רכיבת ערב לילה סובב שביל יזרעאל

נפתח ב: 06/07/2020

היה לי העונג להוביל חברים מקבוצת רכיבה "גנור טיולי אופניים" בסובב שביל יזרעאל. השעה 16.45 התכנסנו ברחבת החנייה של כפר הנופש שבקיבוץ מזרע. התארגנות קצרה כמה מילים מרן גנור על כללי בטיחות ואופי הרכיבה. יצאנו מהמתחם עד לשער ברזל משם פנינו לשביל 4X4 שהוביל אותנו עד לעין גדעון/מעין מזרע עוצרים ליד הבריכה עגולה בקוטר 2.5 מטר ו-8 מטר עומק . מצלמים וממשיכים לגבעת הג'מוסים. במקום שמורה כולל שטח ביצתי האחרון ששרד מביצת עמק יזרעאל במקום ישנו באר ישנה המונעת בכוח תחנת רוח. משם המשכנו לנוע בשבילים לבנים 4X4 עברנו דרך גשר תת קרקעי חצינו את נחל עדשים ,מושב בלפוריה . וממשיכים לכיוון תצפית יפה מעל מושב בלפוריה עצרנו להפסקה קצרה לתה ושאר מיני משקיפים על העמק . מתארגנים וממשיכים לנוע דרך אבן הפינה -שביל יזרעאל מקטע אחוזת ברק(השביל ירוק כתום צהוב כצבעי השדות בעמק. מטפסים עד למחנה ישראל עוצרים מקבלים הסבר על המקום המיוחד . המחנה הוקם בשנת 1925 בעמק יזרעאל, ליד קיבוץ דברת של היום. שריד מ"מחנה ישראל" נותר קיים עד היום, מבנה לבן בן שתי קומות, מערבית לפונדק דברת. השטח נרכש מערביי הסביבה. בשנת 1925 עלו ארצה 18 משפחות אשר ניסו להקים במקום מבנים ומשק חקלאי. הניסיון לא הצליח והמבנה נמסר לנוטרים ממשטרת היישובים העבריים אשר שמרו על קו צינור הנפט שעבר מעיראק לנמל חיפה. כן שימש הבניין בסיס ליציאה של פלוגות הלילה של אורד וינגייט שפעלו נגד הכנופיות באותה תקופה בתום מלחמת העולם השנייה הוחרם הבניין על ידי הממשלה הבריטית ונמסר ללגיון הערבי שהיה אז בתפקידי שיטור בארץ ישראל. עם יציאת הבריטיים את הארץ המבנה נעזב. ב-6 באפריל 1948 הגיעו אליו חברי קיבוץ דברת. במקביל הקימו את הקיבוץ החדש על גבעה קרובה. מתארגנים וממשיכים לכיוון אנדרטה לזכר נרצחים בשואה שבקיבוץ דוברת משלימים בוק וממשיכים לכיוון באר עובד עוצרים להפסקה קצרה . משם המשכנו לנוע חזרה דרך יער מורדות נצרת, מושב תל עדשים חצינו מעבר תת קרקעי ,קיבוץ מזרע ולכפר הנופש לסיום הרכיבה עוד יום נהדר במזג אויר נפלא שלא יגמר לעולם