הקדמה ומספר הערות:מדובר בטיול המקיף מספר קלאסיקות רכיבה ידועות ואהובות (הדרך הרומית של דרגות, נחל בוקק, מעלה זרון).
ייחודי בכך שהוא וורסיטילי בדרישותיו הטכניות, מגוון בנופו ונעים בזרימתו.
ייחוד שני הינו בכך שמגמתו הכללית (והלא קצרה) הינה ירידה או מישור ולכן מדובר בטיול שאינו כ"כ קשה פיזית (למעט המרחק) ואינו מסובך טכנית (למעט מספר קטעים). הוא אינו מתאים למתחילים, אך כל רוכב, בעל יכולות טכניות וניסיון מדבר, יכול לו - ורוכבים טכניים טובים יכולים לרכוב 100% ממנו ובזמן סביר יחסית למרחק.
ייחוד נוסף שלו הינו בשילוב של 3 איזורים גיאוגרפיים-אקלימיים: ים תיכוני (יער יתיר השפלתי באופיו), ספר מדברי (רכס ענים של דרום הר חברון ובקעת ערד), מדבר (מדבר יהודה בואך מצוק העתקים).
הטיול בנוי מ-3 מקטעים כלליים:
1. מהר עמשא לתל ערד - ירידה ארוכה וטכנית וקטע מישורי ארוך יחסית. נוף בקעת ערד (מזרחה-קדימה) ורכס הרי חברון (מערבה-אחורה).
2. מפארק ערד למצפה/ראש זוהר - מקטע המשלב מישור, ירידות ועליות קלות ודרך 4*4 מהירה ויפה לצד סינגל קצר ויפה בנחל צאלים. תחילת נוף בקעת ים המלח והרי אדום (ממזרח).
3. צומת חתרורים, נחל בוקק ועד לנוה זוהר - קטע טכני, המשלב שבילי עיזים על רכסים וקווי אגן, ודרך קדומה בתוך תוואי נחל בוקק, ונוף מדברי מחורץ ומספק, עד נחל זוהר ומעלה זרון, בואך ים המלח.
מדובר בכ-50-60 ק"מ (תלוי בנקודת היציאה, באורך החימום ובנקודת הסיום) - כ-5 שעות נטו, וכ-6.5-7.5 שעות ברוטו.
ראשית, שתי המלצות לטיולים/מסלולים מקדימים לתא השטח:
סובב יתיר - לא מעגלי.סובב יתיר - מעגלי.
ונשוב לטיולנו.
מכיוון שהניווט די פשוט, להלן תיאור המסלול בראשי פרקים (סיפור דרך למעקב במפה ובשטח):חלק ראשון:
קיבוץ הר עמשא > חיבור ל
שביל ישראל (אם מהכחול, דרך מאגר יער יתיר היפה, תוך צבירת 5-7 ק"מ מקדימים, ואם ישר מהשחור היוצא מהחניה) >
מתחילים בחימום קצר בעליה קצרה בסינגל צפונה (שמאלה, צמוד מימין לגדר הקיבוץ) לתצפית, וחזרה על השחור (או כאמור, ירידה אל הכחול בצומת ממערב) >
חוברים לשב"י ולדרך הרומאית המדורגת והכייפית
(סינגל באורך של כ-4 ק"מ רציפים) >
עצירה נוספת ב
הר עמשא (נ.ט. המסומן בצינור) ותצפית על בקעת ערד, העיר ערד באופק ובא"ח הנח"ל הנח לו למטה >
בעיקול היורד לכיוון המחצבה יש לשים לב לכך שהשחור ושב"י בורחים באוכף ימינה ולמעלה. מי שממשיך בירידה המהנה יוכל לשוב ולחבור אליהם מכביש המחצבה למטה, לאחר שתעלו עליו כשפניכם שמאלה (השחור מגיע אליו משמאל לאחר כ-100 מטר ולשב"י תחברו אם תפנו שמאלה בשביל היורד מהכביש בדיוק כשהוא מתעקל ימינה) >
נחזור לסמ"ש שעזבנו: עולים עם השחור ושב"י, השחור נוטש אותנו ימינה לכיוון כביש המחצבה ואנחנו ממשיכים עם שב"י עד ל
תל ערד >
את
תל ערד נזהה למעלה משמאל בצורת חורבות וגדרות אבן על הכיפות > נעלה ונבצע סיור קצר (ניתן להכנס מהגדר).
סה"כ כ-15-20 ק"מ (תלוי בחימום שקדם), מנקודת היציאה.
חלק שני:נרד חזרה למטה, אל עבר כביש 80, כאן נפגוש את מי שבחר לוותר על המורד הטכני (או כאן יתחיל את טיולו, מי שיבחר בכך) >
את סימון שב"י נראה בצומת הכניסה אל
תל ערד ולא נזהה יותר בהמשך. ננוע על המקביל לכביש מצידו המזרחי, לכיוון דרום, עד שנגיע אל
יקב יתיר. נפנה שמאלה וננוע בכיוון כללי מזרחה במישור עפר ומאהלים בדויים בלתי מוכרים >
נזהה חורשה. זהו "
פארק ערד" - פיסת דשא משולבת במטע זית, ברושים ואקליפטוסים >
נמשיך מזרחה לעבר ערד שבאופק במקביל לכביש 31, ונחלוף על פני מספר אוגרי מים ("לימנים") ונעלה ונרד שלוחות קטנות >
בשלב מסויים נזהה בפתחה משמאל צינור שחור גדול. נפנה לכיוונו ואז נמשיך מזרחה >
בסוף נגיע אל קניון
נחל צאלים (בחלק המתון והנמוך שלו), עם גבים מלאי מים אך מוזנחים ומלוכלכים (במפה הנחל נראה בצורה של לב). סמ"ש שחור מלווה את הסינגל הנע על צידו הדרומי של הנחל >
שב"י נע דווקא על החלק הרחוק יותר (מזרחי) של "הלב"/הנחל, אבל אנחנו ננוע דווקא על הקרוב יותר, במגמה שמאלה וקדימה >
נסיים בלימן גדול ובצומת רובע האמנים ותחנת פז בכניסה לעיר.
כ-25-30 ק"מ מהיציאה.
נתרענן בזריזות ביילו, ונעלה לכיוון
מנחת ערד והסמ"ש הירוק. נתעקל מזרחה עד חיבור החוזר עם שב"י (שעזבנו בנחל צאלים) והסמ"ש הכחול. ניתן לנוע מעט דרומה לפני הפיצול, ולנמשיך בירוק לגיחת תצפית קצרה מ
הר קינה, אך לדעתי זה מיותר ולא קשור לטיול הנוכחי) >
מתחילים בירידה ארוכה ומהירה בדרך 4*4 נוחה מסומשת בשב"י ובכחול > עוצרים ב
מצפור זוהר (סמ"ש שחור קצר, לפני נחל אבוב) >
בעיקול של
ראש זוהר מזהים את השלוחה היורדת לכיוון צומת חתרורים מזרחה, ויוצאים לדרך בסינגל ומשטחי סלע מרהיבים >
באוכף לפני כיפה גבוהה, מזהים את הסינגל המושך מימין וזורמים איתו עד ל
חתרורים.
סה"כ כ-35-40 ק"מ מהיציאה.חלק שלישי:100 מטר מהצומת דרום-מזרחה, נזהה בקושי ציר העולה לאוכף. נעלה בו ונתחבר לסינגל העולה אל קודקוד האגנים שמשמאל >
נזהה את פתחת
נחל בוקק למטה משמאל. נמשיך עם הסינגל על מחצית קו הגובה השמאלי של הרכס עד שירד ונזרום אל תוך הנחל >
אנחנו על דרך קדומה שעברה ב
נחל בוקק. מרגע זה, אנחנו על דרכי גמלים, סינגלים ובתוך ואדי הנחל הנוח.
כ-6-7 ק"מ זורמים. נזרום עם הנחל, נעקוף מפלונים, עד ש"ניפול" על הסמ"ש השחור הנע מצפון לדרום (שמאל-ימין)
* >
נפנה ימינה, נחצה את הסמ"ש הירוק (נחל בוקק - לכיוון המפל הגדול ומצפה/מעלה בוקק) ונמשיך עד לכביש >
בדרך נחלוף מתחת ל
צוק תמרור המרשים (הר "קיר הסלע" העצום שמימין) >
נעלה על הכביש ונפנה שמאלה בירידה מ-ש-ג-ע-ת ומהירה ביותר, עם נוף ים המלח והרי מואב ממול, קניון
נחל זוהר משמאל ו
גבעת זרון מימין >
נמשיך עד למצפה
מעלה זרון.
סה"כ כ-50-55 ק"מ מהיציאה.
כאן ישנה אפשרות (טובה ומומלצת) לסיום.
מעלה זרון הינו מורד טכני אך מרשים. מי שעייף, כדאי שיוותר.
מי שיש עוד כח וריכוז - יכול לרדת את המעלה המתפתל, בסימון הכחול (כ-5 ק"מ נוספים), אל עבר
מיצד זוהר ונוה זוהר. סה"כ עוד כחצי שעה.
סה"כ כ-55-60 ק"מ מהיציאה.
**
* אפשרות הארכה:
(טרם נבדק/נרכב על ידי בשטח. ידוע שרכיב ובוצע בעבר)
אם רכבתם מהר והגעתם בזמן אור סביר, ניתן לבצע הארכה ולהוסיף עוד "זמן סינגלים".
בסמ"ש השחור לא נפנה ימינה לעבר הכביש ונק' הסיום, אלא דווקא ישר בנחל. נחפש את הסימון הירוק (כ-10 מטר ימינה על השחור) ונחבור אליו >
נמשיך בדרך נחל בוקק, נחלוף על העץ היפה, ונחפש פתחה בין שני מצוקים מימין (מדרום מזרח) - לאחר קילומטר וחצי >
נרוץ בדרך הגמלים כ-700 מטר עד שנחלוף על המצוק מצדדינו. נחפש סינגל החותך דרומה, ונזרום איתו לכיוון
חניון הלילה של
נחל יזרח >
מחניון הלילה, כ-150 מטר על הסמ"ש הכחול לכיוון מערב, נזהה סינגל היורד דרומה (שמאלה) על בסיס שלוחה צפונית מעל ל
נחל זוהר >
בסינגל זה נשתלב ב
מעלה זרון ונרד לכיוון
מיצד זוהר ולנוה זוהר.
תוספת של כ-5-6 ק"מ למסלול לעיל.
** אפשרות סיום נוספת:
המעוניינים לצמצם את דרכי המרעול ולהקל הן על התנועה והן על הניווט - יכולים להמשיך לרכוב מראש זוהר על דרך העפר המסומנת בכחול (זהירות ירידות תלולות!) אל עבר נחל מורג, וממנו מזרחה אל עבר מצפה בוקק ומשם צפונה לעבר ירידה טכנית תלולה ומתפתלת (באורך של כ-5 ק"מ) במעלה יאיר.
ראו פרטי טיול (וגלריה) בגרסה זו של דוגה (אבי). מדובר על מסלול דומה אך אחר, של כ-65 ק"מ.