לרכוב עם האמונה -29- עלייה לרגל

פרטים

אזור: שומרון ובקעת הירדן
מרחק: 30 ק"מ
אופי רכיבה: XC
קושי טכני: בינוני
דרגת קושי: בינוני
טיפוס מצטבר:
ירידות מצטבר:
מסלול מעגלי: כן

מתי

26/10/2011
יום רביעי
05:00 עד 24:00
נפתח ב 21/09/2011
  

למי

סוג: קבוצתי
אופי ההרשמה: פתוח לקבוצה
מקסימום רוכבים: 5
קבוצה: קבוצת תמיכה
רק חברי הקבוצה יכולים להרשם לרכיבה

אחרי מי

מקבל מייל הרשמה: לא
מקבל מייל ביטול: לא
זמן לפתיחת הרכיבה
2356 צפיות

נקודת המפגש

בקעות

מה להביא

הכל....ומה שצריך לרכיבה בשומרון

הוסף רכיבה ליומן אישי

    

תאור הרכיבה

אנו ממשיכים לרכוב בארץ ישראל השלמה ולהטביעה את חותמנו על כל חלקיה, כנאמר בספר דברים: "כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם בו - לכם יהיה". 

למושג "עליה לרגל" פנים רבות – האם באמת יודעים אנו למה הכוונה שאנו משתמשים במושג זה?
 יש הגורסים ש"עלייה לרגל" היא למעשה פעולה של עלייה לירושלים באחד משלושת הרגלים (החגים פסח, שבועות, וסוכות). עלייה לרגל מוזכרת מספר פעמים בתורה כמצווה: "שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה' אלקי ישראל".
האדם מצווה לבוא לבית המקדש ברגל ולהראות לפני ה'. החובה מוטלת על גברים בלבד כנאמר: "יראה כל זכרך". אם כי התלמוד הירושלמי טוען שגם הנשים חייבות לעלות לירושלים ולהראות לפני ה'.  אך ההכרעה נפלה כדעת חכמי בבל ונשים פטורות.
פסוקים אחרים מדברים על החובה לעלות שלש פעמים ולהקריב קורבנות, כנאמר: "שלש רגלים תחג לי בשנה....ולא יראו פני ריקם". המפרשים טוענים שחובה לעלות לבית המקדש ברגל ולהביא קורבן – התלמוד קובע קורבן עולה.
ומנגד יש הטוענים שהמושג "עליה לרגל" אין פירושה הליכה היות והמילה "רגלים" בלשון המקרא פירושה "פעמים" ככתוב: "שלש רגלים" הכוונה לשלש פעמים שהתורה מצווה לחגוג שהם סוכות, פסח ושבועות. 
נשאלת אם כן השאלה למה אנו בכלל משתמשים במושג" עליה לרגל"? למה לא אומרים לעלות לירושלים? למה לא אומרים לעלות לבית המקדש? למה לא אומרים לעלות להקרבת קורבן? איך בכלל נוצר הביטוי: "לעלות לרגל"? למה המושג "עליה לרגל" השתרש כה עמוק בהגייה ובמסורת היהודית?
אנו יודעים כיום שהתורה נכתבה בתקופה מאוחרת על ידי מספר אנשים שונים. אנשים בעלי עניין, מחשבות , דעות , מגמות כל אלה השפיעו על כתיבתם. יתר על כן המשנה ושאר הספרים נכתבו בתקופות מאוחרות יותר. לכן המונח" עלייה לרגל" הוכנס בתורה כתוצאה מהשרשת המושג מתקופה הרבה יותר קדומה לכתיבת התורה.
על מנת להבהיר את המונח "עלייה לרגל" אקח את הרוכבים אחורה בזמן למאה ה-13 לפני הספירה. ויחד נבין את פרש המושג "עליה לרגל". 

רשימת משתתפים

שם תאריך הרשמהעירהובלה, טרמפהערהמה מביא
  
eitanh 21/09/2011 כרמיאל
  
שימרי 22/09/2011 משמרת -מושב
  
גל אליה 03/10/2011 קרני שומרון
  
tombu 03/10/2011 מודיעין
  
ניקולי 03/10/2011 בית יצחק-שער חפר
  
הטופזים 04/10/2011 רקפת -ישוב
  
משה10 06/10/2011 מחולה
  
הללויה 22/10/2011 קרני שומרון
  
ציקו 23/10/2011 כפר פינס
  
ami19 23/10/2011 מחולה
  
ILYA 23/10/2011 גבעת שמואל
  
nagar 25/10/2011 עין הנצי"ב -קיבוץ
תודה
  
נתושקה 25/10/2011 עין החורש -קיבוץ

רשימת ממתינים

שם תאריך הרשמההערה
  
גיל(Black_Hugo) 07/10/2011
בנתיים בהמתנה אהיה אתך בקשר מאוחר יותר

שאלות ותגובות

נכתב ב - 21/09/2011 13:34:34

חבל

היתי מת להגיע אבל המשפחה כבר כבשה את התאריך ויום למחרת לטיול באיזור נחל דישון
נכתב ב - 21/09/2011 18:31:41

שינוי תאריך

יש מצב לדחות את הטיול לשבוע שאחרי?
נכתב ב - 22/09/2011 22:11:13

איתן

האם זה הטיול המדובר?
נכתב ב - 30/09/2011 00:08:22

חבל!!!

אני 4 ימים באשרם במדבר תהנו
נכתב ב - 06/10/2011 11:34:12

איתן

אם כבר מגיעים שוב לאותו איזור תשקול רחצה בעין סוכות בסוף המסלול
נכתב ב - 08/10/2011 12:16:57

איתן

האם ניתן לאחר את שעת המפגש ל-0600? בחמש עדיין חושך וגם הדרך לשם מאד ארוכה, זה אומר שיש לצאת באמצע הלילה כדי להיום שם בחמש לפנות בוקר. אנא חוס עלינו במטותא....
נכתב ב - 08/10/2011 13:12:41

שמרי ניתן אבל מאוד

לא רצוי. השעה הוקדמה לאור לקח מהטיול השבוע. בגלל שזה שעון חורף מתחילה הזריחה מאוד מוקדם. בבקעה יהיה מאוד חם ולכן רצוי לסיים את הטיול בשעה מוקדמת. יש לנו הקפצות רכבים שיקחו אולי שעה. אני מקווה שנצא לרכיבה כבר בשעה 0600. אני חושב שאני גר הכי רחוק מכולם, ואני יוצא גם באמצע הלילה.

קצת מאמץ ותראי שהכל מסתדר.
נכתב ב - 09/10/2011 08:31:52

אוקיי איתן

קיבלתי!!!
נכתב ב - 10/10/2011 16:17:33

איפה איליה?הללויה?

נכתב ב - 21/10/2011 19:29:47

הנה אני בא!!!

נראה לך שאני לא יגיע לטיול?! איך אתה חושב שגל מגיע!? נראה לך שאני אתן לו "לרכב" על האוטו שלי?!
נכתב ב - 23/10/2011 06:37:35

אני בבלאגן

איתן סורי שנאלצת לבטל, מאד רציתי להגיע לטיולך אבל ממש אין באפשרותי לצאת מהבית ביום זה, תהנו גם בשבילי שימרו על עצמכם,וד"ש ונשיקות לכולכם. אחכה לכל הגלריות! 
נכתב ב - 24/10/2011 18:45:29

שעת סיום

סיום משוער ? צריך אחר כך להגיע לעבודה
נכתב ב - 25/10/2011 08:44:57

מניח שהכוונה

למתחם הרגל שגילה אדם זרטל - שנוי במחלוקת אולם מעניין
נכתב ב - 25/10/2011 09:03:11

טל אתה לצערי לא

מעודכן. אין שום מחלוקת לגבי מה שגילה אדם זרטל, אלא אם אתה משתייך לאותה אסכולה שטוענת שסיפורי התנ"ך כלל לא התרחשו בארץ (ויש ארכיאולגים כאלה אולם הטיעונים שלהם לטעמי לא מבוססים דיים). אתה יכול להכחש לתיאוריה, אבל מול התיאוריה שאולי אתה דוגל, בא עומדים ממצאים ארכיאולגים שמוכיחים ללא כל צל של ספק את ההתרחשויות ההיסטוריות של הווצרות עם ישראל, יציאתו ממצרים וכניסתו לארץ כנען - אז עם ממצאים ארכיאולגים אני לא מתווכח. לידיעתך אדם זרטל גילה לא אחד אלא חמישה אתרים כאלה (שניים מהם אתה לא יכול לבקר מפאת הבעיה הביטחונית - אני הייתי בהם ותאמין לי שאדם זרטל יודע על מה הוא מדבר). בכולם ללא יוצא מהכלל אדם חפר ומצא אלפי ממצאים ארכיאולוגים שמעידים על נתיב הכניסה של הישראלים לארץ כנען.
אז אולי דעות, השערות, תיאוריות של פרופסורים (וכבודם במקומם מונח) הסותרים את המחקרים של אדם. אבל...אין הם מביאים מסקנות נגד הממצאים הארכיאולוגים שמובאים מהשטח. אגב, לסבר את עיניך בניגוד לאותם ארכיאולגים הסותרים את התנ"ך וסיפוריו והם מתבססים על הכתוב. הגדולה של פרופסור אדם (ועל כך גם יצא שמו למרחקים),שהוא חורש ברגל את השומרון, מוצא ומאתר אתרים, חופר בהם ומוצא ממצאים ארכיאולגים ורק אחר כך ניגש לתנ"ך למצוא את התיאום בין הממצאים לכתוב בתנ"ך.
נכתב ב - 25/10/2011 14:09:58

לא כאן המקום להתווכח

קראתי את המחקרים של אדם זרטל ושמעתי אותו. קראתי גם את המחקרים שך פרופ' פינקלשטיין ואפילו את אלו של פרופ' מזר. יש ממצאים בשטח שאינם חד משמעיים ויש פרשנויות שונות. בודאי שאין כל הוכחה ליציאת מצריים. מציע שתקרא מספר ספרים בנושא, ביניהם את "מאין באנו" של פרופ' קנוהל. אין לי בעיה עם כל תאוריה בנושא כל עוד היא איננה מוצגת כתורה מסיני (תרתי משמע)
נכתב ב - 25/10/2011 17:12:06

אני לא מתווכח אני

טוען שאני נוטה לאסכולה אחרת ממה שאתה דוגל בה. מכיר גם את התיאוריות של פינקלשטיין ומזר. ולא מתחבר אליהם. אגב פינקלשטיין הינו אחד המתנגדים החריפים לאדם זרטל מאז מקרה המזבח בהר עיבל. כאחד שעומד מהצד, הרבה מאוד משחק של כבוד וקנאה (הרבה קנאה).
נ.ב אשמח לראות מחקר של פינקלשטיין ומזר שסתורים את הממצאים - אל תגיד לי תיאוריות. כי כפי שציינתי, השניים יוצאים מהכתובים - קרי מנתחים את הכתוב ומפרשים ולטעמי אין זו הוכחה ארכיאולוגית. בניגוד לאדם שיוצא מהממצאים בשטח ויחד איתם הולך אל הכתובים.
נכתב ב - 25/10/2011 17:30:29

דבר נוסף שכדאי לדעת

במוזיאון בעיר ליידן בהולנד, נמצא פפירוס (שבעה עשר עמודים) ממצרים העתיקה (מספר קטלוג: 344), בחלקו הגדול בלתי-קריא, שנכתב בכתב חרטומים על ידי מצרי בשם "איפוור". והנה גילוי מדהים: איפוור מתאר בפרוטרוט את ההשלכות של המכות שפקדו את מצרים, בדיוק כפי שמתואר בתורה. פרופסור אמנואל היה הראשון לפרסם את הדמיון המפליא בין התיאור שבפפירוס לתיאור שבתורה, וראה בזה הוכחה ברורה לכך שסיפור התנ"ך הוא אמת היסטורית.

במוזיאון של פטרסבורג נמצא פפירוס נוסף, (מספר קטלוגי:116). הפפירוס נכתב על ידי מצרי בשם נפר-רהו. בין יתר הדברים שנכתבו שם, הוא מספר על אסיאתים שהגיעו למצרים בתור רועי צאן (והוא כפי שמתואר בתורה בספר שמות מד לג, שכאשר היהודים ירדו לגור במצרים היו רועי צאן) ובאו להתגורר במצרים. מספר נפר-רהו, שאותם אנשים מרדו במצרים (מבקשים להשתחרר), ואח"כ מספר דוגמאות של אסונות שונים שאירעו במצרים:

פפירוס בעל תוכן דומה לפפירוס של נפר-רהו (אבל קצר יותר) נמצא במוזיאון הבריטי (מוזכר על ידי החוקר גרדינר

גם במוזיאון של ליידן, נמצא עוד פפירוס (מספר קטלוג 348), ובו מתועד על בניית מונומנטים על ידי עבדים במצרים.

בפפירוס של מוזיאון ברוקלין (מספר קטלוג 35.1446), מופיעה רשימה של עבדים, רשימה זו מכילים יותר מ 95 שמות של עבדים, יותר ממחצית הם שמות שמיים, ומתוכם שבעה שמות תנ"כיים, כולל השם של אחת משתי המיילדות שהוזכרו בתורה: "שפרה"

בכתב חרוט שב"מקדש" מצרי ב"אל-עריש", עכשיו במוזיאון באיסמעיליה, מתואר על מכת חושך

באסטלה שבאי "יב" (אלפנטינה), מסופר שפרעה גירש את בני אסיה ממצרים, והם צעדו במדבר אל עבר ארץ כנען.

זה חלק קטן ממה שיש לי דברים שלא נכתבו ע"י פרפסור זה אוא אחר אלא ע"י המצרים הקדמונים - היש יותר הוכחה מזה שמה שרשום בתנ"ך אמת ויציב
נכתב ב - 25/10/2011 19:06:47

אין כל קשר

בין המתואר באותם פפירוסים וגם במקומות אחרים על הפלישה של החבירו (יש המזהים אותם כעברים) למצרים ובין הכתוב בתנך, כמו שאין כל קשר בין סיפור נח המתואר בתנך (והמופיע גם כעלילות גילגמש במיתולוגיה הבבלית) ובין הארוע ההיסטורי של פריצת מיצרי הדרדנלים על ידי מי הים התיכון והצפת האזור בעיקבותיה. מדובר באוסף של אגדות עם ששובץ בתנך, וגם במקומות אחרים. אין כל עדות היסטורית או ארכאולוגית לעם שלם שחצה את מדבר סיני, והדבר גם לא ניתן לביצוע בתקופת הברזל.
עדיין יתכן שקבוצה קטנה של מאמינים באל יחיד (כנראה כוהני ואנשי אחנתון) חצתה את המדבר והיוותה חלק מאותו אתוס שסופר מאוחר יותר בתנך. שם זה או אחר המופיע בפפירוס הוא חסר משמעות. במצרים היו עבדים רבים, ממקורות שונים. את הפירמידות בנו דוקא אזרחים חופשיים כחלק מתשלום המס.

הוספת תגובה

להוספת הודעה הנך חייב להיות מחובר לאתר