו בשביל האספלט בינות למטע הדקלים.
עליה קלה והגענו לקיבוץ נכנסנו ישר לעין יהודה בריכה מקסימה שהפעם היתה מאוכלסת בדלילות ביחס לצפיפות שיש כאן בחודשי הקיץ.
חיש קל התארגנו לקפיצות למים המרעננים ,קבוצה של צעירים עם מזרונים באמצע הבריכה כיבדה אותנו בתה מהביל ווופלות טובות היה כייף והתרעננות טובה.
יעלי הביאה בשחיה את העוגה הטעימה שלה למרכז הבריכה וכולם נהנו.
צעיר אמיץ טיפס על ראש עץ אקליפטוס גבוה ,די מפחיד ובסוף גם קפץ למים.
התקפלנו כדי להמשיך ברכיבה יצאנו מהקיבוץ מערבה ודרומה לכיוון חוות עדן שם חיכה לנו עמי לנדאו שהוא חוקר תמרים וגם שותף במו"פ החקלאי שהו נהנים תלמידי 30 בתי ספר מהסביבה במחקרים ונסיונות בחווה ,עמי כיבד אותנו בתה ובתמרי מהג'ול מדהימים ברכותם וטעמם המתוק כדבש וגם אכלנו מהפקנים העגולים שברצפה.
אריאל הכין מנת קפה שחור נוספת
עמי נתן הסברים מעניינים על פעילות החווה ועשינו צילום קבוצתי.
פנצ'ר למאיר מתעכבים קצת ואח"כ יוצאים צפונה ומערבה 3 ק"מ דרך קיבוץ שלוחות ואח"כ דרומה עד לעין מודע מעין מדהים ומסודר שמתאים לכל מטרה - נוף מדהים, רחצה, פויקה ועוד. הבריכה מסודרת (קרקעית ישרה מחלוקי נחל, שפת הבריכה מבטון), גדולה מאוד ובערך בעומק של מטר עד מטר וחצי.
המים חמימים תמיד (כמו הסחנה) והבריכה מלאה בכל ימות השנה, כך שאפשר להכנס בחורף ובקיץ. המים נקיים וצלולים. חוץ מהבריכה יש במקום ספסלים של הקרן הקיימת, מדשאות, עצים, אדמה ישבנו קצת ליד השולחן אבל בהמשך נכנסו חברים רבים לרחוץ ,עלי ויעלי עשו תחרויות שחיה.
המשך משם אחרי רכיבה של כ 3 ק"מ דרך הבריכות ולהקות הפליקנים חזרה לנקודת היציאה בחניה של נחל הקיבוצים.
התארגנות וקיפול ,הסיום היה בתחנת הדלק בצומת בית השיטה פיצלנו כוחות שלא במכוון לחומוס אליהו המומלץ ולמסעדה המזרחית היה מצוין.
תודות רבות לספקטור שיזם והוביל ביד רמה לעלי המאסף ,לעמי לנדאו שארח וכיבד אותנו בתמרים והסברים בחוות עדן היפה.
ולכל החבורה שחזרה למימדי הקבוצה הרגילים אחרי שפל בהענות בימי הקיץ.
תודה מיוחדת לעלי על הטרמפ.
היה טיול כייפי במיוחד וגם מז"א עמד לצידנו היטב.

נכתב ב - 07/10/2015 11:12:50

שוב המון תודה לצלמים הנהדרים של הקבוצה

"היה טיול כייפי במיוחד וגם מז"א עמד לצידנו היטב."
תענוג לטייל עם קבוצה כזאת.
להתראות בימי שלישי.
נכתב ב - 07/10/2015 13:08:06

גלריה ותיאור נפלאים

טיול מוצלח ביותר תודה לספקטור שיזם הפיק והוביל היה נהדר
נכתב ב - 07/10/2015 16:02:32

גם אני...

...הייתי שם עם הקטנים(בינוניים)שלי וכמעט כל הדרך על הקוליסים של גלגלי האופניים שלכם.ניסיתי להקדים ולפגוש אותכם,אבל לקטנים האלו אין עליהם את אימת הנשיא ולא הצלחתי להקדים להוציא אותם.
וצבי אם מענין אותך אני בגלריה מתחת.ואצלי היית מקבל בוק הרבה יותר גדול(טוב..הוא בטח לא מצליח להגיע אליך)