סובב עמק יזרעאל

קבוצה

מסלול

לא נבחר מסלול
שבת 6.00 בבוקר התכנסנו מספר חברים ברחבת החנייה של רכבת העמק עפולה . אורך המסלול:31 ק"מ גובה מצטבר:359 מטר. לאחר התארגנות קצרה יצאנו לדרך עברנו דרך שבילים לבנים 4X4 חוצים את מושב בלפוריה ומיד עוברים דרך גשר תת קרקעי לכיוון גבעת הג'מוסים במקום שמורה כולל שטח ביצתי האחרון ששרד מביצת עמק יזרעאל במקום ישנו באר ישנה המונעת בכוח תחנת רוח.. בחלקה הצפוני של השמורה נמצא תל יפאר. ממשיכים לנוע לעין גדעון/מעין מזרע בריכה עגולה בקוטר 2.5 מטר ו-8 מטר עומק . עוצרים לכמה דקות משלימים צילומים ממשיכים דרך קיבוץ מזרע חוצים מעבר תת קרקעי חולפים על פני מושב תל עדשים. עוברים דרך יער מורדות נצרת ,עוצרים ליד מעין נחל עדשים בריכת מים בקוטר של כ 10 מטר, מוקפת סוללת עפר, קנים ועץ אגוז. ,ממשיכים לבאר אכסל -ביר אל חפירה -"באר עובד" באר אנטיליה ליד נחל עדשים הבאר בעלת מבנה עם זוג חורים כפתחים למשאבת האנטיליה ומשפך לתוך בריכת מים בגודל 4.2 2.5X1.7X בה יש עדשות מים, גומא וקנה, המים גולשים מהבאר מסביב למבנה. (המבנה עובר שיקום מטעם רשות ניקוז הנחלים). משלימים בוק . וממשיכים לאנדרטה לזכר נרצחים בשואה שבקיבוץ דברת עוצרים להפסקת בוקר. מתארגנים ומתחילים לנוע לכיוון מחנה ישראל המחנה הוקם בשנת 1925 בעמק יזרעאל, ליד קיבוץ דברת של היום. שריד מ"מחנה ישראל" נותר קיים עד היום, מבנה לבן בן שתי קומות, מערבית לפונדק דברת. השטח נרכש מערביי הסביבה. בשנת 1925 עלו ארצה 18 משפחות אשר ניסו להקים במקום מבנים ומשק חקלאי. הניסיון לא הצליח והמבנה נמסר לנוטרים ממשטרת היישובים העבריים אשר שמרו על קו צינור הנפט שעבר מעיראק לנמל חיפה. כן שימש הבניין בסיס ליציאה של פלוגות הלילה של אורד וינגייט שפעלו נגד הכנופיות באותה תקופה בתום מלחמת העולם השנייה הוחרם הבניין על ידי הממשלה הבריטית ונמסר ללגיון הערבי שהיה אז בתפקידי שיטור בארץ ישראל. עם יציאת הבריטיים את הארץ המבנה נעזב. ב-6 באפריל 1948 הגיעו אליו חברי קיבוץ דברת. במקביל הקימו את הקיבוץ החדש על גבעה קרובה. משם המשכנו דרך אבן הפינה -שביל יזרעאל מקטע אחוזת ברק(השביל ירוק כתום צהוב כצבעי השדות בעמק). ממשיכים לנוע חזרה לסיום המסלול. עוד יום נהדר בחברותא משובחת .