סינגלים ביער קוּלה: אלעד-כח-שהם

מתאים לליל ירח: לא

נפתח על ידי

נקודת יציאה והסבר הגעה

חניית מוזוליאום מזור - דרומית ליישוב החרדי אלעד (שנמצא דרומית לצומת נחשונים ולראש העין וצפונית לצומת כח), על כביש 444. המתחם צמוד לכביש, יש שילוט ויש מקום לחנות בנקודה. מדובר בנקודת ציון ארכאולוגית-היסטורית על בסיס שביל ישראל.

מקום מומלץ לחניית רכבים

ע"י המוזילאום (ללא חשש). ניתן גם לחנות כקילומטר צפונית - בכניסה ליישוב אלעד (בשבת החניה מחוץ לשער!)

אבני דרך במסלול

רוב המסלול נע על בסיס סימון שביל ישראל. יער כח הופך ליער קולה (ולהיפך) בחציית כביש 465 (מחלף גבעת כח/צומת רנתיס-בית אריה) - דרום-צפון.

אטרקציות

שביל ישראל. מוזולאום מזור. מבצר קולה. ברכת ברקת. ים של סינגלים. פריחה מרהיבה (בעונה). אנדרטת ומצפור כח (אלכסנדרוני). אנדרטת חטיבת השריון 60 (על כבי6 444 - צומת כח). מעברי המים מתחת לכביש 6.

עונות השנה המומלצות למסלול זה

אביב וסתיו - בעיקר בגלל הפריחה ומזג האוויר. בקיץ לח וחם (דרדרת וקוצים), ובחורץ רטוב ובוצי (מסוכן וחלקלק).

טיפים למסלול

1. יש להזהר מלנוע מזרחה יתר על המידה - מדובר בשטחי אימונים של צה"ל. שביל פטרולים לבן, רחב וברור מסמן את גבול הגזרה. אין חשש בשישבת. 2. מיגון - מומלץ.

תאור המסלול

מדובר על מסלול מקסים ולא מוכר של סינגלים ברמות שונות ביער קק"ל, על בסיס שביל ישראל (ובמקביל לו).
בשטח תמצאו סינגלים מגוונים - זורמים וטכניים, יורדים ועולים, סלעיים ומיוערים, ממזרח וממערב לכביש 6, מצפון ומדרום לכביש 465 (מחלף גבעת כח/צומת רנתיס-בית אריה). המסלול משולב באתרים ארכאולוגיים ובפריחה (בעונה).
המסלול קיים, אך כמעט ולא רוכבים בו באופן סדור או ע"פ מסלול מוגדר/כתוב. קבוצתי עשתה זאת ביום שישי אביבי אחד, תוך כדי ניווט ואילתורים - והיה פשוט נפלא.

חסכתי לכם את האילתורים. מצ"ב סיפור דרך לטיול שיש בו הכל - ב-20 נקודות ציון. מפורט ביותר, אולי יותר מידי... :

1. ניתן להוסיף מס' קילומטרים ולבצע חימום באמצעות התחלה מחניית גן האירועים ג'ויה בנחשונים>רכיבה
    קצרה צפונה ואז פניה ימינה לצד גדר קיבוץ נחשונים בעליה בריאה ולא קצרה, עיקוף המחצבה מימין
    (מדרום)> פניה ימינה (מצפון וממזרח של הקיבוץ) וכניסה ליער נחשונים> ירידה מהירה ויפה ביער
    (דאבל סלעי, מהיר) עד לשלט קק"ל ופניה דרומה (שמאלה, במקביל לכביש 444) על שביל ישראל עד לאלעד.
    עוקפים את צומת אלעד, רוכבים על הכביש 300 מטר וחוברים לשביל ישראל (מעבר לגדר הבטיחות של
    הכביש, משמאל) בצמוד לאנדרטה לקרבן ת"ד>כמה מאות מטרים ומגיעים למוזוליאום.

2. מי שחנה במוזילאום: מהמוזוליאום יורדים על שביל ישראל אל הצומת.
    פונים חצי ימינה וכשרואים גדר בטיחות משמאל נכנסים לשביל ישראל שיוצא ממש מהכביש ועובר משמאל
    לשורת עצים, על בסיס נחל מזור - לכיוון מזרח.

3. מסנגלים בקטנה עד שהשבילון פונה דרומה (ימינה) ועולה אל שביל הכורכר. עולים על השביל, פונים שמאלה
    ורוכבים כמה מאות מטרים. מחפשים מימין עליה שנראית כמו שביל שנוצר ע"י טרקטור (שני פסים רחבים).
    אנחנו ביער אלעד שהינו בעצם יער קוּלה או כ"ח הצפוני או יער אלכסנדרוני - תלוי את מי שואלים...
    ניתן לוותר על הסינגול בחלק זה ולהמשיך על שביל ישראל שחוצה את היער לכיוון דרום עד לכביש 456.
    מי שמעוניין לעשות זאת - ימשיך מנק' 9 להלן.

4. עולים למעלה וממשיכים לרכב תוך זיהוי סינגלים שונים מימין ומשמאל - אותם ניתן "לקחת", או שבילים
    דאבלים מימין ומשמאל. רק להקפיד שהמגמה תהיה דרומה...
    הסינגלים מתחילים ומסתיימים בשבילי 4*4 רחבים בכיוון כללי דרום, כך שהמגמה נשמרת.

5. מגיעים לאנדרטה מוצלת ומיוערת שנמצאת באחד העיקולים של שבילי 4*4 משמאל (שגם אליה הגיעו
    גנבי המתכות ) - שמתחתיה רמפה מברזל עליה ניתן להתאמן ולהתחמם בקפיצות קלות.
    עולים מימינה וממשיכים במגמה של דרום כללי.

6. ממשיכים לדווש ומתעקלים חצי שמאלה העליה קלה ואז יורדים ימינה בדאבל. מגיעים לשביל עפר רחב.
    נפנה ימינה (צפונה) ונחפש דרך שעולה משמאל לכיוון דרום. ניתן למצוא סינגל שעובר דרך איזורי צברים
    (קישקשתא, בלעז). נסיים עליה קטנה ואז נרד לכיוון דרום. באמצע הירידה בערך נזהה חרבה משמאל.
    זהו מבצר קולה.
    מדובר במתחם הריסות לא קטן (מעין אחוזה של מספר מבנים וחצרות) מהתקופה הרומאית.
    ניתן לסנגל דרכו (זהירות מאבנים גדולות ובורות), לרדת ללב המבנה ולהמשיך הלאה.

7. מגיעים לדרך עפר וממשיכים איתה שמאלה, במגמה דרום. אנו נמצא עצמנו קרובים לכביש (מימיננו).

8. הסינגל האחרון מביא אותנו עד לכביש 465, כמה עשרות מטרים מצומת רנתיס, כשהמשך שביל ישראל ביער
    קולה הדרומי - נמצא כ-200 מ' ממזרח לנו (משמאל). מזרחית לנו (שמאלה) נמצאת גם הכניסה הרשמית
    ליער אלכסנדרוני ושביל ישראל ביער הצפוני. המשך לנק' 10 להלן.

9. מי שהגיע מאלעד דרך שביל ישראל (מכיוון תחנת השאיבה, במגמת העליה הלא-קלה, דרך
    מצפה אלכסנדרוני (ומרבדי הצבעונים, הכלניות והרקפות שבצידי הדרך - בעונה), יגיע לכניסה/יציאה
    מיער אלכסנדרוני (יער כח הצפוני).
    הוא ירכב כ-200 מטר מערבה (ימינה) במורד הכביש ויזהה את המשך שביל ישראל משמאלו, מעבר
    לגדר הבטיחות של הכביש.
    כשימשיך לרכוב בירידה על בסיס שביל ישראל (דרך עפר דאבל, מסולעת),
    יגיע לקרבת מיקום היציאה של אלו שסינגלו (נק' 8 לעיל).

10. ונחזור למסלול: אנחנו נחצה את גדר הבטיחות.
    כעת יש לנו 2 אפשרויות לבחירה, שתיהן מצויינות.... לשיקולכם.

10א'. אפשרות ראשונה: לחצות את הכביש והגדר בדיוק ממול (נק' 8) ונתחבר לשבילי היער
            באיזור דרומי יותר משביל ישראל, היכן שכביש 6 חוצה את 444 והופך לדרום-מזרחי לו.
            הרכיבה תביא אותנו לאיזור פתוח יחסית כשעיקר היער משמאלנו ודרך אפשרית חצי שמאלה
            (דרומה, בקרבת כביש 6), ודרך נוספת שמאלה (מזרחה, לכיוון שביל ישראל).

גם כאן יש שתי אופציות:
      10 א' - א. הראשונה: רכיבה ישר קדימה, בעליה קלה, השתלבות בסינגל שיוצא מהדרך לאחר
          כחצי ק"מ, מצד ימין. ירידה מסולעת עם מדרגות קלות (שביל אופנועים בעיקרו) עד
          למעבר מים קצר מתחת לכביש 6.
          מי שירד בשביל ישראל (נק' 9) יכול גם כן להגיע לכאן - בתנאי שכשהגיע ל"צומת T" ברורה ביער -
          פנה ימינה, בניגוד לשביל ישראל (שפונה שמאלה, מערבה). המשך בנק' 11.
      10 א' -ב. השניה: פניה שמאלה, רכיבה של כמה מאות מטרים אל שביל ישראל, אח"כ המשך
          רכיבה ועליה על בסיס שב"י, ואח"כ ירידה אל מעבר מים ארוך ודרומי יותר מתחת לכביש 6
          (ראה בהמשך נקודות 15-16).
          הירידה הינה לשביל רחב שמיד מעליו יש טרסה סלעית שעלינו לטפס עם אופנינו. מיד כשנגיע לראשה,
          נזהה את המעבר מתחתנו (דרומית לנו), לצד אנטנה ענקית. נחצה את המעבר (עם סימון שב"י),
          נעשה סיבוב מעגלי על בסיס שביל ישראל/סינגלים במתחם הגבעות שבצד השני (ממערב למעבר),
          נעלה לתצפית על א.ת. שהם ונחזור למעבר (ראו נק' 16).
          מכאן - קפוץ לנק' 17 להלן.

באפשרות הראשונה - אני ממליץ על האופציה הראשונה.

10ב'. אפשרות שניה: לחצות בנקודת שביל ישראל ולאחר כ-50 מטר בשביל 4*4 החום נגיע למתחם
            סינגלים מדליק. נזהה סינגלים סדורים, מעשה ידי אדם מימין ומשמאל.
            מדובר במתחם תחרויות אופנועים מעגלי, המציע כ-4-6 סינגלים זורמים (שביל חום, בין פריחה),
            עם מעט מדרגות קטנות וסלעים, שורשי עצים וסיבובים. מזכיר מעט את מענית.
            ניתן לסנגל הלוך וחזור - בכל פעם לפנות בסינגל אחר (חלקם במגמת ירידה, חלקם מעט עולים).
            בעיקרון, הסינגלים יכולים לקחת אותנו במגמה דרומה. נחצה פעם ופעם שניה שבילי 4*4,
            כולל את שב"י עצמו, ונזרום מעט מזרחה (מגמה שמאלה) עד לעמוד חשמל גדול.
            נרד מימינו בסינגל, ונגיע לשביל כורכר. משמאל נזהה עוד עמוד חשמל גדול ומתחתיו סינגל.
            הסינגל, מעט טכני, מוביל עד לשביל כורכר נוסף.
            מעלינו, קדימה, נזהה המשך שלו, בעליה. נפנה לימין ונרכב כמה מאות מטרים עד למעבר
            המים מתחת כביש 6 (סעיף 10א' - א.).
            לחילופין - אפשר שלא לרדת בסינגל שמאלה, אלא נמשיך לרכוב על השביל ימינה,
            עד לסינגל המתון יותר שהזכרנו לעיל בסעיף 10א' - א'.

11. חוצים במעבר הקצר (זהירות, אופנועים! בחורף - זהירות בוץ!). לפני הכניסה למעבר, נזהה סינגל ארוך ותלול
     שיורד אלינו מהמדרון הדרומי. משמש לעליה של אופנועים, אופניים בעיקר יורדים בו...
     אנו נחזור לכאן בהמשך...(בנק' 17).
     כשחצינו, נגיע לנחלון קטן שחוצה אותנו. ננוע איתו ימינה (צפונה) ונזהה עליה לתוך היער בסינגל.
     משמאלנו ממשיך שביל עפר שמאלה.

12. הסינגל הזה עולה ורץ בתוך חורשה מיוערת, במתווה המזכיר מעט את הסינגלים הקלאסיים של מענית
      (מעט עליות, מעט ירידות, כמה מדרגות וכו', והכל בין עצים ושיחים).
      בשלב מסויים השביל מתפצל לשני ראשים: חצי ימינה - למעלה, וחצי שמאלה בחדות למטה.
      אנו נחתוך למטה.
      אנו כעת על המשכו של שביל העפר שראינו משמאלנו לפני שנכנסנו לסינגל (סוף תיאור נק' 11).
      מימיננו מתחיל איזור בריכת החורף (למי שקצת איטי... - דהיינו, רק בחורף יש שם בריכה...
      לפעמים גם רואים שם חיות בר שונות).

13. נזהה שביל תלול שעולה משמאל. נעלה בו עד למעלה (רובנו יעשו זאת ברגל...).

14. למעלה, נזהה כניסה למחצבה בירידה חדה ימינה. נרד אל המחצבה הישנה.
      מימין לנו (מערב, למטה בהמשך) כביש 444. משמאל לנו (ממזרח, למעלה) כביש 6.
      נחצה את "האוכף" במרכז המחצבה ונזהה עליה קצרה נוספת חצי ימינה לנו.
      נחצה, בערך 5-10 מטר (חצי שמאלה, במגמת ירידה) - שדה פרחים וגבעולים וסירפדים גבוהים -
      ונרד אל כביש היקפי (סלול) של המחצבה. נפנה שמאלה על הכביש.

15. נדווש בעליה קלה ואז נחתוך ימינה בחדות בעליה נוספת בחצי שביל-חצי כביש.
      מימין, רחוק יותר, בהמשך הגבעות - נזהה את איזור התעשיה החדש של שהם.
      כשנרים ראש לכיוון דר'-מז' נזהה אנטנה סלולארית גדולה.
      זהו מעבר המים הגדול שמתחת לכביש 6 (נק' 10א' - ב.).
      נתחיל בירידה אל מתחם שבילים וסינגלים קטן של שביל ישראל.
      יש גם סינגל שיורד מימין למי שמעוניין.
      נגיע לשביל למטה. לצד השביל, משמאל לצמיג ענק של קומביין, נמצאת פינה נעימה להפסקה -
      מתחת לעצים ומאחורי המסלעה הבולטת משמאל.
      בכדי לדעת שפספסתם אותה - תמשיכו עוד 10 מ' על השביל. אם הגעתם לעיקול ימינה ובעליה מתונה -
      פספסתם ב-10 מ'...

16. אחרי עצירת אכילה, מנוחה ושתיה - נעלה על שביל ישראל (עיקול ימינה, דרומה),
      נזהה פניה נוספת ימינה, מערבה (השביל איתו באנו ממשיך ישר) ונעלה במגמה שמאלה ועליה קלה.
      נזהה סינגלים ונסנגל מעט (יש כאן מספר סינגלים, וסינגל אחד, "לונה פארק" חביב,
      שעולה ויורד אל הנקודה/צומת בה אנו נמצאים).
      נסיים בעליה עם השביל שאיתו הגענו מהמחצבה, שעולה עד למעבר המים.
      מאידך, אם מצאנו את הסינגל העליון (מתחת לעמוד החשמל בשיא הגובה) -
      נוכל לנוע עליו במגמה מזרחה (ימינה) עד שפשוט ננחת (זהירות, ירידה קצרצרה) על פתח המעבר.
      נחצה את המעבר.
      שימו לב: המעבר מעט ארוך והאפילה קשה לרכיבה. הערכו מראש לעלטה,
      הדליקו פנסים/נצנצים והתמקדו באור (שבקצה המנהרה...).
      זהירות מאופנועים!! מומלץ שאחד יחצה, ישמור על הכניסה הנגדית ואז השאר יעברו!!
      שימו לב שמיד ביציאה יש עליה קצרה - היערכו לכך עם הילוך מתאים ותנופה!

17. מיד משמאלנו, לצד הגדר, מתחיל הסינגל הארוך שמסמל את תחילת הדרך חזרה...
     מתחיל בדאבל, הופך לסינגל. חלקו סינגל טכני, בירידה ברובו, אבל גם קטעי עליות, ש"תופר" את הדרך על בסיס שביל ישראל ובמקביל לו.
     (מי שמעוניין להמשיך לאיזור שמורת ברכות צ'רטה - מוזמן להמשיך ולנוע דרומה/ימינה מהיציאה מהמעבר).
     נתחיל מירידה שתביא אותנו לשביל עפר, ממנו נמשיך להמשך סינגול, בעליה, ממול.
     נתעקל (בעיקר שמאלה, במקביל לכביש 6), נרד ונעלה, נעלה ונרד - עד שנגיע לירידה אל המעבר הקצר.
     זוכרים את השביל שראינו מולנו? (תזכורת: נק' 11...) אז הנה.

18. עד לכאן בעצם סגרנו מעגל. מכאן, ננוע עם שביל ישראל - כשנחבור אליו תוך רכיבה על השביל מימין (מזרחה).

19. ננוע עם שביל ישראל עד לכביש 465. ניתן "לתפור" בסינגלים שונים שרצים מימין ומשמאל -
     כל עוד שומרים על התנועה צפונה, ועדיף צפון-צפון מזרח.
     אם "תתפסו" את הסינגל הנכון (באחד מעיקולי שביל ישראל שמאלה - הוא נמצא מימין) -
     תגיעו ישירות ליציאה של שביל הפטרולים הצבאי לקראת הפגישה עם הכביש.

20. נחצה את הכביש, נחבור לכניסה ליער הצפוני (מי שהגיע מנקודה 9, לעיל, הגיע מכאן).
     נבקר במצפה אלכסנדרוני/אנדרטת כ"ח מימין (עם גילוי גופות נעדרים נוספים -
     הפכו כ"ח לוחמים כבר ל-ל"ב, אבל השם נשאר), נמשיך בשביל ישראל בירידה, נחלוף על
     המשאבות של מקורות, נמשיך בשביל (שימו לב לא לברוח ימינה), נתעקל שמאלה על בסיס הנחל
     (נחל מזור/אלעד = יובל של נחל שילה).

נחזור בסוף אל מעקה הבטיחות (נק' 2) ולנקודה ממנו יצאנו (מוזילאום).

סוף.

קובץ GPS

נראה טיול ממש נחמד רק חבל שאין קובץ ל- GPS
נכתב ב - 09/05/2010 07:09:13

אכן טיול כיף ונחמד, רק שכיום המציאות בשטח קצת שונה. כניסות ליער השתנו, הסימון של שביל ישראל לא תמיד נמצא כשצריך אותו וחלק מהשביל המדובר הפך לאתר בנייה.
יחד עם זאת הטיול מהנה כאשר כיום ניתן למצוא בחלקו הצפוני של היער (ממש בתחילת המסלול המתואר) מה שנראה כמו שרידים של מסלול לתחרויות אופני הרים, עם תוואי ברור יחסית.
רמת הקושי הפיזי היא בינוני-קשה, בייחוד העלייה של המחצבה, כאשר הקושי הטכני הוא באיזור הבינוני.

תודה על המסלול המפורט, נשמח לעוד מסלולים מעודכנים ויפים.