שבת בבוקר עלינו לצובה, הר הטייסים 27.6.2020

נפתח ב: 27/06/2020

נפגשנו חמישה רוכבים בחניון סיבוב מוצא בלאק סטיר, ויצאנו לעבר עמק מוצא שהוא קטע מנחל שורק, בין מושב בית זית למבשרת ציון והר חרת. סכר שנבנה בערוצו של נחל שורק יצר את מאגר בית זית, מקום קסום בלב הרי ירושלים, שנראה כאילו נלקח ממדינה אירופאית. שבילי רכיבה מסודרים ונוחים לאורכו של המאגר. לאחר ירידת גשמים וזרימת הנחלים מתמלאים מאגרי המים הטבעיים בארץ, סכר שנבנה בערוצו של נחל שורק יצר את מאגר בית זית, מקום קסום בלב הרי ירושלים, נוף שנראה כאילו נלקח ממדינה אירופאית., או כחלק ממסלול הליכה לאורך נחל שורק בעמק הארזים. במחלף עין כרם, עברנו לשביל במקביל נחל סורק, עד שביל הכניסה להר הטייסים, המשכנו בטיפוס אינטנסיבי עד עין הטייסים, המשכנו דרך קבוץ צובה עד מעין עין צובה, שם ערכנו הפסקת קפה משובח, המשכנו דרך שביל עפר ליד מעין צובה עד הכביש, שם דהרנו חזרה על הכביש עד סכר בית זית , ולחניון הרכבים. חזרנו לחניו הרכבים, מרכיבה אתגרית, כאשר כולנו רעבים לעליות, שהוא סוג של חיידק שדבק בנו, נופים עד אין סוף, עליות שלא נגמרות ועוצרות את הנשמה, ירידות מטריפות, זרימה, שקט, מהירות, מאמץ, יופי, קלילות, עם "חבורה נהדרת" · זמן דיווש על אופניים כולל: (3:19) שלוש שעות, ותשע עשרי דקות בלבד. · הוספת מספר קמ"ש נוספים לרפרטואר: 29:71 ק"מ. · טיפוס מצטבר: 435 מטר. בנימה אופטימית זו מאחל לכם שבת שלום, מלא הנאה, נתראה בשבילים. פיירו קישור מצורף לגלריה:

נכתב ב - 27/06/2020 14:38:52

שבת בבוקר עלינו לצובה, הר הטייסים 27.6.2020

סכר בית זית
אגר בית זית נמצא בתוך ערוצו של נחל שורק, נחל רחב המנקז את מרבית השטח של הרי יהודה. בימות החורף, לאחר שיורדים גשמים משמעותיים בהרי יהודה, חוסם סכר בית זית את זרימתם של המים, והמאגר מתמלא. כאשר הולכים על שפת המאגר, המתפתל בצורת בננה בין ההרים המקיפים אותו, מרגישים כמו בעמקים הפוריים בהרי האלפים. בסופי שבוע שטות במי המאגר סירות קטנות, קטנועי ים חוצים אותו לאורכו ולרוחבו, ומשפחות עורכות פיקניק משני ציידיו. מכיוון שבערוצו של נחל שורק זורמים גם מי ביוב, הרחצה במאגר אסורה.

הר הטייסים
אתר ההנצחה הראשי של חיל האוויר ממוקם על פסגת הר בלב חורש ירוק ונשקפים ממנו מרחבי הרי ירושלים.
שמורת טבע הר טייסים היא שמורה קטנה המשמרת מיני סחלב נדירים וחורש ים תיכוני, המשמש בית ליחמור הפרסי השב לנופי ארצנו.
בשמורה בולטים עצי קטלב מצוי, אדומי גזע. בלב השמורה ניצבות אנדרטות להנצחת חללי חיל האוויר לדורותיהם.
הר טייסים, כמו המעיין הנמצא בשיפוליו המזרחיים, מנציח בשמו אירוע כאוב שהתרחש כאן במלחמת השחרור. מטוס קרב שפעל במערכה להבקעת המצור על ירושלים וכיבוש הכפר בית מחסיר, נעלם ולימים נמצאו שרידיו כאן. בעקבות מציאת שרידי המטוס הוחלט להקים במקום את האנדרטה החיילית של חיל האוויר ולהנציח את הדבר גם בשמו של המקום.

עין הטייסים
עין טייסים הוא מעיין ניקבה אופייני להרי יהודה. מי התהום שבעומק הסלע זורמים בנקבה קצרה, המסתיימת בפתח קשתי הבנוי מאבנים מסותתות, אל בריכת בטון מרובעת ויפה. מהבריכה יוצאות תעלות עתיקות, שהוליכו בעבר את המים אל הטרסות ולכיוון בית החווה שהיה במקום. סביב הבריכה בנויות טרסות חקלאיות, עליהן גדלים עד היום עצי שקד, לימון ואגוז מלך. מומלץ לטבול במים הקרים, ולאחר מכן לערוך פיקניק בפינה מוצלת על אחת.

עין צובה ומבצר בלמוט
קצת היסטוריה על היישוב: צוֹבָה או פַּלְמָ"ח צוֹבָה (ובעבר נקרא גם צובא) הוא קיבוץ הממוקם בפרוזדור ירושלים, ליד מבשרת ציון. הקיבוץ נמצא על שלוחת הר שגובהה 730 מטר מעל פני הים, ולידו נמצא תל צובה שגובהו 769 מטר. הקיבוץ הוקם ב-19 באוקטובר 1948 על ידי חיילים משוחררים יוצאי הפלמ"ח. וכיום ענפי הכלכלה של הקיבוץ הם: תעשייה, חקלאות (הכוללת מטעים, כרמים, שלחין, לולים ורפת תיירות ואירוח סיורים במערת יוחנן המטביל. וכמובן פארק השעשועים ל"קיפצו בה" לילדים, ומלון כפרי "צובה". מעין ונקבה ,מבצר צלבני ,ועצים עתיקים