המסלול האדום - K20 - הר הרוח נוה אילן ונחל יתלה

פרטי המסלול

פרטים כלליים

ת.פתיחה: 25/09/2007
אזור: ירושלים והסביבה
אופי רכיבה: XC
מרחק: 20 ק"מ
זמן רכיבה נטו: 3.5 שעות
טיפוס מצטבר: 750 מטר
ירידות מצטבר: 650 מטר
דרגת קושי: למתקדמים
קושי טכני: בינוני

אופי המסלול

מסלול סינגל: לא
מסלול מעגלי: כן
מתאים למתחילים: לא
מתאים לליל ירח: לא

נפתח על ידי

נקודת יציאה והסבר הגעה

נקודות התחלה נוחות הן נווה אילן (ק"מ 0.0) והר הרוח (ק"מ 15.0) ,רוכבי אופניים יעדיפו לרכב נגד כיוון השעון כדי לרדת את הסינגלים הקשים. הגעה לנקודת האפס (נווה אילן): עבור דרך מגרש החניה שלפני בריכת נווה אילן וצא מערבה בדרך לבנה, משולטת "חירבת מצד". לאחר כ-400 מ' תגיע לכיכר יהודי בלגיה ולעמוד 0.0. השביל הוא הדרך השחורה המטפסת מהכיכר מערבה, לעבר רכס המכללות. הגעה לנקודה 15.0 (הר הרוח): סע לנטף דרך אבו גוש (מחלף חמד, כביש מס' 1). פנה שמאלה לנטף מהכביש המוליך למעלה החמישה ולהר אדר (כביש 425), לאחר 300 מ' המשך שמאלה במזלג לכוון נטף, לאחר 200 מ' פנה שמאלה בדרך עפר קצרה העולה אל הר הרוח, המשך כ-30 מ' לעמוד 15.0. שער הגיא: חונים בתחנת הדלק או ע"י המצודה/מתחת לאנטנה הסלולרית. יוצאים צפונה בשביל, מימין למצודה, על גבי הסמ"ש השחור ולאחר מספר קילומטרים צפונה, עולים ימינה (מזרחה) בסמ"ש האדום. [ישנה אפשרות לפנות ימינה כבר בהתחלה - ולעלות בסמ"ש הירוק דרך נחל אילן ולדלג על הרכיבה בשלוחה הדרומית של נחל יתלה (אבני מיל>חרבת מצד>יער המכללות>לוקי). כך להגיע ישר לנוה אילן. אבל, קחו בחשבון עליה ארוכה ומונוטונ

מקום מומלץ לחניית רכבים

בחניון הר הרוח או בנווה אילן או בחניון תחנת פז שער הגיא (כביש 1)

אבני דרך במסלול

הר הרוח - יער החמישה יער יהדות פולין ובלגיה גן הפסלים ביער המכללות (נוה אילן) מצפור לוקי (צופה על כביש 1, שורש ושלוחת השיירות) פארק קנדה (K21) / מבוא חורון נחל יתלה נחל החמישה חוות עיזים וגבינות חרבת מצד חרבת ובאר בית תול

אטרקציות

כל אבני הדרך במסלול + : עין נטף, נחל כפירה, נחל אילן, דרך דיפנבייקר, שלוחת המשלטים שמעל שער הגיא (פארק רבין)

עונות השנה המומלצות למסלול זה

אביב (פריחה). סתיו. בקיץ חם מאוד וקוצי; בחורף רטוב, קר ורוח וחלקלק.

טיפים למסלול

להביא: הרבה מים. מפת האיזור. חטיפים. משקפת ומגדיר צמחים. מגינים מומלצים. בסתיו: משהו חם/מעיל גשם קל ללבוש אם תצטרכו.

תאור המסלול

שביל מעגלי באורך של 20 ק"מ המיועד לרכיבת סוסים ואופניים. השביל כולל עליות וירידות רבות וכן קטעי "סינגל".
השביל תחום על ידי הישובים נווה אילן, מבוא חורון, נטף, אבו גוש ויד השמונה. 

20K השילוט (בצבע אדום) הינו דו"צ, על גבי שלטי קק"ל ברורים - בצמתים ובפניות, עם ציון ק"מ וכיוון (+ עם השעון; - נגד השעון).

נקודת האפס של השביל היא כ-400 מ' מערבית לנווה אילן. 
מנקודה זו השביל פונה מערבה דרך רכס המכללות, חירבת מצד והמורדות הדרומיים של נחל יתלה, פונה צפונה לאורך הגבול המזרחי של פרק קנדה עד מבוא חורון, מטפס מזרחה דרך נחל יתלה ונחל החמישה אל הר הרוח, יורד דרום-מערבה לנחל יתלה, יורד מזרחה בנחל יתלה ומטפס לרכס נווה אילן חזרה לנקודת האפס. 

מדובר בסיפור דרך של אודי שפירו, שהופיע במודול המסלולים הישן ומצאתי גם בפורום תפוז.
אני מעלה אותו לרווחת הרוכבים עם עדכונים קלים והמלצות...
עשיתי את המסלול:
1. הוא מדהים. קשה, יפה, מרהיב.
2. הוא מדוייק
3. ניתן להתחיל בכל נקודה כמעט...

נקודות התחלה נוחות הן נווה אילן (ק"מ 0.0), הר הרוח (ק"מ 15.0) ותחנת הדלק שער הגיא (בקרבת נק' 5.3 ק"מ).
תאור השביל, עם כיוון השעון:

0.0 – 1.0: השביל עולה דרך מצפה לוקי ויורד בדרך נוחה. [נק' 14-15 ק"מ, למי שמתחיל בהר הרוח ורוכב הפוך]
1.0 – 1.8 : השביל יורד לכיכר עם גן פסלים.
1.8 – 2.0 : מכיכר גן הפסלים השביל עולה מערבה בדרך מסולעת לחירבת מצד.
2.0 – 2.5 – 3.1 – 3.3: מחירבת מצד השביל יורד בדרך מסולעת משמאל לקו הרכס.
3.3 – 4.0 –4.5 - 5.3: פניה ימינה, הדרך עוקפת את חורשת אבני המייל מימין, לאורך המורד הדרומי של נחל יתלה.
5.3 – 5.7: פניה ימינה בדרך לבנה, המשך עד מפגש עם ציר שער הגיא-פארק קנדה-מבוא חורון. מעבר בקר לפני המפגש. [גם כאן ניתן להתחיל למי שמעוניין. הגעה משער הגיא, תחנת הדלק]

5.7 - 6.0: פניה ימינה (צפונה) בדרך לבנה לכיוון הכניסה המזרחית לפארק קנדה.
6.0- 6.5: : המשך ישר דרך מעבר בקר בדרך לבנה לכיוון מבוא חורון.
6.5 – 7.1 : המשך ישר דרך מעבר בקר בדרך לבנה לכיוון מבוא חורון. בק"מ ה 6.5 אפשר גם לרדת לסינגל מימין לדרך עד החיבור עם השביל בק"מ ה 7.1
7.1 – 8.0: פניה ימינה (דרום-מזרח) לתוך נחל יתלה, דרך עפר נוחה לרכיבה מהירה.
8.0 – 9.0: מעבר סינגל בקניון נחל יתלה. בק"מ 8.7 סלע אלכסוני מסוכן כ-50 מ' לאחריו השביל חוצה את הנחל שמאלה ומטפס בתלילות.
9.0 - 9.2: פניה שמאלה (צפון מזרח) על דרך עפר לכיוון נטף.
9.2 – 10.0 : פניה ימינה (מזרחה) לתוך נחל החמישה בדרך עפר שהופכת לסינגל.
10.0 – 10.7: פנייה ימינה וחציה של נחל החמישה לעבר סלע אלכסוני.
10.7 – 10.8 : המשך טיפוס בשטח פתוח.
10.8 - 11.0 : פניה שמאלה (מזרחה) לדרך לבנה שעוברת משמאל לחניון באר אורח (חורשה עם בור מים ושולחנות, נקודת מנוחה מומלצת).
11.0 – 12.0 : המשך טיפוס מזרחה על הר הרוח בדרך לבנה נוחה.
12.0 – 12.6 : המשך, מעבר מימין לחורבות בית תול על המורדות הצפוניים של נחל יתלה.
12.6 - 13.2 – 13.6 - 14.0 – 14.6 : המשך כנ"ל [נקודת ציון שניה למתחילים הפוך]

14.6 – 15.0: המשך בדרך הראשית על גב הר הרוח. [כאן מתחיל מי שרוצה להתחיל בהר הרוח] 
15.0 – 15.3 : פניה ימינה (דרומה) לפני היציאה מהר הרוח, כדי לא להשתמש בכביש אבו גוש – נטף. לרוכבי אופניים יותר קל להגיע לעמוד 15.5 דרך הכביש: פנה ימינה בכביש לכוון אבו גוש, לאחר כ-300 מ' פנה ימינה על דרך לבנה.
15.3 – 15.5: ירידה תלולה באזור חרוש עם טרסות (אין שביל ברור) עד החיבור עם דרך לבנה היורדת לנחל יתלה, בה פונים ימינה (מערבה).
15.5 – 15.7 – 15.8 – 16.3 : ירידה תלולה לנחל יתלה בדרך לבנה/אספלט.
16.3 – 17.0 – 17.8 : המשך מערבה בנחל יתלה בדרך עפר עם מורד מתון.
17.8 – 18.2 : פניה חצי שמאלה (דרום מערב) בדרך עפר המטפסת במתינות לנווה אילן.
18.2 – 19.0 : פניה ימינה, ירידה קלה והמשך טיפוס תלול.
19.0 – 19.2 – 19.6 – 19.7 : המשך טיפוס תלול.
19.7 – 20.0 = 0.0: פנייה ימינה (מערבה) בדרך נוחה המובילה לנקודת האפס בכניסה לנווה אילן (אין סימון 19.7 ק"מ על העמוד). [למי שהתחיל בהר הרוח - הספידומטר יורה על כ-15 ק"מ.]

** מומלץ לעשות את הדרך ההפוכה (= נגד כיוון השעון = סינגלים בירידה). 
כמובן שבמקרה זה, כל סיפור הדרך לעיל - מתהפך בהתאם: עליה = ירידה; מזרח = מערב; ימינה = שמאלה; טיפוס תלול = ירידה תלולה וכו').

מפת מסלול כללית

מפות למסלול

שאלות ותגובות

נכתב ב - 29/09/2007 09:17:03

בטוח מעודכן?

לפני שנה עשיתי אותו עם כיוון השעון,
ואיפושהו נעלם הסימון ב2 ק"מ האחרונים - נאלצנו ליסוע בכביש. הכוונה לקטע הראשון של המסלול נגד כיוון השעון, שיורדים מנוה אילן.
נכתב ב - 11/11/2007 10:24:05

שוב

גם לי הייתה את אותה בעיה בדיוק.
ביציאה מיער בלגיה, הכניסה לנווה אילן פשוט הדרך נגמרה ונאלצנו לרכב על הכביש חזרה מספר ק"מ
נכתב ב - 05/12/2007 23:12:15

זה נכון.

כשעשיתי את המסלול לעיל, בדיוק התחילו בבניה מואצת בכניסה לנוה אילן (לא משנה מאיזה כיוון), מה שמחייב עליה על הכביש ובריחה מהנתיב.

חלק מהתשלום שמשלמים על הפיתוח (בונים בנחל יתלה מערך לרכבת).
נכתב ב - 05/12/2007 23:13:09

אבל פרט לעניין זה

שיהיה ככל הנראה פתור - כשייסיימו בקרוב - באמצעות שביל מעבר - הכל מדויק.
נכתב ב - 18/05/2008 01:55:10

עדכון: הכל מדוייק

ורכיב בבירור.

מסלול נפלא, קשה ומאתגר.
נכתב ב - 10/08/2009 21:12:42

במקום להעתיק

ניתן לגשת ישר למקור כאן, יש גם תמונות

http://www.wisdom.weizmann.ac.il/~udi/personal/20k/20K.htm

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר