לרכוב עם האמונה - 76 - סובב מחולה

נפתח ב: 03/01/2018

לא נבחר קבוצה

אנו ממשיכים לרכוב בארץ אבותינו במקומות שלא נהוג לטייל בהם, בטח שלא רוכבי אופנים. אנו ממשיכים להטביע את חותמנו, על אותם מקומות שיש להם קשר היסטורי עתיק יומין לעם היהודי ולמורשתו. הפעם יצאנו ממחולה והתחלנו בטיפוס ארוך במעלה ההר שהמטרה הייתה להגיע ל"מונטר א-שק". התכנון היה לעלות במעלה התלול מאוד וקשה לראש ההר, ממנו נשקף נוף מדהים על כל הבקעה, וכן לראות את המצודה הישראלית המתוארכת לתקופת ברזל 1 תקופת ההתנחלות. ממש למרגלות ההר נעצרנו על ידי הצבא שהתאמן במקום באש חיה ומנע מאתנו להתקדם. מחוסר ברירה עקפנו סביב...סביב את התל, התחברנו מחדש לדרך שלקחה אותנו במעלה ההר ליד רותם. משם ירידה נהדרת שכל נוף הבקעה מונח לנו על היד. עצרנו בנקודת נוף מדהימה להפסקה. יורדים עד לכביש 90, חצינו את השדות והתחברנו לדרך המערכת. המשכנו לעין סוכות ושם הפסקת תה. משם דרך השדות חזרה למחולה לרכבים. תודה לכל אלה שהגיעו ולקחו חלק במסלול מיוחד במינו. אני מקווה לחזור להר בקרוב.

תוצאות 1-20 מתוך 81

תוצאות 1-20 מתוך 81

נכתב ב - 03/01/2018 22:56:48

נקודות לציון

מחולה – מושב דתי על קו התפר שבין בקעת הירדן לבקעת בית שאן. היישוב הוקם כהיאחזות נח"ל בשנת 1968 ואזרח בשנת 1969. מבחינת ארגונית שייך המושב לאיגוד המושבים של "הפועל המזרחי" והוא הראשון שהוקם בבקעת לאחר מלחמת ששת הימים. למחולה שורשים היסטוריים עתיקי יומין, עם ייחוס לאליהו הנביא, ככתוב: " וְאֵת יֵהוּא בֶן-נִמְשִׁי תִּמְשַׁח לְמֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל וְאֶת-אֱלִישָׁע בֶּן-שָׁפָט מֵאָבֵל מְחוֹלָה תִּמְשַׁח לְנָבִיא תַּחְתֶּיךָ: " [מלאכים א' י"ט]. יש המזהים את השם עם נחל סמוך ליישוב בשם "תל אל חיל". לאחר מלחמת ששת הימים החלו במטכ"ל דיונים על הקמת היאחזויות נח"ל באזורים שנכבשו במלחמה. הוחלט על היאחזות שתוקם בקרבת הקו הירוק כהמשך ישיר של יישובי בקעת בית שאן. 1967 סוף דצמבר אצל ראש הממשלה לוי אשכול בהשתתפות שר הביטחון ושר החקלאות הוחלט להקים היאחזות נחל ליד הכפר ברדלה. בני עקיבא עלו למקום ב1968 ובנות הגרעין הצטרפו מאוחר יותר. הוקמה ההיאחזות בשם "נח"ל סוכות". ההיאחזות הוקמה ללא כל פרסום וללא כל טקס מהחשש ללחצים בתוך ישראל ומחוצה לה. היאחזות הנח"ל אומצה על ידי קיבוצי בקעת בית שאן דתיים וחילוניים כאחד. ההיאחזות אזרחה בנובמבר 1969 בטקס צנוע. היא אזרחה על ידי קבוצה קטנה של בוגרי "גרעיני נחשון" א' ו-ב' של הנח"ל שקודם לכן אישרו את ההיאחזות כחיילים. בצעדיו הראשונים התנהל כקיבוץ, גנדי [אלוף פיקוד המרכז] ליווה את התושבים בתחילת דרכם. בסוף 1970 נחפרה במקום באר מים שאפשר את הרחבת החקלאות. בשנת 1971 הצטרפה ליישוב קבוצה של בוגרי "גרעין גדיל". בשנת 1978 החליט היישוב לבטל את השיתופיות ולהיות מושב עובדים שליש מהמשפחות המשיכו להתנהל כמושב שיתופי, נוצר מצב שבמקום התגוררו משפחות שנן חברי מושב שיתופי וחברי מושב עובדים זה לצד זה. בתחלת 1984 עברו חברי המושב השיתופי לשדמות מחולה ואזרחו אותה.

מונטר א-שק – גבעה ועליה מצודה עגולה בקוטר של עשרה מטר. מניחים כי נבנתה לשם שמירה על השער השומרוני. הממצאים במקום משייכים אותה לתקופת ברזל 1 [תקופת ההתנחלות]. מהמצודה נשארו כיום רק שלושה קירות חברים היכולים להעיד על גודלה ועצמתה באותם הימים. בצד הצפון מערבי שרידים של חומת סוגרים.

עין סוכות - כינוי רווח למעיין שכבה הנובע מזרחית לכביש 90, בסמוך לגדר הגבול באזור שבין מחולה לשדמות מחולה. מי המעיין מתנקזים לתוך בריכה טבעית בקוטר של כ-20 מטר ומוקפת קנה מצוי.

נכתב ב - 04/01/2018 12:09:19

יפה מאד

תמונות הנוף נהדרות.
ושום דבר לא יכול לעצור אותך, רק הצבא עם נשק דרוך, איזה מזל שהם היו שם.
הורדתי כמה תמונות שאני בהם. מי הרשה לך לצלם אותי בלי לבקש רשות.