מאגרות נחש צמא עם טומבו

פרטים

נפתח ב: 29/12/2016
סוג: טיול בארץ
 188 תמונות
 6 תגובות
 1210 צפיות

נפתח ע"י

קבוצה

לא נבחר קבוצה

מסלול

לא נבחר מסלול
יצאנו עם טומבו לסיבוב במדבר...שזה תמיד מאבק עם עצמך כמו הזקן והים (רק שזה במדבר). התגברנו כל אחד על עצמו ועל הטבע, במיוחד מעלה זיק שלא מתאים לרוכבי אפניים או למישהו בכלל. היעד היה מנהרות שנחצבו בשנות השבעים וננטשו. מקום מעניין. פגשנו נאקה שהמליטה בדיוק ועדר צבאים של כעשרים פריטים. מזג האויר התחיל קר והמשיך נעים.. יום לא מבוזבז במדבר שלנו. תודה לטומבו ,ולציו על ההסעה...

שאלות ותגובות

נכתב ב - 29/12/2016 13:32:08

התצלומים של הנעקה והגמל החמוד היו יכולים להיות תצלום השנה...

חבל, בפעם הבאה תשקיע יותר בצילום שלהם. הזדמנות חד פעמית.
נכתב ב - 29/12/2016 16:05:55

יופי של גלריה

טיפוס מעלה זיק הוא אתגר קשה ומיוחד אבל כשיוצאים עם חבורה טובה מבינים הכל אפשרי
עין שביב הוא מקום מדהים למנוחה ולנפש.נווה מדבר אמיתי,לא מצאנו את הנביעה עצמה שכן הכל מכוסה בצמחייה עבה ועצי צפצפה ודקלים ענקיים.
קצת על הנקודות במסלול:
מעלה זיק:
מעלה זיק הוא בעצם שביל גמלים , כנראה שביל קדום.שמו הערבי של המעלה - נקב א - שהביה - הוא תרגום מדויק של השם העברי . ראשיתו של מעלה זיק בחורשה יפה של עצי צפצפת הפרת , המציינת את מקום המעיין עין זיק .השביל עולה בתוואי של קרטון רך וחרסיות ירקרקות.יש שלט המורה שיפוע המעלה 42 מעלות.מראש המעלה יש תצפית מרהיבה אל נווה המדבר היפה של עין זיק שבאפיק נחל זיק , אל בקעת צין הגדולה ואל הרכסים הגדולים חתירה וחצרה , הצונחים אל בקעת צין.
מאגורות נחש צמא:
בתחילת שנות ה- 70 נבדקה האפשרות להקים מאגרי נפט תת-קרקעיים לשעת חירום. בהעדר ניסיון ישראלי, הובאו לארץ מומחים מצרפת ומשוודיה. הם המליצו לחפור מאגרים בשטח גרניט וגיר יבש, כלומר באזור אילת. הסלע עבר בדיקות מעבדה ונמצא מתאים. אבל לסדקים האורכיים שבו לא כל כך שמו לב.
לאחר מלחמת יום הכיפורים התחילו העבודות. נחפרו שתי מנהרות באורך 400 ו-200 מטר שגם ג'יפ יכול להיכנס בהן. אבל הנפט חילחל וברח. פעמיים ברח. גם לאחר שמומחה שוודי יעץ לצפות את המנהרות בחומר אטימה. בלית ברירה, ננטשו מערות נחש צמא. לא לגמרי ננטשו.
שתי המנהרות שנחפרו במקור כדי לאכסן נפט לשעת חירום כחלק מפרויקט קו צינור הנפט אילת-אשקלון. המנהרה הימנית, הקטנה מהשניים עומקה מספר מטרים בודדים, ובכניסתה מוצבת דלת פלדה כבדה היצוקה בבטון, ובתוכה מספר תאים חצובים בסלע אשר גם להם דלתות פלדה כבדות וריח נפט חריף נידף מהן. המנהרה השמאלית חצובה הישר לתוך ההר ללא בניות מלאכותיות בפנים. כניסתה בגודל של רכב בערך, אך גובהה גדל בהדרגה לכ-50 מ׳ ובסופה לאחר כ-200 מ׳ היא נפתחת לשני חללים ענקיים בגודל של 50/50/50 מ׳ כל אחד. הכניסה לרכב חסומה - אפשר להיכנס רגלית בלבד.
הסיפור האמיתי על המקום מאגורת נחש צמא לא נבנתה עבור אחסנת נפט אלא לאחסנת אורניום שנתפס בזמנו במבצע צבאי של הקומנדו הימי ושיתוף עם המוסד.התאוריה לפי ההגיון ולא למה שאומרים היא למה רק שמה האם נפט מצריך דלתות כל כך עבות ומה עם שמירה 24 שעות ודרך נורמלית לצרכי הגעה .רמפת לנחיתת מסוקים וגרירתם פנימה .ובמנהרה הקטנה פתח אחסון אורניום המגובה בדלת ברזל עם הרבה ברגים .למה אין שאריות של נפט על הרצפה בטח הביאו את המנקות עם מסיר שומנים?.

נכתב ב - 29/12/2016 18:29:40

גלריה של פעם בחיים

יופי של גלריה
תודה לאסא שהיה בזמן ובמקום הנכון
נכתב ב - 29/12/2016 18:37:17

אופנוחן...

יתרה לכך העגל התרומם לרגליו איך שהתחלנו לנוע. לי לא היה נוח בגלל הקרבה הרגשתי שאני מפריע לאם הטריה והיא אף ציינה זאת בדרכה.. כך שרציתי שנעזוב ונשאיר את הטבע לעצמו.. מסתפק בשותפות קצרה בפלא.
נכתב ב - 29/12/2016 21:13:06

מאגורות נחש צמא

לפי מיטב ידיעתי וע"פ מאמרו של צלי פולישוק ,גיאולוג ושותף בפרויקט האטימה אכן צלחה אך מדינת ישראל הבינה שאחסנת כמות קטנה יחסית של נפט גולמי לא תועיל ומה שמדינת ישראל זקוקה לו הוא דלק לתפעול מידי ,המאגורות לא סיפקו את הצורך בדלק זמין ולכן ננטשו.
נכתב ב - 31/12/2016 21:31:10

מלא געגועים...

בדיוק לפני 4 שנים 1/1/2013, בדיוק אותו מסלול(אבל איפה הצפרים), רק אנחנו יותר לאט, 9 שעות ברוטו. ובעזהי"ת נעשה אותו שוב.
ואם יעניין אותכם,אז הנה הגלריה שלי:
http://www.groopy.co.il/galleryinfo.aspx?gaid=28119

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר